מבקר המדינה • טור ביקורת מיוחד: דו"ח צוק שושן

    מבקר המדינה קובע כי במבט לאחור בכל הפרטים שהובילו לנס פורים רב הנסתר על הנגלה- ורב פורים חושף סטירות בעדותו כיוון שבדרך כלל בפורים אחרי שנכנס יין לגרון יצאה סודה מהאף בשל החרון של ממשיכי דרך המן מאז ועד היום
    אריאל שרפר No Comments on מבקר המדינה • טור ביקורת מיוחד: דו"ח צוק שושן

    בשבוע בו סוערת המדינה בגלל דו"ח המבקר על מבצע צוק איתן צולל אריאל שרפר לנבכי ההיסטוריה ומוציא בחשיפה ראשונה את דו"ח צוק שושן שפורסם לפני 2000 שנה • מאורעות, מלשינים, איומים ותהפוכות מזווית העין של מבקר המדינה

    מגיש ועורך החדשות, אריאל שרפר
    מבקר המדינה קובע כי במבט לאחור בכל הפרטים שהובילו לנס פורים רב הנסתר על הנגלה- ורב פורים חושף סטירות בעדותו כיוון שבדרך כלל בפורים אחרי שנכנס יין לגרון יצאה סודה מהאף בשל החרון של ממשיכי דרך המן מאז ועד היום

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    דו"ח מיוחד על פרשת המן בשושן- המוכרת בשמה התנ"כי "מגילת אסתר"

    עיקרי הדו"ח בקצרה:

    1. 1/ המאורעות שקדמו לאיום החפירות של המן באוזני אחשוורוש (שגרמו לאיום האיראני)
    2. 2/המבצע החשאי שתכנן מרדכי על דעת עצמו וללא התייעצות עם הקבינט הסנהדריני-בטחוני)
    3. 3/הלחימה בשושן ומחוצה לה, עצים, והארכת פורים ליומיים(באישור ועדת החגים הממלכתית)
    4. 4/פרגון חלקי וסיכום

    רקע כללי מקוצר:

    דו"ח מבקר המדינה זה עוסק בהתנהלות היהודים בהנהגת "מרדכי היהודי"(ידוע גם במסמך זה בשם מרדכי או מ' ללא כל הייחוס המשפחתי המפורט במגילה כי הכותרת קבעה שזהו רקע כללי מקוצר) ו-"אסתר המלכה"(ידועה גם בשם הדסה) בתקופה קשה בשושן הבירה שחייבה את היהודים להתמודד עם איום קיומי נורא בדמותו של "המן הרשע"(כינוי שהרוויח ביושר כפי שיוכח בהמשך), והצלתם של היהודים בזכות מבצע חשאי שיזמו מרדכי ואסתר שכלל את הפעלתה כסוכנת סמויה בבית "המלך אחשורוש"(יש לו עוד כמה שמות פרסיים אך זה הכי ידוע) והכנסת המן למלכודת על ידי הסחת דעתו והאדרת שמו שהסתיימה במפלת אויבי היהודים וניצחונם בנס גדול ובשני ימי משתה ושמחה המכונים "ימי הפורים".

    פורים תחפושת בועז

    הערת המבקר: הסיבה לבדיקת המקרה המתואר אחרי כל-כל הרבה שנים היא שניתן לבחון את השפעתו רק במבט ארוך לאחור ולא מיד אחרי שהתרחש, כדי להסיק מסקנות נטולות כל שיקול זר ו/או נוגע בדבר ו/או כל נגיעה אישית פוליטית ו/או חיפוש בנרות מנהרות מתחת לאדמה ומציאתן כשירות למעבר רכבת-תקלה- וכמובן אחרי שתייה כדת וכדין בכמות המותרת בחוק, כדי לבחון את שלב כניסת המבקר מהעבר במציאות ההווה עד דלא ידע להבדיל בין ברוך מרדכי לברוך מרזל, ובין ארור המן הרשע לקללת בלעם הרשע(קרובי משפחה?)

    1. 1/המאורעות שקדמו לאיום החפירות של המן באוזני אחשורוש (שגרמו לאיום האיראני)

    1.א- הוכח שהיהודים נהנו מסעודתו של המלך אחשורוש "הרשע"( רק כינוי שלו. אין קשר משפחתי להמן). מזה ניתן לשער כי העובדה שהיהודים הביאו על עצמם את האיום ממנו נצלו בנס בחסדי שמים מעידה לכאורה על רצון בהסתר להוסיף מועד ללוח המועדים מדרבנן בכוונה תחילה ולנצל את המונח "ונהפוך הוא" כדי להרשות באותם ימי הפורים לעשות כמעט הכל בשביל לצחוק לשמוח ולהוציא הרבה יותר מדי כסף על תחפושות שאינן תוצרת ישראל ועל משלוחי מנות המכילים בעיקר דברים שמחליאים את שר הבריאות

    1.ב- המלך אחשורוש עובר מהפך גדול לאורך "פרשת המן" כי בהתחלה הוא מתעצבן על אשתו הראשונה בגלל שלא הקשיבה לו ואח"כ מקבל עצה ממוכן שתמיד מוכן ליעץ שכל הנשים יכבדו את בעליהן- אך במקום זה מכבד באופן מוגזם את אשתו החדשה אסתר. אחר-כך הוא עושה טעות ומקבל במהירות ובלי לחשוב יותר מדי את עצת המן(שיש סברה שהוא אותו ממוכן המוכן תמיד לייעץ למלך) להשמיד את כל היהודים כאילו הציע לו לקנות עיתון שיספר עליו רק דברים טובים. אחרי שמרדכי ואסתר נכנסים לפעולה כדי להפוך את המצב לטובתם- אחשורוש משבח אותם ויוצא מלך כשהוא מפיל את כל האשמה על הרשע. לסיכום דמותו של אחשורוש: מלך קבוע השולט על המון אנשים, לא מקשיב להחלטות היועצים, מכבד מאד את אשתו, ומטיל את האחריות לתקלה הכי גדולה שלו על מישהו אחר. אפשר לומר שאחשורוש לא דומה לאף מנהיג יהודי שאנחנו מכירים היום.

    ..פורים תחפושות ילדים

    1.ג- לפני פרוץ "פרשת המן" מוכיח מרדכי שמלשינים יכולה להיות תקווה ומדווח לאחשורוש ששני מתנקשים מתכוונים להושיט לו יד ולא כדי לעזור לו. מובן שמרדכי עשה את הדבר הנכון שגם הועיל משמעותית להצלת העם היהודי מהצרה הנוראה שאיימה עליו, אך במבט מעמיק יותר נראה שהיה מקום לשקול את העזרה לאחשורוש שכפרעה בשעתו לא ידע את יוסף אחרי הטובה שעשה במצרים כשהיה הרבה חול ומעט מה לאכול, קידם את המן במקום מרדכי והוציא גזרה נוראה להשמדת  העם של מושיעו שהוא חב לו את חייו. נכון שהיהודים לא יכלו לדעת מראש מה יעשה אחשורוש- אך עדיין יש לתהות על העזרה המשמעותית שהעניק לו מרדכי ולתהות עוד יותר מדוע לא ניצל אותה למשרה מלכותית כראוי לאדם הומני ובמקומו התמנה לאותה משרה אדם המני.

    1. 2/המבצע החשאי שתכנן מרדכי על דעת עצמו וללא התייעצות עם הקבינט הסנהדריני-בטחוני)

    2.א- במסמך ההיסטורי המקודש מגילת אסתר נאמר במפורש: "קיימו וקיבלו היהודים" אחרי שפרשת המן הסתיימה בניצחונם המוחץ בנס גדול- אך את ההחלטה על ביצוע התכנית שהביאה לנפילתו ולשינוי מעמדו של הרשע מעילוי לתלוי קיבל מרדכי היהודי לבדו וללא התייעצות מוקדמת עם מי מחברי הקבינט הסנהדריני-ביטחוני. אמנם בסופו של דבר עצת המן נפלה והוא נתלה, אך המבצע המסוכן של שתילת סוכנת חשאית בבית המלך שיזמה פעמיים משתה להורדת המן מאיגרא רמא והעלאתו לעץ עוד יותר גבוה- היה ידוע רק לראש הצוות מ' לסוכנת אסתר ולמוקד רווח והצלה נסתר הידוע בשם הקוד הסודי "מקום אחר".  בדיעבד מסתבר שהיה צורך מבצעי לשמור על חשאיות המבצע ולהסתירו ככל שניתן עד שהיה צורך להפעיל את כל היהודים ולהכריז צום לפני ימי המשתה כדי לשמור על הגיזרה ולהעביר את רוע הגזרה, ויתכן שפעולת מרדכי לבדו השפיעה על היחס שקיבל מאחיו בסוף המגילה (עיין ערך להלן בסעיף 4)

    תחפושת פורים

    2.ב- יוזם המבצע להצלת העם היהודי מרדכי היהודי(שוב כינוי למרות שבמקרה זה ניתן לומר שאז כל יהודי היה חלק מהמשפחה) הפעיל לצורך הצלחת המשימה סוכנת חשאית בשם הקוד אסתר- ששמה האמיתי הדסה (והיהודים הנמצאים בסכנת חיים בהחלט היו צריכים דמות המסוגלת לבצע איחוד הצלה בסיוע מגן דוד אדום או במקרה הזה תכלת). עם זאת לא ניתן להתעלם מכך שמרדכי ביצע מינוי מקורבים ללא מכרז וכשכבר יצא מכרז הייתה זו הכרזה לצום במשך שלושה ימים והצעה של שק ואפר (שהפכה לתחפושת הראשונה שהוצעה לרבים ואזלה מהמחסנים)

    1. 3/הלחימה בשושן ומחוצה לה, עצים, והארכת פורים ליומיים(באישור ועדת החגים הממלכתית)

    3.א-במסגרת הלחימה באויביהם החליטו מרדכי ואסתר לחלק את הארץ לאזורים בהתאם להתפתחות המצב הביטחוני(יזמה שיושמה שנים אחר-כך במלחמת המפרץ כשהמן תורן אחר ניסה לפגוע ביהודים ולהטיל טיל במקום פור). כתוצאה מכך נקבעו שני ימי פורים לישובי המרכז ולתושבי ירושלים וערים נוספות המוקפות חומת-מגן עוד מימי יהושע ,   בהחלט יתכן שבהפרדה בין שושן לערי הפרזות הונח היסוד לתכנית החלוקה.

    3.ב-אחד הדברים שהשפיעו על מפלת המן הרשע וסיום הפרשה היה עץ גבוה אחד ועוד עשרה עצים ששימשו לתליה ולא של תחפושות מכובסות. היעוד הלא ממש חיובי של העצים בשושן היווה ככל הנראה את אחת הסיבות העיקריות להיווסדה של קרן קיימת לישראל(הידועה לכלל בשם קק"ל).

    איראן

    3.ג- בשל התארכות המלחמה בשושן ודחיית יום המנוחה ושמחת הניצחון ביום אחד- הוחלט להאריך את פורים ביומים באישור ועדת החגים הממלכתית בראשות  שר החגיגות חגשנדתא. קיימת סברה שאם שר החינוך דהיום היה שם- הוא היה מבקש תכנית מפורטת להתמודדות עם שני ימי חופשה בפורים במקום אחד והסברתה להורים המעדיפים לחפור מנהרה ולהיעלם מהבית ולשם שינוי הילדים יחפשו אותם…

    1. 4/פרגון חלקי וסיכום
    2. 4.א- בסוף מגילת אסתר נאמר כי מרדכי היהודי רצוי "לרוב אחיו". מכאן ההוכחה שכבר בעבר יהודים התקשו לפרגן זה לזה אפילו במציאות השמחה שאחרי נס גדול המעורר אורה ושמחה וששון ויקר. מצד שני מרדכי קיבל במתנה  את בית המן ואין להקל ראש ביהודי שמקבל דירה מאחשורוש אחרי שהצליח להציל את עמו , ולגרום לספרים לרוץ וליהודים לקבל ולקיים את מה שכתוב בהם.

    4.ב- מרדכי היהודי מונה למשנה למלך אחשורוש. נראה שהמינוי ראוי בהחלט אחרי שהציל את חיי המלך, אך צריך עיון גדול מדוע זרש צפתה מראש את מפלת בעלה המן בנימוק שאם מרדכי מזרע היהודים לא יוכל לו כי נפול יפול לפניו. קשה לדעת אם זרש התכוונה לטובה או השמיעה הערה אנטישמית ופוגענית בהיותה אשת המן הרשע שעליה נאמר "ארורה אשת מפחידי". יכול להיות שהיא בסך הכל רצתה להוריד את בעלה מהעץ הגבוה-אפילו שהיא זו שיעצה לו להכין אותו- והמציאות הוכיחה שאולי היה כדאי להמן להקשיב לה. ואולי לא.

    סיכום:

    מבקר המדינה קובע כי במבט לאחור בכל הפרטים שהובילו לנס פורים רב הנסתר על הנגלה, ורב פורים חושף סטירות בעדותו כיוון שבדרך כלל בפורים אחרי שנכנס יין לגרון יצאה סודה מהאף בשל החרון של ממשיכי דרך המן מאז ועד היום, שלא למדו לקח וממשיכים לקפוץ מדי פעם לאמבטיה הרותחת שנמשלה לישראל ולנסות לקרר אותה בעיני העמים. ואם אינם מצליחים לקרר ונכווים הם מנסים לפחות להביך אותה בחרמות ואיומים מחד, ומתרחישי אימים מפרשנים ופרשנדתות מאידך גיסא וגרסה של דו"חות מבקר על מבצעים שכללו אנחות ודמי קניסה.

    מסקנתו העיקרית של המבקר היא שכדי להפיק את הלקחים כראוי בהווה יש לקרוא פעמיים בשנה את מגילת אסתר כהלכה בטעמיה וניגונה המיוחד והיפה- אך לא לתת לרעשי המוחים את זכר המן להסיח את דעתם מגודל הנס וחשיבותו, ולהאמין שבכל זמן ועת ועם ביקורת בונה או הורסת- רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר בכל מקום שהם- וליהודים תהיה אורה ושמחה ששון ויקר ו… אוזן המן!

    למרות ששר הבריאות בטח יגיד שאפשר לוותר עליה.

    היעד הבא של ליצמן?

    היעד הבא של ליצמן?



    0 תגובות