רבי מאיר מאזוז: מצות יד? זה כשר כמו מצות מכונה

    יוסי אשר 2 Comment on רבי מאיר מאזוז: מצות יד? זה כשר כמו מצות מכונה

    ולא רק זה שמצות מכונה עדיפות אלא אם אדם יאמר: אני רוצה לאכול דוקא מצות עבודת יד, ואפילו שזה עולה לו הרבה כסף הוא מוכן לשלם על זה, אם זה בא על חשבון שמחת החג של אשתו, אסור לעשות את זה

    מרן הגר"מ מאזוז צילום: Flash90
    20:21
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on זקן המועצת בעקיצה לדרעי: "צריך להכיר את השיקולים"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הגאון רבי מאיר מאזוז שוחח בשיעורו השבועי על אלה שמחמירים חומרות שאין בהם ממש.

    "לדוגמא לא אוכלים "מצת מכונה" אלא רק מצת עבודת יד, למה? כי לפני מאה וחמשים שנה הדברי חיים מצאנז אסר לאכול מצות מכונה, אבל המכונות של פעם הם "אנתיקה", ועבר עליהם כלח, מימות מתושלח, מה יש לכם?! תקחו מצות כמו שצריך לקחת. הגאון רבי פנחס אפשטיין, בן דורנו, ראב"ד של העדה החרדית, כשהיה בא לראות מצות עבודת יד, היה אומר "אלה כשרים כמו מצות מכונה"! כי מצות מכונה יותר כשרים. ובאמת . יש מצות מכונה שיש בהם הידורים רבים".

    ולא רק זה שמצות מכונה עדיפות אלא אם אדם יאמר: אני רוצה לאכול דוקא מצות עבודת יד, ואפילו שזה עולה לו הרבה כסף הוא מוכן לשלם על זה, אם זה בא על חשבון שמחת החג של אשתו, אסור לעשות את זה.

    לדברי הרב "התורה אמרה "ושמחת בחגך אתה ובנך ובתך ועבדך ואמתך", כשהתורה אמרה "אתה" זה כולל גם את האשה. ואמרו חכמים במה משמחה? בבגדי צבעונין, ואם אדם יש לו כסף אז יקנה לאשתו תכשיט לחג ,ומי שנותן לדברי תורה ומקיים דברי חכמים הקב"ה משפיע עליו כפלי כפליים. ולכן אדם יחשוב על הדבר הזה, ואל תעשה חומרות שאין בהם ממש, ואילו האשה שעובדת קשה שלושה חדשים תשאיר אותה מסכנה.לא עושים ככה."



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      אני יודע שהיה פוסק הדור מלפני 200 שנה שפסק שזה חמץ גמור. והטעם לזה זה מטעם הכמוס. כך פסק גאון עולם בעל הדברי חיים

    2. 1

      בלי לנסות לפגוע בכבודו של הרב הגדול מאזוז, כל העניין של להמנע ממצות מכונה בשביל מצת מצווה בליל הסדר עצמו (להבדל משאר הפסח בו אין מצווה דווקא לאכול מצה), אינו בגלל חשש לחמץ, אלא בגלל שישנה מחלוקת האם ניתן לייצר מצה "לשם מצוות מצה" במכונה. שהרי מצוות צריכות כוונה, וישנה מחלוקת – האם כאשר מכונה מייצרת את המצה, מועילה כוונתו של מפעיל המכונה? במצות של יד אין את הבעיה הזו ולכן יש שמשתדלים לפחות בשביל מצת מצווה של ליל הסדר להשיג מצות יד מהודרות. וכאמור ישנה מחלוקת בפוסקים בדבר.