דרעי: "בג"צ רוצה שנכבד אותו? שיכבדו אותנו"

    אנחנו מכבדים את כולם אבל יצטרכו להבין שאם הם רוצים קואליציה הם צריכים לכבד אותנו; אני שומע טענות שזה יחזק את לפיד. מה אכפת לנו? אנחנו צריכים לחזק את השבת
    עמית דניאל 5 Comment on דרעי: "בג"צ רוצה שנכבד אותו? שיכבדו אותנו"

    שר הפנים, אריה דרעי, אמר הערב לאבי מימרן ב"מהדורה המרכזית": "זה לא חוק שעירייה יכולה להיות בו שיקול דעת בלעדי" • על עיתוי והרכב הפסיקה: "הופתעתי כששמעתי שהיום מקבלים את ההחלטה; אני מביע תמיהה על ההרכב מצומצם של שלוש שופטות להחלטה כזו מהותית" • מה הוא מצפה מרה"מ, במה הוא נתפס בפסיקת בג"צ שיכול לשנות את הפסיקה ומה הוא למד מפסיקת הכשרויות? • וגם, האם הוא יתמוך ברפורמה של כחלון?

    שר הפנים אריה דרעי וראש הממשלה, בנימין נתניהו
    אנחנו מכבדים את כולם אבל יצטרכו להבין שאם הם רוצים קואליציה הם צריכים לכבד אותנו; אני שומע טענות שזה יחזק את לפיד. מה אכפת לנו? אנחנו צריכים לחזק את השבת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שר הפנים, אריה דרעי, שוחח עם אבי מימרן במהדורה המרכזית בעקבות פסיקת בית המשפט העליון באשר לחוק העזר העירוני של עיריית תל אביב, המתיר פתיחת חלק מהחנויות בשבת.

    ראשית, ביקש השר להסביר, חרף התנגדותו לפסיקה, את משמעו החוק למעשה "בתל אביב פתוחים היום למעלה מ-350 חנויות כיום לפי פסיקתו של בג"צ היום, חצי מהם ייסגרו".

    "בית המשפט אומר שאי אישור של הממשלה זה בעצם פסילת חוק ללא נימוק והם לוקחים את הסמכות לפסוק. הטרוניה היא, אולי בצדק, שמזמן סער ועד היום לא היתה החלטה אבל העניין שאני הודעתי לבית המשפט לפני 60 יום על כך שקיבלתי מהממשלה את הסמכות להחליט ואני מתעסק בנושא. אני פרסמתי שימועים למי שרוצה ואפילו כתבתי מכתב ולא שלחתי אותו כי אמרו לי שיש חופשת פסח בעיריות".

    "הם טוענים שהמחוקק נתן סמכות לעירייה אבל גם אומרים שהדיון הציבורי על אופיה של השבת צריך להימשך ובזה אנחנו כרגע נתפסים בין היתר. בנט, ליצמן, גפני ואריאל חתמו על מכתב לראש הממשלה על כך שלא נוכל לחשות בעניין ואנו דורשים מיידית עמידה בהסכם הקואליציוני. כחלון כפוף לסיכום הקואליציוני כמו שאנחנו מחויבים. זו לא פגיעה בבג"צ שטען לחוסר סמכות. אנחנו נקבע את הסמכות. עם כל הכבוד, עירייה לא תהיה שיקול דעת בלעדי. בתל אביב יש רחוב שחציו רמת גן, יש לך ספק שחוק כזה לא יהיה ברמת גן ובהרצליה? זה מתחיל עם 164 חנויות וזה יימשך" אומר דרעי.

    "אנחנו מכבדים את כולם אבל יצטרכו להבין שאם הם רוצים קואליציה הם צריכים לכבד אותנו, הם יהיו מחויבים בתאגיד רה"מ כל כך תבע מאתנו. זה שבת של כלל ישראל למה אנחנו רוצים להפוך את השבת?"

    אז מה יחוקק במסגרת חוק השבת?

    "אני לא יודע להגיד לך בפירוש מה יהיה בחוק השבת. אני נתפס בכך שההסכם הקואליציוני חייב להיות. כמו שעשינו בנושא המקוואות גם נעשה כך. אנחנו לא רוצים לעשות דברים חדשים. עכשיו בית המשפט נתן גושפנקה לעסקים שפתחו בשבת וזה פוגע בעיקר בשכבות החלשות ובעסקים הקטנים, בית המשפט לצערי לא התעסק עם זה. אני לא בא לעקוף את בג"צ או ללכת נגד. בית המשפט לא חיכה להחלטה של הרשות המחוקקת וחבל. מדברים על הפרדת רשויות, רוצים שנכבד אותו שיכבדו אותנו".

    דרעי מזכיר כי בנושא הכשרויות היתה פניה של משרד המשפטים לדיון חוזר "בית המשפט פעם אחת פסק לטובתנו לגבי הכשרות נגד הכשרות הפרטית. משרד המשפטים והיועמ"ש פנו והחליטו על דיון נוסף להפוך את ההחלטה הזו. אני דורש עכשיו אותו דבר".

    השר דרעי מספר על השתלשלות הסמכות בנושא השבת בתקופה האחרונה "אולי לא כולם זוכרים. השר שלום שהיה לפניי הודיע לאחר חודשים ארוכים שהוא מנוע מלקבל החלטה בגין ניגוד עניינים. הממשלה על פי דרישתנו החליטה שהסמכות עוברת למליאת הממשלה ומינינו וועדת מנכלי"ם ולאחר שהממשלה לא הצליחה להחליט בנושא דרשנו להחזיר את הסמכות לשר הפנים שבאותה העת היה אני. באותו יום שהכנסת אישרה פניתי לבימה"ש והודעתי שבכוונתי לקבל החלטה בזמן הכי מהר שאני יכול. למחרת חג הפסח בימה"ש מקבל החלטה? לא שואל עמדת שר הפנים, כלום?" שואל דרעי.

    "כחלון? מחויב להסכם הקואליציוני" | דרעי, כחלון ושרי הממשלה
    "כחלון? מחויב להסכם הקואליציוני" | דרעי, כחלון ושרי הממשלה

    מארק ישראל סלמל, פלאש 90

    "גם ככה בית המשפט מתייחס לפסילת החוק ע"י הממשלה כך שאיך שלא יהיה, היינו צריכים לתקן בחזרה את המצב בחקיקה ראשית. יש לזה משמעויות ארציות זה לא חוק של חניה".

    האם תהיה התניה של תמיכה בחוק התאגיד בשבוע הבא בעבור חוק השבת?

    "אנחנו לא צריכים להתנות את חוק השבת בחוק התאגיד" אומר דרעי "זו הממשלה הטובה ביותר שהיתה לנו. אנחנו צריכים להחליט בהתייעצות עם הרבנים הראשיים וכל אחד עם הרב שלו מה אנחנו עושים. שוחחתי ארוכות עם עו"ד יצחק מירון ואחרים. יש לנו שורה של דרישות. יש גם את חוק שעות עבודה ומנוחה. אנחנו לא צריכים עסקת חליפין. שלחנו מכתב לרה"מ והוא קיבל אותו. חתומים עליו חמישה ראשי מפלגות. לכל המאוחר הדיון יתקיים ביום ראשון בפורום ראשי המפלגות, אני מצפה אפילו לפני זה. אני שומע טענות שזה יחזק את לפיד. מה אכפת לנו? אנחנו צריכים לחזק את השבת. חוץ מזה יש לנו גוש של סיעות אם הולכים ביחד מה הבעיה. החוק צריך לומר 'מסחר בשבת אסור'".

    דרעי מעלה תמיהה באשר להרכב השופטות שדנו בהחלטה היום "אני רק מעלה תמיהה שבנושא כל כך חשוב תקדימי ישבו שלוש שופטות. שום שופט דתי, שום הרכב יותר רחב. בכל זאת זה נושא דתי. אני מביע תמיהה בעיקר מהמחטף. הייתי בהלם שידעתי שמקבלים בשעה 5 החלטה".

    "לצערי, בסוף אם נדבר גלויות, יש כנסת ויש ממשלה שמנסים לברוח מסוגיות דת ומדינה כיוון שלא פשוטות אבל הם יצטרכו לקבל החלטות. נתניהו כל כך מתעקש לא להתחיל הסדר מדיני אם לא יכירו בנו כמדינה יהודית. בנושא השבת 70 שנה אין חוק במדינת ישראל כמו שאין חוק כותל, הדברים הכי ערכיים שבגינם אנחנו דורשים את הארץ הזאת" אמר.

    בנוגע לרפורמה החדשה של השר כחלון, עליה הכריז אתמול שר האוצר, אמר דרעי "עודכנתי אתמול בתקשורת. בסך הכל אני בעד הורדת יוקר המחיה ויש פה חבילה רחבה של הטבות ודברים טובים אבל צריך לבדוק את ההשלכות. מה סדרי העדיפויות יש דברים של מדינה שקודמים לכך. קשישים, נכים, שירותי רווחה, חינוך מיוחד, ביטוח סיעודי ועוד. שר האוצר טוען שזו סמכותו ומשכך כשהוא יביא את זה לממשלה, נקיים דיון".

     



    5 תגובות

    מיין תגובות
    1. 5

      בושה לדרעי שהסמכיות היו בידו ולא עשה כלום

    2. 4

      הוא טוען שרצה להגיד את דעתו, אבל בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה החליטו לא לפרסם שהציבור לא יחשוב שהיה מחטף בגלל בג"ץ.

    3. 3

      תנו לדרי תל אביב להמשיך בשלהם. הם חילוניים ברובם הגדול. הכרחתם לסגור את בתי העסק הנידונים בשבת, למרות הכאב הגדול על כך שבליבנו, לא תקרבם, אלא רק תרחיקם מן היהדות.

    4. 2

      בג"ץ עשה את העבודה לדרעי

    5. 1

      דרעי צודק לא צריך לסנפט את בג"ץ