תעלומה בצפת: האם התגלה קברו של רבי אברהם אבן עזרא?

    אבי יעקב 3 Comment on תעלומה בצפת: האם התגלה קברו של רבי אברהם אבן עזרא?

    בבית העלמין בצפת התגלתה חלקת קבר מרשימה מאוד, שעליה נכתב כי זה מקום הציון של "הישיש, החכם הרופא אברהם אבן עזרא" • הקדש בית העלמין: "זו חלקה מאוד עתיקה שאנו משקמים, ליד מערת חנה ושבעת בניה"

    צילום: "הקדש בית החיים", באדיבות ערוץ 20
    19:36
    25.04.24
    פנחס בן זיו 1 Comment on הקבינט אישר: מחבלי הנוח'בה יזכו לביקורים בבתי הכלא

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    האם היום נחשף קברו של אחד מגדולי חכמי ישראל, רבי אברהם אבן עזרא זיע"א? בבית העלמין העתיק בצפת התגלה לאחרונה קבר הנושא את שמו של מי שידוע כאחד מגדולי פרשני המקרא. בהקדש בית העלמין טוענים כי יש סיכוי גדול שמדובר בקבר המפורסם.

    רבי אברהם אבן עזרא חי לפני כ-900 שנים בתקופת תור הזהב בספרד. הוא ידוע כאחד מגדולי פרשני המקרא, פילוסוף ומשורר. את מרבית חייו העביר בספרד, אולם בערוב ימיו ידוע שכמו רבים מחכמי דורו עלה לארץ ישראל. עם זאת, מקום קבורתו לא היה ידוע.

    אתר ערוץ 20 מפרסם היום כי ייתכן ונפתרה התעלומה כשבבית העלמין בצפת התגלתה חלקת קבר מרשימה מאוד, שעליה נכתב כי זה מקום הציון של "הישיש, החכם הרופא אברהם אבן עזרא".

     

    כאן התגלה הציון

     

    בהקדש בית העלמין שעוסק בשיקום בית העלמין העתיק וחשף את הקבר מספרים: "זו חלקה מאוד עתיקה שאנו משקמים, ליד מערת חנה ושבעת בניה. היא נמצאה ליד הקבר של רבי יהושע בן חנניה וליד קברו של רבנו בחיי, בעל חובת הלבבות".

    גורם הבקיא בפרטים מוסיף כי מדובר "בחלקת קבר מאוד מרשימה עם אבן גדולה עליו. ככה היו קוברים אדם חשוב. הכיתוב על המצבה הוא מאוד חד משמעי. לאחרונה מצאנו מקברים של דמויות חשובות בבית העלמין. ידוע שהרב אבן הרב אבן עזרא אכן בסוף ימיו הגיע לארץ ישראל, כפי שנהגו רבים מחכמי תור הזהב כמו רבי יהודה הלוי, הרמב"ם והרמב"ן". הגורם מוסיף ומספר כי "יש לנו פה עוד מערה שייתכן שיימצאו בה עוד דמויות חשובות. אנחנו רק בתחילת הגילויים".



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      ישראל גליס
      אין זה קברו של רבי אברהם אבן עזרא
      א, האבן עזרא לא היה רופא
      ב, קברו נמצא בתןך מבנה בכפר כבול ויש על זה מקורות בכמה ספרים
      ג, רה\בנו בחיי טמון ליד חבקוק ליד המוביל הארצי 15 קמ' מצומת קדרים
      ד, רבי עובדיה מברטנורא ורבי משה באסולה והשלה הקדוש שבקרו בבית העלמין בצפת לא מזגירים את הציון הזה והם היו שם לפני הרעש בצפת שהרס את בית הקברות הישן

      1. אכן אין זה קברו של ר' אברהם אבן עזרא מפרש המשנה.
        זהו קברו של החכם המעולה ר' אברהם בן עזרא הרופא, תלמידו של ר' יעקב בירב, שמו ותיאורו נזכרים בשו"ת מהרלב"ח בסי' צ"ג.
        בכל אופן חשיפה חשובה גם אם הוא לא מפרש המקרא הנודע.

      2. אין זה קברו של ר' אברהם בן עזרא מפרש המקרא הנודע.
        זהו קברו של החכם המעולה ר' אברהם בן עזרא הרופא תלמיד ר' יעקב בירב כפי שמופיע בשו"ת מהרלב"ח סי' צ"ג:
        ‫בו ביום העיד החכם המעולה כה"ר אברהם ן' עזרא הרופא בפנינו בית דין ח"מ שהחכם מורנו כמה"ר יעקב בי רב כתב שילך בחלב לשבתי כהן שיקח מידו הקורו נפיל וקאנילה שהיו מקודם מכבוד ר' יחיאל הכהן שקנ' אותה ממיסיר יאקימו מאניפורו והיו ביד כ"ר שבתי הנזכר וחזר כבוד רבי יחיאל ומכרו להחכם מורנו הנזכר ושדבר עם רבי שבתי ושהשיב לו שהיו רוצים לקחת אותם הבשמי' ממנו בחזקה אבל הוא ישתדל לשלא יקחו ממנו ועוד העיד החכם כבוד רבי אברהם הנזכר שיתן כתב אחד שהיה שולח ממניפירו ושיתן אותו כתב בפני עדים ובפני שבתי למורשה של מאניפירו ושכן עשה והכל שריר וקים.