- רדיו קול חי - -

הרבנים הראשיים לישראל הורו לבטל את אגרת החמץ

בעקבות פניית הרבנים הראשיים לישראל מרן הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי דוד לאו, הורה השר לשירותי דת דוד אזולאי לבטל את האגרה על מכירת חמץ לבעלי עסקים בערב חג הפסח.

בהנחיה הקודמת שיצאה ביום 8.3.17 ממנהל אגף הסדרה פיקוח ובקרה במשרד לשירותי דת נקבע, כי בעל עסק אשר יש ברשותו תעודת כשרות – לא יידרש לשלם עבור מכירת החמץ שברשותו, מכיוון שהתשלום עבור מכירת החמץ נכלל כחלק מהאגרה אותה משלם בעל העסק למועצה הדתית.

לגבי בעל עסק אשר אין ברשותו תעודת הכשר במשך השנה, נקבע בהנחיה שיצאה בהוראת משרד המשפטים ומשרד האוצר, כי על המועצה הדתית לגבות אגרה בסך של 130 שקלים עבור מכירת החמץ לבעל העסק.

לנוכח, ההנחיה שיצאה חששו הרבנים הראשיים כי בעלי עסקים הקטנים כדוגמת מכולות וקיוסקים שאינם נדרשים לתעודת הכשר לאורך ימות השנה, יימנעו בעליהן מלמכור את החמץ בשל האגרה.

בעקבות פניית הרבנים הראשיים לישראל לשר לשירותי דת והתנגדותם לגביית אגרה על הנפקת אישור מכירת חמץ, מתוך הסבר כי הדבר יגרום מכשול בכך שעסקים רבים יימנעו מלמכור את החמץ, הורה השר לשירותי דת לפקידי משרדו לבטל את ההנחיה.

ואכן, בהוראת השר, תוקנו הדברים ויצאה הנחיה חדשה המאפשרת למועצה הדתית לפעול על פי שיקול דעתה ולאפשר לבעל עסק אשר אין ברשותו תעודת הכשר במשך כל השנה למכור את החמץ ולא לגבות ממנו תשלום, בדומה לשאר שירותי הדת אשר מספקת המועצה הדתית ללא תשלום כשיעורי תורה וכדומה.

השר דוד אזולאי מסר כי "בעקבות פנייתם הדחופה של הרבנים הראשיים לישראל ורצונם להציל יהודים מאיסור, נרתמנו למשימה ותיקנו את הנחייה וניתנה האפשרות למכירת החמץ לבעלי עסקים אשר אינם מחזיקים בתעודת הכשר במשך ימות השנה ואינם נדרשים לשירותי המועצה הדתית למכור את החמץ ללא גביית אגרה"