- רדיו קול חי - -

מכירת מובילאיי לאינטל – גם העובדים צפויים לשלם מס

לצד הגאווה הן של בעלי ועובדי חברת מובילאיי והן של המדינה ככלל, לאור ההישג הגדול הכרוך בעסקת הענק של רכישת מניות חברת מובילאיי על ידי חברת אינטל העולמית, קיימים להם גם היבטים כספיים משמעותיים שמן הראוי להתייחס גם אליהם.

על פי עורך הדין אסף הופמן, מנהל מחלקת מיסוי בינלאומי בפירמת עורכי הדין דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, צדרבוים ושות', נוכח העובדה כי חלק מבעלי מניות חברת מובילאיי הינם תושבי ישראל, יהיה עליהם לשלם מס בישראל בשיעור של 25% (או 30% ככל שמדובר בבעל מניות מהותי) על רווח ההון שנוצר להם במכירת מניותיהם בחברה. להערכת עו"ד הופמן, מדובר במס הכנסה הנאמד במיליארדי שקלים חדשים שייכנסו לקופת המדינה. מבחינה זו, מוסיף עו"ד הופמן ניתן לומר כי כל תושבי המדינה נהנים בצורה כזו או אחרת מהעסקה האמורה. מדובר בתרומה משמעותית לתקציב המדינה, אותה ניתן יהיה לנצל במגוון תחומים שיטיבו עם כולנו.

מעבר לאמור, מבהיר עו"ד הופמן כי בחברות טכנולוגיה, נהוג להעניק לעובדים הטבות בדמות אופציות למניות וגם חברת מובילאיי בחרה להעניק לעובדיה הטבה זו. נוכח האמור, והואיל ומחיר המכירה של אופציות אלו עולה בצורה משמעותית על מחיר המימוש הממוצע שלהן, צפויים עובדי חברת מובילאיי לממש אופציות אלו למניות, להרוויח מאות מיליוני דולרים ממכירתן ולשלם את המס המתחייב מכך.

לעניין זה, מסביר עו"ד הופמן כי על אף שאותן אופציות הוענקו לעובדים במסגרת יחסי עובד-מעביד, דבר שאמור היה להוביל לסיווגן כהכנסת עבודה, מאפשרת פקודת מס הכנסה במסגרת סעיף 102 שבה, לסוג את הרווח שנוצר לעובדים ממימוש אותן אופציות כרווח הון ובכך להטיל על רווח זה מס בשיעור נמוך יותר (25%).

עורך הדין רימון זינאתי ממחלקת המיסים בפירמה מוסיף לעניין זה כי נוכח תקבולי המס המשמעותיים הצפויים למדינה מעסקת רכישת חברת מובילאיי על ידי חברת אינטל העולמית, והרצון של הממשלה להפחית את שיעורי המס במטרה להפוך את ישראל לאטרקטיבית יותר להשקעות של חברות זרות, אין זה מפתיע כי ראש הממשלה ושר האוצר סיכמו על גיבוש מתווה משותף להפחתת מיסים.