בעיניים שלי ראיתי: מתי המניות של אל על החלו לנסוק?

    הרב אמיר קריספל No Comments on בעיניים שלי ראיתי: מתי המניות של אל על החלו לנסוק?

    דברי תורה ופרפראות לפרשת השבוע מאת רבי אמיר קריספל מנאמני ביתו של מרן הגר"ע יוסף • והשבוע: על אש המחלוקת, חילולי שבת ונייר טואלט מהודר

    הרב אמיר קריספל
    14:42
    28.03.24
    צבי טסלר No Comments on פיקוד העורף מחדד הנחיות: כך תיערכו להפסקת חשמל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת" (לה, ג)

    רבים השואלים מדוע מכל לט' המלאכות האסורות בשבת, הזכירה כאן התורה רק את מלאכת הבערה? רבים התירוצים על שאלה זו ונביא כמה מהם, האבן עזרא הרמב"ן, והרשב"ם תירצו, שכוונת התורה להדגיש כאן את ייחודיותה של השבת בהשוואה ליום טוב: ביום טוב, אסורה עשיית מלאכה, אך מותרת מלאכה שהיא לצורך אוכל נפש כמו שנאמר "אשר ייאכל לכל נפש, הוא לבדו ייעשה לכם", וכאן מדגישה התורה ששבת חמורה מיום טוב, שאסורה אפילו מלאכת אוכל נפש. ולכן הודגשה מלאכת הבערת אש, שהיא המלאכה העיקרית המשמשת לעשיית מאכל.

    ועוד תירוץ מובא בשם ר' יהונתן אייבשיץ: עיקר טעם השבת הוא זכר למעשה בראשית, והאש לא נבראה כלל בששת ימי בראשית אלא במוצאי שבת (כמבואר במס' פסחים דף נד:) וזה הטעם שמברכים במוצ"ש בורא מאורי האש, ולכן היה מקום לסבור שהבערה אינה בכלל המלאכות האסורות. משום כך מדגישה התורה את האיסור על מלאכת הבערה.

    הסבר אחר מובא בספר עקדת יצחק לר' יצחק עראמה זצ"ל, לאחר שציוותה התורה לעיל להימנע ביום השביעי ממלאכה "ששת ימים תיעשה מלאכה, וביום השביעי קודש", מוסיפה התורה שיש להיזהר, שהבטלה ממלאכה לא תביא לרכילות ולשון הרע. ולכן מזהירה התורה, "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת"- היזהרו מאש המחלוקת והמריבה ביום השבת.

    וכפי שכותב החיד"א בספרו "מורה באצבע", : לגבי סכנת המחלוקת ביום השבת קשורה גם ללחץ ההכנות לשבת "בהעלות המנחה בערב שבת קודש הוא עת מסוכן בין איש לאשתו ובין המשרתים, והרבה טורח הסטרא אחרא בזה לחרחר ריב. והאיש הירא יכוף יצרו, ולא יעורר שום מחלוקת והקפדה, ואדרבה, יבקש שלום. ויילך לשלום ויתפלל מנחת ערב שבת קודש כהוגן ביישוב ובחזרה, כי הוא זמן גילוי אורות קודש בשמים ממעל". ורבי חיים פלאג'י, בספרו כף החיים, סימן כז אות לה, מביא את דברי החיד"א ומוסיף: "ואנוכי עבדו מוסיף על דבריו, שאני הגבר ראה עיני, שבכל בית שהיה מחלוקת בערב שבת לעת ערב או בליל שבת, היה בדוק ומנוסה כי רעה נגד פניהם ולא יצאו נקיים באותו שבוע באיזה מקרה רע…". ומסיים ר' חיים פלאג'י, "וזה כתבתיהו בספר, כדי שממני יראו וכן יעשו כל אחד עם שכנו הקרוב אל ביתו והייתה הרווחה, שאם הוא משים שלום בין אדם לחבירו ובין איש לאשתו, לא ייתכן דהוא יעשה קטטה ומחלוקת, ומרבים שלום בעולם".

    ***

    "שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיֹּום הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ" (לה,ב)
    לכאורה קשה למה נכתב תעשה בצירי מתחת לאות ת', צריך לכתוב בפתח, וכי המלאכה נעשית מאליה? ועוד קשה מה קשור לענין ששת ימי החול הרי עיקר רצון התורה לצוות אותנו על איסור מלאכה בשבת?

    ראיתי מתרצים שכשאדם אינו מאמין שפרנסתו משמים, וחושב שהוא הוא מפרנס את עצמו, אזי קשה לו לשבות ביום השבת, כי לפי הבנתו אם הוא ישבות ביום שבת יחסר לו מפרנסתו, כי יום שלם הוא לא עבד, כדי להסיר קושי זה באה תורתנו הקדושה ואומרת ששת ימים תעשה מלאכה, דע לך שבששה ימים אין אתה עושה בעצמך את המלאכה אלא כל הברכה במלאכה היא מאליה, דהיינו מאת הקב"ה כי מזונותיו של האדם קצובים לו מראש השנה לראש השנה, ואם תחשוב כך יהיה לך קל לשבות ביום שבת, ובהקשר לזה נהגו בקהילות ישראל לאכול דג ביום שבת, ורמז לזה כי ידוע שנוהג שבים דג גדול רודף אחרי הקטן ממנו עד שמשיגו ובולעו, ולפי זה הדג הקטן אמור אמור להיות מקביל לגדול דהיינו זנבו בצד זנבו של זה וכך הראש, אולם זה פלא, כאשר מבתרים את בטן הדג הגדול, מוצאים כי הבלוע מונח להיפך, הפוך מצורת בליעתו, ללמדנו נכון הדג טרח ורדף אחרי מזונו, אולם בסופו של דבר הוא ניזון, לא מאלה שהוא טרח אלא ממה שהקרה לפיו הקב"ה, דהיינו מהדגים ששטו מולו, כך גם פרנסתנו לגבי שכר שבת.

    "האור החיים" הקדוש כותב לבאר שאלות אלה באופן אחר למה הזכירה כאן התורה את עשיית המלאכה ביום חול, לומר לך אדם שיום השביעי שלו קודש – אז תעשה המלאכה בשאר הימים אבל ח"ו אדם שלא ישמור אז גם את שאר הימים לא יזכה לעשות ולראות ברכה כי "השבת" היא מקור הברכה.

    כאן ברצוני לשתף אתכם בתופעה מדהימה בימינו אנו, בתפקידי כחבר ועדת הרבנים לעניני השבת ניהלנו מערכות שלימות בשמירה על חומות השבת אשר התפרסמו בציבור הראשונה זו כאשר חברת אלעל הופרטה חשבו מנהליה לשנות את מדיניות החברה ולהתחיל להפעיל טיסות ביום השבת, הציבור החרדי נזעק ואיים בחרם, אשר את תוצאותיו כולם יודעים אלעל חזרה בה, למרות שהיא אמורה להפסיד 1/7 מהכנסותיה, כשביקרנו עם ראשיה אצל גדולי ישראל הובטח להם שהשבת היא מקור הברכה ורק טוב הם יראו מהשבת, באותה תקופה אלעל הייתה חברה גירעונית, אולם מאז שמטוסיה קורקעו ביום השבת מניותיה החלו לנסוק ומעלה מעלה לפני כמה חודשים נפגשתי עם מנכל אלעל ואמר לי בזה הלשון מאז שקיבלנו על עצמנו שלא לטוס בשבת, אנחנו רק מרויחים!!! כשרק בשנה האחרונה מנית אלעל עלתה ב350 אחוזים!, ולצערנו חברה אחרת שלא עמדה בלחצים והתעקשה לעבוד בשבת היא חברת אלון החזקות שבבעלותה היו חנויות של AMPM למרות בקשותינו ותחנונינו, מאז שהחליטו כי הם עובדים בשבת, קרסה החברת והינה גרעונית וכל שנה היא סיימה בהפסדים, ומאז סולקו הבעלים מהחברה והחלו למכור נכסים עד לפירוקה, אכן השבת גבתה את חובה, ולעומת זה השבת היא מקור הברכה למי שמכבדה.

    בעשור היינו שותפים לקידוש ה' גדול כאשר חברת "שניב" ליצור נייר באופקים משביתה את המפעל החל מכמה שעות קודם כניסת שבת וכל המכונות מושבתות כאשר לאחר השבת לוקח למעלה מ-15 שעות רק להשיב את המכונות לפעילות כאשר כל המתחרים לצערינו עדיין מייצרים בעצם יום השבת וברוך ה' הם רואים ברכה בעמלם כאשר ציבור יראי ה' מקפידים לקנות מהם את תוצרתם ובזה מוסיפים הציבור לקדש שם שמים ברבים כי השבת היא מקור הברכה .



    0 תגובות