מעבר לאתר המותאם




זה כן עסק: איך מתמודדים עם הפיק או הדאון של החגים??

ליבי שני No Comments on זה כן עסק: איך מתמודדים עם הפיק או הדאון של החגים??
קמחא דפסחא עונג שבת ויו''ט
צילום: נפתלי לרר

בין פורים לפסח.

כל בעל עסק יודע שאצל עצמאיים השנה חולפת בגלים.

נדיר למצוא במהלך שנה רגילה תקופה בה העסק מתנהל בדיוק כמו שציפינו ורצינו.

תמיד יש את הפערים האלו- כלפי מטה או כלפי מעלה.

תקופה מסויימת אנחנו מוצאים את עצמנו רצים כאחוזי אמוק בין קהל של לקוחות שדורשים מאיתנו את כל הזמן והאנרגיות שקיימים אצלנו, ונכון שברוך ה' ההכנסה בתקופות כאלו נאה אבל כשהן מסתיימות, אנחנו סחוטים כמו לימון שהכינו ממנו קנקן שלם של תה.

ויש את הזמנים בהם הכל מתנהל באיטיות כזו עד שלרגע נדמה לנו שאנחנו צוללים מתחת למים. השעות בין לקוח ללקוח נמתחות ומתארכות, הכסף מטפטף בקושי רב והתסכול עולה מרגע לרגע.

הזמן שבין פורים לפסח הוא אחד מהגלים האלו, ואחד מהגדולים שבהם.

כשמגיע הגל הזה אנחנו מוצאים את עצמנו או במרומיו, עסוקים עד מעל לראש עד לחוסר נשימה, או בתחתיתו, יושבים משמימים ומחכים שהוא יעבור ונוכל לחזור ולעבוד.

אם אתם בעלי עסקים ותיקים, אתם בטח מכירים את הגל הזה ויודעים לצפות אותו מראש.

השאלה היא, מה אתם עושים בעניין?

האם יש לכם דרך למתן את הגל? או שאתם נזרקים איתו לכל עבר, מתקשים, נאבקים, ומגיעים לצד השני שלו מותשים וחסרי אוויר?

אם זה מה שקורה לכם, בכל שנה מחדש, ואתם רק מורידים את הראש ומחכים שזה יעבור, הנה משהו שאתם יכולים לעשות אחרת.

מילת המפתח היא תכנון מראש (נכון, שתי מילים, צודקים).

והיום נדבר על תכנון עבור אלו שתקופת החגים עמוסה אצלם במיוחד (כי עוד נשאר קצת זמן להתכונן)

לדוגמא: בעלת עסק למשלוח מתנות. ברוך ה' יש לה עבודה במהלך כל השנה, אבל כשמגיע פורים ההזמנות מציפות אותה, וכמו שנהוג אצלנו בציבור, כולם נזכרים ברגע האחרון. והיא מבלה את כל החג, כולל הלילה, בעבודה קשה בחומר ובלבנים ובפטיפורים. ממש פסח שהקדים את זמנו, השנה היא החליטה לעשות לפסח הזה "הבה נתחכמה לו" ובנתה, עוד לפני ט"ו בשבט, תוכנית מסודרת.

וזה מה שהיא עשתה:
הכינה מראש כמה דגמים מתוכם יכולים הלקוחות לבחור לעצמם את משלוח המנות הרצוי להם.

הפיצה את הקטלוג המסודר ללקוחות הקבועים במייל וגם במקומונים כבר בראש חודש.

פרסמה שניתן להזמין משלוחים מעוצבים רק עד לתאריך מסויים, כשבוע לפני החג.

יזמה שיחות טלפון לאלו המאחרים לשבת ולקחה מהם הזמנה מוקדמת.

וכשבוע לפני פורים היא כבר ידעה, פחות או יותר, כמה משלוחי מנות היא צריכה להכין.

בינתיים היא לא שקטה על שמריה. היא והצוות עבדו והכינו את כל המרכיבים למשלוחי המנות.

וכשהגיע המועד, שבוע לפני פורים. כל מה שנותר לה היה לסדר את המשלוחים שהוזמנו, לארוז אותם יפה ולשלוח.

שלא תחשבו שלא היתה לה עבודה. היא הייתה עסוקה עד מעל לראש, אבל הפעם היה לה פורים רגוע הרבה יותר.

היא היתה בטוחה שזה לא יעבוד ולא יצליח, אבל זה עבד.

אז הנה כמה דברים שגם אתם יכולים לעשות:

• הכינו כבר עכשיו לוח זמנים מסודר של כל הדברים אותם אתם צריכים להספיק בעסק עד לחג: להכין, להזמין, לשלוח, לארוז, לסדר וכו'.
• ודאו שיש לכם צוות עובדים מספיק גדול כדי לעמוד במשימה ואם לא, זה הזמן לדאוג לעובדים נוספים. שבוע לפני פסח אף אחד כבר לא יהיה פנוי.
• פרסמו מבצעים או הטבות למקדימים את קניותיהם כדי לגרום לאנשים להגיע כבר עכשיו ולא לחכות לרגע האחרון.
• אם מדובר במשהו שדורש הכנה, עדכנו עד מתי אפשר להזמין.
• אל תשכחו להשאיר, בין כל הבלאגן, קצת זמן לעצמכם כדי שלא תגיעו לערב חג עצבניים ועייפים. המשפחה שלכם לא אשמה שיש לכם עסק.

והכי חשוב:

זכרו שאתם בעלי העסק ולא הלקוחות!

הם לא קובעים מה קונים, מתי ואיך. אתם קובעים.

הם לא מחליטים מתי תהיו זמינים עבורם. אתם מחליטים.

ובניגוד לדיעה הרווחת, ככל שתהיו יותר אסרטיביים ואיתניים בדעתכם, כך תשדרו יותר מקצועיות ובטחון עצמי, וזה בדיוק מה שהלקוחות שלנו אוהבים!

בפעם הבאה- מה עושים כשפורים פסח הופכים לגל השקט….

שלכם.
ליבי שני.



0 תגובות