- רדיו קול חי - -

הרב הטכנולוג: "לא כל תנור פירוליטי ניתן להכשיר לפסח"

בכנס השנתי של "מרכז רבני אירופה", שהתקיים בשבוע שעבר בפמיציה שבאיטליה, בהשתתפות כמאתיים רבנים מכל רחבי אירופה, השתתף מטעם המכון המדעי טכנולוגי להלכה בירושלים רבי אברהם משה הלפרין, רב קהל חסידים ברמות ואב"ד בד"ץ אונגוואר, אשר מסר סדרת שיעורים והרצאות בנושאים הלכתיים אקטואליים בפני מאות הרבנים משתתפי הכנס. הרצאותיו המקיפות, שעמדו במרכז הכנס, עסקו בנושאי ציוד ומיכשור טכנולוגי במטבח המודרני, מערכות טכנולוגיות בבית ובבנין המגורים, ברשות הרבים ובמרחב הציבורי, ועוררו ענין רב ודיונים הלכתיים סוערים בקרב הרבנים המשתתפים.

לתשומת לב מיוחדת זכו דבריו  שעסקו בדרכי הכשרת מיכשור מתקדם לקראת חג הפסח הבעל"ט, כשבמסגרת זו הוא התייחס בין היתר להכשרת מיקרוגל, כירים קרמיות – "הלוגן", וכירים חדישות הפועלות בשיטת הבישול ההשראתי – אינדוקציה.

בין הדברים הוא התייחס לתנורי פירוליטי ביתיים, הפועלים בשיטת הניקוי העצמי, שעשויה להביא את התנור באמצעות הפעלת התכנית הממושכת לרמת חום של מאות מעלות צלזיוס, והתריע על ההנחה המוטעית שהשתרשה בקרב רבים כאילו חימום שכזה, באמצעות תכנית הניקוי הממושכת, דינו בודאי כליבון חמור שמועיל להכשרה מחמץ לפסח. לדבריו, הנחה נפוצה זו מקורה בפרסומים לא מדוייקים של יצרני התנורים, כאילו הם עשויים להגיע לחום של כ-500 מעלות צלזיוס. מבדיקות יסודיות שנערכו התברר כי רבים מהתנורים לא מתקרבים כלל לרמת חום גבוהה שכזו, ורק דגמים מסויימים של תנורי פירוליטי מגיעים בשלב מסויים של תוכנית הניקוי הממושכת למשך דקות ספורות לרמת חום שניתן להתייחס אליה בוודאות גמורה כליבון חמור.

נוסף על כך, ציין בדבריו, כי חשוב מאד לבדוק בכל דגם של תנור פירוליטי אם אכן רמת החום שדינה כליבון חמור מגיעה לכל פינה בתנור שנדרשת לה הכשרה בליבון חמור, ועורר על פרטים נוספים שחשוב מאד לשים לב אליהם במהלך ההכשרה.

לסיכום, קבע הרב הלפרין, כי לא ניתן לסמוך על הכשרת תנורי פירוליטי לפסח באמצעות הפעלת תכנית הניקוי הממושכת, אלא אך ורק בתנורים שנבדקו בקפדנות ואושרו הלכתית, ובכפוף לכל התנאים וההוראות ההלכתיות המדוייקות.