חג החירות: איך מרגישים חירות בתוככי בית הכלא?

    אתי קצבורג No Comments on חג החירות: איך מרגישים חירות בתוככי בית הכלא?

    הרב חיים ברוד, רב כלא איילון, בריאיון חג מיוחד "נכנס לפה אסיר שלא עשה בר מצווה והיום הוא מסיים מסכתות בקצב" | איך אפשר להרגיש חירות בכלא? | התקווה, התמיכה והקהילה שגובשה לה בין כותלי הכלא | "את פתח לו" – מיוחד

    כלא איילון
    19:36
    25.04.24
    פנחס בן זיו 1 Comment on הקבינט אישר: מחבלי הנוח'בה יזכו לביקורים בבתי הכלא

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חולצת אסירים, כסא של אליהו והמון התרגשות מהולה בעצב מתמשך, ברית בבית הסוהר. "המון בריתות ערכתי בכלא", מספר הרב חיים ברוד רב כלא איילון ברמלה ומוסיף "ואלו היו בין הרגעים היפים שידעתי".

    כרטיס ביקור:
    מספר מקומות כליאה: כ־1,000 מקומות.
    סוגי עבירות: עצירים ואסירים השפוטים בגין מגוון עבירות פליליות (קבוצה זו היא הגדולה בכלא זה).
    וכן עבור פלסטינים הכלואים בשל עבירות ביטחוניות.
    רמת ביטחון: מירבית.
    מספר אגפים: 15. שני אגפים לאסירים בהפרדה ואחד לשומרי מסורת.

    שיפוצניק של נשמות

    הרב חיים ברוד איש מלא אופטימיות מדבקת חש בתפקידו תחושה של שליחות אמיתית כשהמוטו הוא ברור "אם אתה מאמין שאפשר לקלקל תאמין שאפשר לתקן".

    כזה הוא, סוג של שיפוצניק של לבבות ונשמות, הארת פנים תקווה ויציקת תוכן רוחני לתפקיד שלו מאירים את הכלא, נוטעים תקווה בלב האסירים שנידונו, כמה כואב, לשנים ארוכות מאחורי סורג ובריח.

    לשבחו ייאמר כי הקדיש שעה יקרה מזמנו בכדי לענות על שאלותיי הבלתי נלאות והחכים אותי רבות, על חירות, על בן חורין, על כאב, על שמחה, על כעס ועל השלמה.

    מי הם האנשים שסובבים אותך? איזה סוג אוכלוסיה?
    יש את כל הסגנונות, אנשים בעלי אמצעים ובעלי השפעה ואנשים מפשוטי העם, אישים מאד מכובדים שלצערי 'נפלו', ואנשים מקצוות הקשת.

    איך נותנים תקווה למי שנמצא במאסר עולם, הוא ייצא מבית הכלא היישר לסוף חייו?
    יש חיים בתוך בית הסוהר, יש קהילתיות, חברה תומכת ואוהבת 'שותפה לצרה', התקווה היא השיקום, הטיפול, על התנהגות טובה אפשר לצאת לחופשות, האסיר עובר תהליך טיפול ושיקום שמצילים אותו 'דה פקטו'".

    נשמע שאתה אופטימי
    מצד אחד זה נכון, יש סיכוי להתקדם. מצד שני יש כאן המון המון כאב שצריך להתמודד איתו, לבן אדם נלקחת החירות שלו, הוא חייב להיכנע לתכתיבים גם אם הם בניגוד לרצונו, כפוף ללוחות זמנים, לפקודות, זה קשה מאד".

    סניף של מוסד חינוכי?
    "כמעט, באגף שומרי המצוות זו ישיבה לכל דבר. האסירים יכולים להסתובב עם כובע וחליפה, אוכל בד"ץ, מתפללים נץ, שלושה סדרים, הרצאות ושיעורים מטובי הרבנים, למשל יש את 'צורבא דרבנן' לימוד הלכות ברמה הגבוהה ביותר. אחד הדברים המרגשים".

    הרב חיים ברוד

    הרב חיים ברוד

    מה תפקידו של רב בית הסוהר לענות על שאלות שמתעוררות או יותר מזה?
    רב בית הסוהר קודם כל נותן תמיכה נפשית, גב, דואג לכל הצרכים הגשמיים והרוחניים, כשרות, שבתות, חגים, והוא נמדד על היכולת שלו בהתייחסות לאסירים באמפתיה ובאכפתיות. ר' אריה לוין שיום פטירתו חל בימים אלה, היה הרב של האסירים, הוא היה בא ומבקר את האסירים, נותן להם תקווה, מחייך, אומר מילה טובה ועצה, האסירים העריכו אותו מאד כי הם הבינו שהתפקיד שלו חשוב יותר מהכל. הפחת תקווה, אהבה וחיזוק".

    ליל הסדר בכלא
    "תחושה של חג החירות, האסירים מורשים לחגוג עד השעה 12 בלילה מגיעים רבנים מבחוץ (בד"כ בחורי ישיבה) לערוך את הסדר בכל אגף ואגף מקבלים את כל מה שצריך לליל הסדר, האסירים מבשלים לעצמם מטעמים כמו של בית, גם האסירים בהפרדה והאסירים בצינוק מקבלים מצות ויין כשר וכל מה שהם זקוקים לו בכדי לערוך סדר".

    מהם ההטבות של אגף שומרי המצוות לעומת האגפים האחרים?
    "באגף זה האסירים מורשים להסתובב עם כובע וחליפה שלא כמו אגפים אחרים שם הם מחויבים ללבוש בגדי אסירים, זמני לימוד מיוחדים, אפשרות קימה בנץ, חלק מהאסירים לומדים הלכות שחיטה ומקבלים תעודה בסוף".

    יש מין בדיחה פנימית בקרב העבריינים, מי שנכנס לכלא מיד אחר כך חובש כיפה, זה שווה לו.. אכן?
    "לא מדויק. כשבנאדם מגיע לכלא יש לו זמן לחשוב על מה שעשה ורבים מבינים שהגיעו לבירא עמיקתא ומכאן הם יכולים רק לעלות, ההצמדות למצוות ולתורה מעדנת אותם, מפיחה בהם חיים. התורה היא חיינו והיא בשבילם כמים קרים על נפש עייפה".

    יש לאן להתקדם ממאסר עולם זה הרי מצב נתון יש מה לשנות?
    "מקרי המאסר הללו מטופלים ע"י הנשיא באופן אישי, כל אסיר נבדק ברמה אישית איך ההתנהגות שלו, האם הוא למד והתקדם ואז במקרים מסוימים הנשיא יכול לנכות שליש".

    כלומר יש תורה עם דרך ארץ?
    "קודם כל אציין שהשב"ס מאד מעודד את זה כי זה השיקום הכי טוב שיכול להיות לאסיר הוא יוצר הוא מאותגר, והוא מכניס כסף, יש מרכזי תעסוקה של יזמים חיצוניים ושל חברות שחלק מהמפעלים שלהם הוקמו בתוך הכלא, לכל אסיר יש אפשרות לעבוד ולהשתכר יפה, חלקם מפרנסים את המשפחה בחוץ, חלקם מקבלים כסף ויכולים לקנות בקנטינה מה שהם רוצים. יש מפעל ציציות, בית דפוס נגרות האסירים יוצרים. המוטו הוא מטופל לא נטפל, מועסק לא מעסיק".

    אפיית מצות בתוככי הכלא

    אפיית מצות בתוככי הכלא

    ולימודים?
    "יש מגוון לימודים בתוך הכלא, לדתיים ולציבור הכללי כך שכל אחד יכול לקבל תעודה מוסמכת ממכונים מורשים, זה גאווה וסיפוק בשביל האסירים כשהמשפחות באות לבקר הם מנופפים עם ההצלחה שלהם".

    חיי קהילה, שותפות הדדית?
    "כפי שאמרתי זה מה שיש לאסירים האחד את השני והם מטפחים את הקהילה כי זה שווה לכולם, כולם שותפים, עכשיו ערב פסח עשינו מגבית לאלה שידם אינה משגת להשלים את צרכיהם בקנטינה, זה היה מפעים לראות איך כל אחד תורם למען השני. יש שמחה, יש חיים שוקקים".

    איך מתמודדות המשפחות, עם הבושה, עם הכתם שדבק?
    "המשפחות שמחות שהאסירים מקבלים טיפול ומשתקמים, הם אוהבות את יקירהם ומנסות לעשות הכל בכדי לעזור ומעודדות כל פעילות בהם האסיר פעיל, אם זה בפן התעסוקתי או הלימודי. המשפחות מהוות חלק בלתי נפרד מתהליך השיקום. אמנם יש גם מקרי גירושין ועגונות ומקרים פחות נעימים, אבל התפקיד שלי כרב הוא למצוא את נקודת האיזון, לצמצם בעיות וליצור פתרונות".

    מה דעתך על האמרה כי הכלא הישראלי הוא בעל תנאים של חמישה כוכבים?
    "אל תקנאו, ברגע שנשללת מבן אדם החירות שלו, זהו זה מספיק קשה. אז זה מצב נתון לא פשוט ומנסים להקל על האסירים, מפה עד תנאי בית מלון המרחק או כמו מכלא איילון עד כלא באר שבע. אבל בשורה התחתונה מקרי הבריחה שואפים לאפס".

    לסיום, סיפור אופטימי לחג?
    "ברור, יש לי אסיר שהיה מאבטח, נקלע לקטטה, ירה ווידא הריגה, בחור ממשפחה טובה, צעיר, הוא הגיע במצב נפשי קשה, אפס ידע בדת, תחילה טענו שנולד מהול והסתבר אחר כך שלא, עשינו לו ברית מילה בבית חולים פרטי, ולאט לאט הוא התחיל לחזור למסורת והפך לדתי ממש".

    "סיים מסכתות בקצב" מספר הרב בהתרגשות "ממצב של אסיר מושגח הוא נהיה תומך, ועוזר ומוסר שיעורים לאסירים אחרים, סיפור הצלחה מטורף. אין כמו אסיר שמעניק לשני, זה הופך אותו למשהו אחר לגמרי" אומר.

    "היה לי עוד אחד, בחור צפונבון משפחה אליתיסטית, אפילו בר מצווה לא עשה, הוא הגיע לכלא עם עבירות חמורות ולאט לאט התקרב לדת, סיים 12 מסכתות ובימים הקרובים הוא הופך להיות חלק מצוות רדיו פוקוס, רדיו פנימי של האסירים בכל הארץ".

    אז יש תקווה, ויש מי שעוזר לאסירים דרך ואפשרות של חרטה וחזרה בתשובה על המעשים שלהם. וכאן יותר מכל מקום אחר אנו רואים שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה.

    אני אסירת תודה.



    0 תגובות