עוד לא נסעתם? עין אפק – חיבור בין החורף לאביב

    קובי פינקלר No Comments on עוד לא נסעתם? עין אפק – חיבור בין החורף לאביב

    בין המרחבים הירוקים, נקודות נקדות של כלניות, מעט רקפות שעוד שרדו את ימי החום שפקדו אותנו והרבה טוב • מים (שיהיו כאן לאורך כל ימות השמה), תילים, שבילי גישה נוחים, סרט, היסטוריה והרבה ארץ ישראל.

    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    שמורת הטבע עין אפק משמרת נופי ביצה ומקורות נחל שרובם אבדו מן הארץ

    מגג טחנת הקמח בשמורת הטבע הקסומה עין אפק נראית תצפית מרהיבה על עמק עכו, רכס הסולם והרי הגליל העליון, גבעות אלונים, הכרמל והקריות.

    בימים אלו שבין סוף החורף לתחילת האביב, הכל כאן ירוק, פורח ומזמין.

    בין המרחבים הירוקים, נקודות נקדות של כלניות, מעט רקפות שעוד שרדו את ימי החום שפקדו אותנו והרבה טוב. מים (שיהיו כאן לאורך כל ימות השמה), תילים, שבילי גישה נוחים, סרט, היסטוריה והרבה ארץ ישראל.

    תחילה היכן אנחנו?

    השם אפק, מחבר אותנו במספר מקומות בארץ. המפורסם הוא פארק אפק ליד ראש העין. אנו הרחק משם מעט מזרחית לעכו ולקריות. בתל ארכאולוגי בחלקה הדרומי של השמורה, חשפו חפירות ארכאולוגיות שרידי התיישבות אנושית מהתקופה הכנענית, מהתקופה ההלניסטית ומהתקופה הרומית.

    ביצה_800x450

    את מסלול הטיול כדאי לעשות בשביל הביצה שהוא שביל טיול חווייתי המעניק למטיילים הזדמנות "ללכת על המים" וליהנות ממראות הביצה מנקודת המבט של עופות המים.

    גשר מחבר בין האתרים השונים, פינות תצפית על עופות המים צצות מכל עבר והיופי נשקף אליך באשר תפנה. באחת הנקודות הראשונות טחנת הקמח העתיקה.

    טחנות קמח בנחל נעמן התקיימו מאז התקופה המוסלמית הקדומה (המאה ה-8 לסה"נ) לפחות. סכר גדול, שאורכו כ-625 מ', חסם את אפיק הנחל ויצר מאחוריו אגם. מי האגם הוזרמו בתעלה אל גלגלי הכנפיים שהפעילו את אבני הרחיים. לאחר שהצלבנים כבשו את חיפה ואת עכו (בשנת 1104 לסה"נ), היה האזור למרכז לגידול דגנים וקנה סוכר. הצלבנים ביצרו את מבנה טחנת הקמח ובנו מדרום לאפיק הנחל מְצָד שהגן על האתר. במבנה המרשים בן שתי הקומות חלקים מעטים שנבנו בתקופה הרומית וחלקים נכבדים, בעיקר בקומה התחתונה, מהתקופה הצלבנית. הטחנה נבנתה כמבנה מבוצר, במתכונת טחנות קמח שהיו נפוצות באירופה בימי הביניים. המבנה הוא ריבועי כמעט, בנוי אבנים גדולות בעלות תווי סיתות אלכסוניים הטיפוסיים לצלבנים. באבנים אחדות חרותים תווי סתתים. המבנה שופץ בתקופה העות'מאנית (המאה ה-18), בימי שלטונם של דאהר אל-עמר ואחמד אל-ג'זאר. הטחנה אף סיפקה קמח לצבאו של נפוליאון שצר על עכו בשנת 1799. בשלהי התקופה העות'מנית היו הטחנה והשטחים שמסביבה רכושה של משפחת סורסוק, שישבה בביירות, ומבנה הטחנה הושכר לאנשים משפרעם. עמדת המגן שבגג המבנה עשויה בטון ונבנתה בשנת 1936.

    ממרום התל_800x450

    בבית הטחנה מוצגת תצוגת קבע של כלים חקלאיים מסורתיים. המבקרים מוזמנים לצפות בסרטון, העורך "מסע" בשמורה בעקבות טיפת מים. מעת לעת מוצגות בטחנת הקמח תערוכות אמנות מתחלפות.

    בכניסה לשמורה ועוד לפני הטחנה ומסלול השביל, גן לטיפוח צמחים בסכנת הכחדה. הצמחים הועתקו מאזורים שעמדו לפני פיתוח לאורכו של נחל נעמן ונשתלו בגן, בחלקות המדמות בתי גידול טבעיים. טלפון: 04-8778226

    האביב והפריחה בשיאם כאן. הגליל המערבי קורץ מכל עבר וזה כבר יהיה בטיול נוסף.



    0 תגובות