חוק המואזין אושר: אייכלר לא הצביע, עודה קרע את ההצעה

    אני וחברי ח"כ יהודה גליק כרתנו ברית מוסרית ונלחמנו בחוק הזה יחד עם שייחים ורבנים שהתאגדו ומצאנו הסכמות. אני מודיע לח"כ גליק, אם ירחיקו אותך אני אתקזז איתך
    איתי גדסי 1 Comment on חוק המואזין אושר: אייכלר לא הצביע, עודה קרע את ההצעה

    יוגב: "זה בראש ובראשונה חוק חברתי שבא לאפשר לאנשים לישון בשעות המנוחה ולא להעיר אותם לפנות בוקר • עודה: "זו רדיפה נגד הציבור הערבי, נגד הנוכחות הערבית" • בהצעה הראשונה תמכו 55 והתנגדו 48

    מסגד | אילוסטרציה צילום: Zack Wajsgras, פלאש 90
    אני וחברי ח"כ יהודה גליק כרתנו ברית מוסרית ונלחמנו בחוק הזה יחד עם שייחים ורבנים שהתאגדו ומצאנו הסכמות. אני מודיע לח"כ גליק, אם ירחיקו אותך אני אתקזז איתך
    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לאחר דיון טעון ואמוציונאלי, מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעות החוק למניעת מפגעים (תיקון – איסור שימוש במערכת כריזה בבתי תפילה), התשע"ו–2015. מדובר בשתי הצעות שונות, האחת של חברי הכנסת רוברט אילטוב ועודד פורר, ואילו השנייה של חברי הכנסת מרדכי יוגב ודוד ביטן.

    על פי ההצעה הראשונה של חברי הכנסת אילטוב ופורר, כיום קובע החוק למניעת מפגעים, התשכ"א–1961, איסור על אדם לגרום רעש חזק או בלתי סביר, אם הוא מפריע או עשוי להפריע, לאדם המצוי בקרבת מקום או לעוברים ושבים. מוצע לקבוע כי הפעלת מערכת כריזה בבית תפילה, יראו אותה כרעש חזק או בלתי סביר כאמור. מוצע גם כי השר להגנת הסביבה, בהסכמת שר הפנים יהיה רשאי לקבוע בצו מקרים שבהם יותר השימוש במערכת הכריזה.

    על פי ההצעה השנייה של חברי הכנסת יוגב וביטן, מוצע לאסור על אדם להפעיל מערכת כריזה בבית תפילה המצוי באזור מגורים, בין השעות 23.00 ל-7.00 למחרת וכן לאסור על הפעלת מערכת כריזה בבית תפילה בניגוד להוראות החוק הנוגעות לרעש בלתי סביר והוראות שנקבעו לפי חוק. מוצע גם לקבוע כי העובר על הוראות כאמור, דינו קנס עד 10,000 שקלים חדשים ולא פחות ממחצית הקנס כאמור.

    בדברי ההסבר נכתב: "מאות אלפי אזרחים בישראל, באזורי הגליל, הנגב, ירושלים, ומקומות אחדים במרכז הארץ, סובלים באופן שיגרתי ויומיומי מרעש שנגרם כתוצאה מקריאות המואזין במסגדים. רעש זה נוצר כתוצאה משימוש במערכת כריזה, המטרידה את מנוחתם של אזרחים מספר פעמים ביום, לרבות בשעות הבוקר המוקדמות. החוק המוצע מביא תפיסת עולם לפיה חופש הדת לא צריך להוות גורם בפגיעה באיכות החיים, ומציע כי בבתי תפילה ייאסר השימוש במערכות כריזה על מנת לקרוא למתפללים או על מנת להעביר מסרים דתיים או לאומיים."

    לאורך כל הדיון נשמעו מחאות קולניות מצד חברי הרשימה המשותפת. חבר הכנסת אוסמה סעדי הוצא מהמליאה לאחר שנקרא לסדר שלוש פעמים. חברי הכנסת מסעוד גנאים ואיימן עודה הוצאו מהמליאה לאחר שקרעו את הצעת החוק. חבר הכנסת אחמד טיבי קרע את ההצעה מעל הדוכן.

    ח"כ רוברט אילטוב: "הצעת החוק הזו באה להסדיר את סוגיית הרעש של בתי תפילה במקומות שבהם גרות אוכלוסיות מעורבות. סוגיית הרעש וקריאות המואזין מוסדרות גם ברבות ממדינות האסלם. בכוונה מנסים למשוך את זה לכיוון הדתי, אין פה שום עניין דתי, הם צריכים להתרגל שיש סביבם אנשים שרוצים לישון בלילה."

    ח"כ מוטי יוגב: "זה בראש ובראשונה חוק חברתי שבא לאפשר לאנשים לישון בשעות המנוחה ולא להעיר אותם לפנות בוקר. מדובר על כלל האוכלוסייה יהודים וערבים כאחד. אין בחוק הזה לפגוע במאמינים. מאות אלפי אזרחים במדינה בכל אזורי הארץ סובלים באופן שגרתי מההשכמה המוקדמת ומהרעש שנגרם ממערכות הכריזה ומטריד את מנוחתם מספר פעמים ביום. רמקולים הם לא מימי בראשית, כמו כן בעשורים האחרונים יש שעונים מעוררים למי שרוצה לקום למסגד."

    השר להגנת הסביבה זאב אלקין השיב בשם הממשלה: "מתנגדי החקיקה הזו אומרים בו זמנית דבר והיפוכו. הם אומרים שלא יעלה על הדעת שיאסרו עליהם את קול המואזין ובו זמנית אומרים שאין צורך לחוקק את החוק מכיוון שהמצב הזה גם ככה קיים.

    המצב החוקי הזה קיים כבר 25 שנה על פי תקנות הרעש. לכן לא ברורות כל האמירות שהולכים לעשות כאן משהו תקדימי. עומדים כאן חברי כנסת ומגנים בחירוף נפש על משהו שהוא אסור על פי חוק. אתם יודעים מי חתום על התקנות אלה? השרה לאיכות הסביבה אורה נמיר ממפלגת העבודה ואז כולם חיו עם זה בשלום. לפי פרשנויות של כל היועצים המשפטיים הרלבנטיים, התקנות האלה חלות על כל המואזין ב100%.

    יש בעיית אכיפה של החוק הזה, המשטרה אמרה לאורך שנים שהאכיפה של הסעיף הזה היא מורכבת מסיבות שעלות האכיפה אל מול הקנס הנמוך זה מצב בעייתי, ולכן צריך לתקן את החוק ולהעלות בצורה משמעותית את גובה הקנס. היום על פי החוק המואזין אסור בכל השעות והחוק המוצע יתיר את המואזין בשעות היום."

    ח"כ אחמד טיבי: " מעולם לא היה קול המואזין מפגע או רעש סביבתי. מדובר בטקס דתי איסלמי חשוב ומעולם כאן בבית הזה לא התערבנו בשום טקס דתי הנוגע ליהדות. המעשה שלכם הוא מפגע גזעני, אתם מתערבים בציפור הנפש של המוסלמים. לא בכדי שני המציעים הם שניים מההזויים והגזענים בבית הזה. אני קורא לכם להתעשת ולא לאשר את ההצעה הזו. לעולם לא יושתק קול המואזין"

    ח"כ זוהיר בהלול: "אם מישהו בבניין הזה חושב שמדובר במלחמה בין ערבים ליהודים הוא טועה ומטעה. יש לא מעט יהודים שמתנגדים נחרצות לחוק הארור הזה. זו מלחמה בין נאורים לחשוכים, בין שפיות לגזענות. זה הוא כתם ואות קין על בניין שפעם אחר פעם מכריז מלחמה נגד המיעוט הערבי במדינה. אני וחברי ח"כ יהודה גליק כרתנו ברית מוסרית ונלחמנו בחוק הזה יחד עם שייחים ורבנים שהתאגדו ומצאנו הסכמות. אני מודיע לח"כ גליק, אם ירחיקו אותך אני אתקזז איתך.

    ח"כ מאיר כהן: "איזו חברה אנחנו רוצים להיות? האמנם בגלל שיש כאן חברי כנסת בחלקם קיצונים אנחנו צריכים לשפוט את כל החברה הערבית ולדחוק אותם לפינה. אני גדלתי במרוקו ולידי גרו מוסלמים ובערב הסליחות שכני לוגסי שאני זוכר היה נוקש בכל הדלתות ומעיר את כולם לסליחות ומעולם לא שמעתי מילה משכניי המוסלמים. ידענו דורות לחיות אחד ליד השני. האם להיות ימני במדינת ישראל זה לפגוע במיעוט?"

    ח"כ איימן עודה: "זו רדיפה נגד הציבור הערבי, נגד הנוכחות הערבית, נגד השפה הערבית ונגד היותנו חלק מהמרחב והמקום הזה. חז"ל אמרו שאין גוזרים גזירה על הציבור שאינו יכול לעמוד בה. זה דבר שאנחנו לא יכולים לעמוד בו. אנחנו אנשי חוק אבל יש גזירות שאנחנו לא יכולים לעמוד בהם. הדבר הראשון זה גיוס לצבא, הדבר שני זה הריסות בתים בצל האפרטהייד בתכנון, הגזירה השלישית זה חוק הנכבה וזו הגזירה הרביעית. קול המואזין היה לפני הגזענים ויישאר אחרי הגזענים."

    בהצעה הראשונה של חברי הכנסת אילטוב ופורר תמכו 55 והתנגדו 48. בהצעה השנייה של חברי הכנסת יוגב וביטן תמכו 55 והתנגדו 47. ההצעות יעברו לוועדת הכנסת שתחליט היכן יהיה המשך הדיון.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      חוק מיותר אפשר היה להסדיר עם השייכים הורדת הווליום ולא צריך חוק