הצצה לנורווגיה המדהימה: טיול קראוונים בהשגחת הבדץ

יצאנו לדרך הטרולים מהקמפינג בטרולסטיגן. הכביש הצר עם השיפועים החדים היה מאתגר לנסיעה והצריך זהירות יתר בנהיגה. מדי פעם היינו צריכים להמתין בצד הדרך ולתת לאוטובוסים לעבור. אבל הנוף, הנוף! פשוט עוצר נשימה, האוויר קפוא והאוירה חמה, מצטלמים לאורך הדרך בנקודות תצפית מדהימות. אטרקציה מגניבה באזור הוא השלט (היחיד בעולם) המזהיר מפני המצאותם של טרולים קטנים! לפי סיפור עם נורווגי, הם מתרוצצים ביערות שלצד השביל
    עדי וייץ No Comments on הצצה לנורווגיה המדהימה: טיול קראוונים בהשגחת הבדץ

נורווגיה היא ארץ מדהימה וקפואה, שבה הנוף הוא השחקן המרכזי, והוא עוצר נשימה ביופיו • זהו סיפור המסע המאתגר של שתי משפחות שומרות שבת וכשרות לנורווגיה. ארץ שבה אוכל כשר ומניין הם לא דבר טריוויאלי. ארץ שהמרחקים בין אתר למשנהו הינם עצומים, והמעבר ביניהם נעשה באמצעי תחבורה שונים ומגוונים. • מסע כשר לארץ הפיורדים

21:01
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on הפיגוע המחריד בבנימין: "בדקנו היטב את בטיחות החווה"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

יעל תמיד חלמה לבקר בנורבגיה. ההשראה שקיבלה מספרים שכתבו סופרים נורדיים, והנופים שתוארו בהם, גרמו לה לפנטז על טיול בנורבגיה היפה והקפואה.

ברבות הימים, עלה רעיון הנסיעה לנורווגיה והחל לתפוס תאוצה. בעלה סיפר על הטיול המתוכנן לחבר שלו שהתלהב, ושתי המשפחות החליטו יחד על טיול קרוואנים משותף בנורווגיה.

ההחלטה התקבלה, והטיול יצא לדרך – תכנונים, רשימות וסריקת כל פיסת מידע רלבנטית מרחבי האינטרנט ומספרים. בסופו של דבר היו בידי יעל מסלול מפורט, מפה, רשימת ציוד אינסופית וקובץ אקסל עם ירידה לרזולוציה של שעות (יעל בחורה יסודית!).

את הקרוואנים החליטו לשכור דרך חברה ישראלית, מה שהתגלה כהחלטה מצויינת: כשבוע לפני הטיול הם הוזמנו לפגישה ע"י נציגי החברה בארץ, בה קיבלו את כל המידע וההוראות. בנוסף, קיבלו הדרכה בעברית ותמיכה זמינה לאורך כל הטיול.

הטיול היה מדהים, והותיר את רשמיו על כל בני המשפחה כחוויה משמעותית שיזכרו לנצח (בזכות התמונות…).

הנקודה היהודית
    הקהילה היהודית בנורווגיה קטנה יחסית (כ- 1,500 יהודים), וזו הקהילה היהודית הצפונית ביותר על פני כדור הארץ. רוב היהודים בנורווגיה מתגוררים בעיר הבירה אוסלו, בה יש בית כנסת פעיל. ובעיר הצפונית טרונדהיים, בה קיים בית הכנסת הצפוני ביותר בעולם.

אוכל כשר בנורבגיה הוא נושא כאוב: אין כמעט מענה לשומרי כשרות בארץ הצפונית. המקומות היחידים שבהם אפשר להשיג מעט אוכל כשר הם אוסלו וטרודנהיים. באוסלו יש את הקהילה היהודית, המחזיקה חנות מכולת קטנה עם מצרכים כשרים. ויש גם רשימת מוצרים כשרים שניתן לקנות במדינה. כאן, בניגוד למקומות אחרים בהם אפשר להצטייד במקום, אין מנוס – מי שרוצה לאכול כשר צריך להביא את זה בצידנית מהארץ.

אבל אל תדאגו: שתי המשפחות לא ממש סבלו מרעב בטיול לנורווגיה.
    לא יאמן באיזו יצירתיות הם הפיקו ארוחות גורמה מדהימות בטיול הזה. הם סחבו מהארץ לחם וחלב קפוא, טורטיות (נהדרות כשהן מחוממות על מחבת פסים), בשרים קפואים ואפילו קמח ומוצרי אפיה! ובאמת, כשרואים את התמונות המגרות אי אפשר שלא לרייר..

pancakes

תכלס' לא היה חסר אוכל

והנה סיפור המסע לארץ הפיורדים: 10 ימים, 2 משפחות, 8 ילדים, טיול קרוואנים בנורווגיה.

התחלה – נחיתה באוסלו, קבלת קרוואנים ונסיעה ללילהאמר;

נחתנו באוסלו (אחרי חניית ביניים באיסטנבול – לא מומלץ..) בשעות הצהרים של יום ראשון, וחיכינו לנציגי חברת הקוואנים שיבואו לאסוף אותנו. החברה הנורבגית התגלתה כמעולה: הנציגים (דוברי אנגלית) חיכו לנו בשדה התעופה והובילו אותנו לאתר הקרוואנים. שם קיבלנו הדרכה "על רטוב" בטיפול ותחזוקת הקרוואן.

הקראוון מתוכנן בצורה מעולה ומעוררת השתאות: הנדסת אנוש במיטבה וחשיבה עד לפרטים הקטנים. כל שטח מנוצל בצורה הטובה והפרקטית ביותר. השולחן למשל הופך למיטה, הארונות ננעלים בלחיצה, לכל חלון בקרוואן יש כיסוי בגודל מתאים בדיוק, בחלק העליון יש מיטה זוגית נוחה. בכל קרוואן יש שולחן וכסאות מתקפלים לאכילה בחוץ.

way-caravans

קרוון שהוא בית

יש בקרוואן מנגנוני גז, חשמל וטמפרטורה שצריך להכיר ולתפעל. יש גם שלוש מערכות מים: לבנים (לשתיה), אפורים – למקלחות וכלים, ומים שחורים מהשירותים. אל דאגה, יש מספיק מים. המקלחון קטן וצפוף וזרם המים קצת חלש, אבל מי שם לב לקטנות שכאלה…

למחרת בבוקר התעוררנו לתוך גלויה, העיירה היפהפיה לילהאמר נפרשה לנגד עינינו על שפת המים

את היום הזה העברנו בנסיעות, והתקדמנו עשרות קילומטרים לכיוון צפון. בדרך בזבזנו זמן יקר בניסיון למצוא סים וחבילת תקשורת לטלפון, שלרוע המזל לא סידרנו מהארץ. לפנות ערב הגענו לחניון טרולסטיגן.

דרך הטרולים
    טרולסטיגן (Trollstigen) – "סולם הטרול" בנורווגית, הוא כביש תלול במערב נורבגיה המהווה אטרקציה תיירותית מפורסמת. בכביש הזה יש לא פחות מ-11 פיתולים חדים, ולכן הוא נחשב לאחת הדרכים המסוכנות בעולם. לאורך השביל נשקף נוף עוצר נשימה של רכסי הרים, מפלים, פיורדים עמוקים ועמקים פוריים.

יצאנו לדרך הטרולים מהקמפינג בטרולסטיגן. הכביש הצר עם השיפועים החדים היה מאתגר לנסיעה והצריך זהירות יתר בנהיגה. מדי פעם היינו צריכים להמתין בצד הדרך ולתת לאוטובוסים לעבור. אבל הנוף, הנוף! פשוט עוצר נשימה..

האוויר קפוא והאוירה חמה, מצטלמים לאורך הדרך בנקודות תצפית מדהימות. אטרקציה מגניבה באזור הוא השלט (היחיד בעולם) המזהיר מפני המצאותם של טרולים קטנים! לפי סיפור עם נורווגי, הם מתרוצצים ביערות שלצד השביל…

trolstigen-view

נוף מטורף ששווה הכל

פיורד גיירנגר
    מדרך הטרולים ירדנו לכיוון VALLDAL, משם הספקנו ברגע האחרון את המעבורת ל- EIDSDAL. חוויה להיכנס עם הקראוון למעבורת, אפילו שזו נסיעה של 5 דקות בלבד. יצאנו מהקרוואן וטיפסנו מהר במדרגות המעבורת למעלה כדי להספיק לראות את הנוף המדהים.

משם המשכנו בדרכינו לגיירנגר GEIRANGER – הפיורד הראשון שלנו, הנחשב לאחד הפיורדים היפים בנורבגיה. פתאום, משום מקום, נגלה נוף מטורף של אוניות ענק העוגנות בפיורד חלק כמו מראה.

פיורד גיירנגר הוא פיורד המוגן ע"י אונסקו, והוא מוקף בפסגות הרים, במפלים הזורמים מההרים אל המים ובצמחייה ירוקה. זהו אחד הנופים היפים ביותר בנורווגיה (ואולי בעולם כולו) והוא עוצר נשימה. קשה להתנתק.

ירדנו לכיוון העיירה הקטנה, והתמקמנו בקמפינג הציורי על גדות הפיורד. משם המשכנו לחוויה המטורפת של היום: שייט בסירת מנוע על הפיורד. אין מילים. עפים על הגלים בין הנופים.

לארוחת הערב חשבו הבנים לנסות את כישורי הדייג שלהם, אבל אף דג לא התבלבל… נשארנו עם הקציצות ברוטב שסחבנו מהארץ לארוחת ערב מקסימה בחייק הטבע.

GEIRANGER

שייט בסירת מנוע על פיורד,משולם.

קרחון בריקסדאל
    למחר התעוררנו ליום סגרירי וקר. התארגנו ויצאנו לכיוון קרחון בריקסדאל. הדרך ארוכה וגשומה, זרזיפים מלווים אותנו לאורך הדרך אבל הנופים עדיין מדהימים. עוברים בתוך מנהרות ועולים על הרים, לצד פיורדים, מפלים ונחלים…

קרחון בריקסדאל הינו זרוע של קרחון יוסטדאל, הנחשב לגדול ביותר באירופה. ומהווה מוקד משיכה לתיירים מכל רחבי העולם. הקרחון המפורסם ממוקם בין מפלים לפסגות גבוהות, וצולל מגובה של 1200 מטרים הישר לתוך עמק בריקסדאל היפה.

הגישה אל הקרחון היא מהעיירה אולדן (Olden). ממנה אפשר להגיע אל בריקסדאל ברגל – הליכה במסלול של 3 ק"מ, או לנסוע עם רכבי טרול מיוחדים המגיעים עד קרוב לקרחון. אנחנו בחרנו כמובן באופציה השניה, והזמנו מראש מקום ברכבים של הבריקסדאל.

עלינו לרכב הטרול, רכב פתוח קטן של 6 מקומות, עם נהגת נורבגית קשוחה. הרכב טיפס באיטיות במעלה ההר, בדרך שעוברת בתוך נוף ייחודי עם מפלים ומקורות מים מימין ומשמאל, והגשם מלמעלה..

קררר נורא, יורדים מהרכב וממשיכים ברגל עד לקרחון, והנה מתגלה לה לשון הקרח העצומה, המטפטפת אל תוך האגם שמימיו קפואים. אי אפשר בלי כמה תמונות.

חזרנו את כל הדרך בחזרה ברגל. לבתי הקטנה יש חוש מיוחד להרדם בדיוק באמצע האטרקציות. הפעם נרדמה על כתפיו של בעלי כמו קופיף קטן, משמשת כמטריה מאולתרת.

חזרנו סחוטים לקראוון, והמשכנו לכיוון פיארלנד (FJARLAND)

brikdsale

נורווגיה של נוף ושלווה

את היומיים האחרונים של הטיול העברנו באוסלו.
    ביום הראשון בילינו בלונה פארק ענק בשם Tusenfryd שנמצא בפאתי אוסלו. כיוון שהלימודים כבר התחילו בנורבגיה, האתר פתוח רק בימי שבת וראשון, וגם אז כמות המבקרים דלילה ביותר.

ביום השני טיילנו בתוך העיר אוסלו.

נסענו באוטובוס מהקמפינג למרכז העיר, ומשם המשכנו בריצה קלה דרך השדרה המרכזית של העיר לכיוון ארמון המלך. רוצים להספיק את טקס החלפת המשמרות שקורה כל יום בשעה 13:30.

השדרה יפה מאד, אירופאית, בנויה כמדרחוב עם בתי קפה ומזרקות. אבל אין זמן להסתכל. יש לנו ממש כמה דקות עד לתחילת הטקס בארמון המלוכה.

mishmar

לא מתקרב לבקינגהאם , משמר ארמון המלוכה באוסלו

אמרנו ארמון? יותר דומה לבית של עשיר ממוצע… הספרטניות של הנורבגים מתבטאת פה במלא הדרה. משמר די עלוב של כמה חיילים שעומדים במקום. לאחד נפל העיטור מהכתף, בושה! בבקינגהאם הוא היה מפוטר בבעיטה. ופה ממתינים עד שחייל אחר מרים אותו באדישות וממשיכים כרגיל.

היעד הבא שלנו הוא מוזיאון ספינות הויקינגים שנמצא בחצי האי ביגדוי. מוזיאון נחמד, לא יקר. אנחנו עוברים בין המוצגים שכוללים ספינות ויקינגים עתיקות ועוד כל מיני. נראה שויקינגים וטרולים הם הערכים המקודשים ביותר פה באיזור..

vikings-museum

מוזאון ספינות נחמד

הילדים יוצאים עם שלל חרבות מעץ. עולים על האוטובוס בכיוון חזרה, עוברים דרך החווה המלכותית – שם אפשר לראות עוד כמה חיילים משועממים בשער.. וחוזרים לקחת את הקראוון מחניון אקברג.

את הלילה האחרון החלטנו להעביר באתר קמפינג בשם סטורנגה, שנמצא במרחק 5 דקות נסיעה מתחנת החזרת הקראוון.

הנוף מהמם.. מתענגים על ארוחה דשנה של סלמון על הגריל (סוף סוף!) אורז, פירה, כרובית מטוגנת, מוקפצים ושני סלטים מעולים..

meal-lastnight

קולינריה כשרה במיטבה

לא יאומן שככה עברו לנו עשרה ימים ביעף.. אורזים הכל, מנסים קצת לנקות, ולישון.

למחרת בבוקר אורזים, מסדרים ומנקים את הקרוואן נוסעים לשדה תעופה ממתינים לטיסה לארץ. אנחנו נוחתים בישראל קצת לפני חצות. לשלוש מזוודות שלום, אחת נפצעה קשות.. אבל זה כבר לא משנה, העיקר שחזרנו בשלום! היתה חוויה חד פעמית!

טיפים לטיול קרוואנים בנורווגיה:
    1.נורווגיה היא יעד יקר. נקודה. אפשר לנסות לחסוך (טיפים בהמשך), אבל בסופו של דבר זה עדיין טיול יקר. הטיסות לא זולות, גם שכירת קרוואן ודמי שהיה בקמפינג עולים לא מעט, והאתרים מאד יקרים.
    2. קרוואנים זה אופציה מעולה לטיול בנורבגיה. המרחקים בין האתרים גדולים מאד. וכך, במקום לפרוק ולארוז שוב מדי לילה במקום אחר, נשארים עם החפצים באותו מקום לאורך כל הטיול. בכלל, כל הנושא של קרוואנים מאד מפותח בנורווגיה:
    3. יש אתרי קמפינג בכל מקום אפשרי.
    4. אתרי הקמפינג נמצאים במקומות היפים ביותר מול נופים עוצרי נשימה.
    5. במרבית אתרי הקמפינג יש ציוד מלא לרווחת המטיילים: מקלחות, מכונות כביסה וייבוש, כיורים גדולים לכלים, מתקני שעשועים לילדים ועוד.
    6. מומלץ להזמין קרוואנים דרך חברה ישראלית. אין תחליף להדרכה המפורטת בעברית (עוד לפני הטיול), לתמיכה ולביטחון.
    7. כדאי גם לצפות בסרטוני הדרכה לנסיעה בקרוואנים ביוטיוב כהכנה לנסיעה.
    8. אין צורך לתכנן ולחפש מקומות קמפינג מראש. נורווגיה מרושתת בעשרות אתרי קמפינג בכל פינה, בפרט במקומות התיירותיים. מיותר לקנות את הדיסק עם רשימת אתרי הקמפינג שמציעה חברת ההשכרה. הדיסק לא מכסה את כל האתרים, והתכנון לפי חניוני הקמפינג שבדיסק סתם מגביל את הטיול.
    9. מומלץ לצאת לטיול קרוואנים עם עוד משפחה (רצוי משפחה שיש איתה כימיה טובה). עוזרים אחד לשני ובין הילדים נוצרות חברויות מקסימות. בנוסף, בגלל האופי הקצת מבודד של טיול בקראוון במדינה זרה (עם שפה בלתי אפשרית) תמיד טוב, נעים יותר וכייף שיש עוד משפחה בשטח.
    11. כדאי לשים לב בתכנון הטיול לתאריכים. העונה המומלצת לטיול בנורווגיה היא יוני עד תחילת ספטמבר. אחרי ה- 15 באוגוסט מסתיימת חופשת הקיץ הנורבגית, וחלק מהאתרים והאטרקציות לילדים כבר סגורים. מצד שני, אז מרבית האתרים יותר פנויים.
    12.שימוש בשקיות וואקום מקל מאד על האריזה לפני הטיסה. (בפרט שצריך לדחוס המון חפצים לתוך מספר מזוודות מוגבל).
    13. אם נוסעים עם עוד משפחה, מומלץ להשתמש באפליקציית קשר (סוג של ווקי-טוקי). מאד נוח לתקשר בדרכים. אנחנו השתמשנו באפליקציית ZELLO.
    14. לגבי קניות בסופר והצטיידות בנורווגיה – צריך להיות מאד מתוכננים ומאורגנים. אם שכחתם משהו חשוב זה לא בדיוק גיחה עם הרכב, זה אומר לצאת עם הקרוואן וזה כבר סרט…

נכתב ע"י עדי וייץ – בעלת הבלוג "מטיילים בכיפה"