בני משפחתו הקרובה של ח"כ סמוטריץ' התפקדו לבית היהודי

    להערכתי לסמוטריץ' יש בהחלט סיכוי להיבחר במקום טוב ברשימת הבית היהודי", מעריך חוקר הציונות הדתית פרופ' אשר כהן, שהתמודד בעצמו בפריימריז האחרונים לרשימת הבית היהודי
    יוסי אשר No Comments on בני משפחתו הקרובה של ח"כ סמוטריץ' התפקדו לבית היהודי

    עיון ברשימת המתפקדים לבית היהודי מעלה כי בני ובנות משפחתו הקרובה של ח"כ סמוטריץ' התפקדו לשורות הבית היהודי, ככל הנראה כהיערכות לקראת ריצה שלו לרשימה בפריימריז • סמוטריץ' בתגובה: "הם אנשים עצמאיים וכל ניסיון לשייך את זה אליי הוא ספקולציה"

    סמוטריץ' צילום: הדס פרוש, פלאש 90
    להערכתי לסמוטריץ' יש בהחלט סיכוי להיבחר במקום טוב ברשימת הבית היהודי", מעריך חוקר הציונות הדתית פרופ' אשר כהן, שהתמודד בעצמו בפריימריז האחרונים לרשימת הבית היהודי
    10:21
    28.03.24
    מהדורת הבוקר No Comments on האביב כבר כאן: אורי בץ עם התחזית

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    האם ח"כ בצלאל סמוטריץ' נערך להתמודדות על מקום ברשימת הבית היהודי לכנסת? עיון ברשימת המתפקדים לבית היהודי שהודלפה ל'בשבע' מעלה כי בני ובנות משפחתו הקרובה של ח"כ סמוטריץ', כולל אשתו, התפקדו לשורות הבית היהודי.

    סמוטריץ' עצמו מסר בתגובה לדברים כי "אני איש האיחוד הלאומי. אחיי ובני משפחתי הבוגרים הם אנשים עצמאיים שמקבלים את החלטותיהם בעצמם, וכל ניסיון לשייך את זה אליי הוא לא יותר מספקולציה", אולם גורמים בבית היהודי בהחלט רואים בהתפקדות הצהרת כוונות של סמוטריץ'. כך או כך, נראה שגם משפחתו של חבר הכנסת מבינה, באופן עצמאי או בהכוונת האח, שאפשרות ההתמודדות בפריימריז של הבית היהודי מוחשית וריאלית יותר מתמיד.

    הבנת כוונותיו של סמוטריץ' מעניינת במיוחד על רקע העובדה שיו"ר מפלגת 'תקומה', השר אורי אריאל, דווקא מדבר לאחרונה שוב ושוב על החייאת המותג 'האיחוד הלאומי' ובחינה של אפשרות לריצה בנפרד מהבית היהודי.

    כך למשל, בטקס הרמת כוסית לכבוד חג הפסח שקיימו השבוע אנשי 'תקומה', טען ח"כ אריאל שהציבור מעוניין ששתי המפלגות ירוצו יחדיו גם בבחירות הבאות, אך לטענתו: "התשובה שאנחנו שומעים מיו"ר הבית היהודי שהוא לא רוצה ללכת יחד עם האיחוד הלאומי כי אנחנו דתיים וימניים מדי". אריאל הוסיף כי "לכן צריך להיערך ללכת לבחירות לבד ובעוצמה, ויחד עם זאת לא לוותר על הסיכוי לאחדות של הציונות הדתית". כחלק מהיערכות זו הוחלט על ידי המפלגה לאחרונה לשנות את שמה מ'תקומה' ל'האיחוד הלאומי', כמסר הקורא לאחד את מחנה הימין הקשה תחת מפלגה אחת, כפי שהיה במפלגת 'האיחוד הלאומי' המיתולוגית שאיחדה את מפלגות 'תקומה', 'חירות' ו'מולדת'.

    בניגוד לאורי אריאל, ח"כ סמוטריץ' בחר בנאומו להסתפק באמירות לפיהן "חיזוק האחדות בציונות הדתית והמשך הריצה המשותפת של שתי המפלגות עוברים דרך שימור המיוחד והייחודי שבכל מפלגה", ונמנע לגמרי מהצהרות על ריצה נפרדת של מפלגת תקומה. מידע שהגיע ל'בשבע' מעלה כי ככל הנראה לא מדובר בניסוח מקרי, אלא ברמז על צעדיו הבאים של חבר הכנסת הצעיר.

    בקרב חברי מרכז 'תקומה' הדעות חלוקות. יש הסבורים שאין מנוס מהתמודדות בפריימריז של הבית היהודי, אך רבים חוששים שמהלך זה ימחק את הזהות הייחודית של 'תקומה' ויאלץ אותם להתיישר לפי הקו האידיאולוגי של יו"ר המפלגה בנט, שנטוע עמוק בזרם הליברלי בציונות הדתית.

    "להערכתי לסמוטריץ' יש בהחלט סיכוי להיבחר במקום טוב ברשימת הבית היהודי", מעריך חוקר הציונות הדתית פרופ' אשר כהן, שהתמודד בעצמו בפריימריז האחרונים לרשימת הבית היהודי. "צריך לזכור שמדובר באחד מחברי הכנסת הבולטים ביותר, לטוב או לרע, שנהנה מאהדה רבה בקרב המתפקדים התורניים-לאומיים, ואפילו בתוך סניפי מפלגת הבית היהודי", אומר פרופ' כהן. עם זאת חשוב לפרופ' כהן להבהיר כי "שאלת הסיכויים בפריימריז לא נובעת מהרכב הבוחרים אלא מהרכב המתפקדים. אין לי מידע לגבי הרכב המתפקדים כיום, אך בבחירות הקודמות ברור שלאגף הקרוי תורני-לאומי או חרדי-לאומי היה משקל גבוה יחסית לגודלו בחברה".

    אחד המכשולים שאיתם ייאלץ סמוטריץ' להתמודד בדרך לבית היהודי, הוא יחסיו עם יו"ר המפלגה נפתלי בנט. רק לפני שבוע ספג סמוטריץ' ביקורת פומבית מבנט על רקע מאמר שפרסם ב'בשבע' ובו הציע לבחורי הישיבות והמכינות לדחות את גיוסם כאקט מחאתי נגד התהליכים המתרחשים בצה"ל. פרופ' כהן טוען שהביקורת שבנט מיהר להשמיע היא מהלך טקטי ליצור בידול בינו לבין סמוטריץ'. "כולם זוכרים את הקמפיין של הליכוד ב‑2012 עם הסלוגן 'מי מסתתר מאחורי נפתלי בנט?'", אומר פרופ' כהן, "בנט עכשיו מנסה למנוע את הקמפיין הבא. הרי בקמפיין הקרוב ישאלו מי מסתתר מאחורי בנט, וסמוטריץ' יהיה שם הכוכב. הם יראו את כל האמירות הקיצוניות של סמוטריץ'. עם זה בנט לא יכול לרוץ לבחירות, ולכן הבידול מתחיל כבר מעכשיו".

    פורסם בבשבע



    0 תגובות