הרב קסלר: הממסד רוצה לראות את הציבור החרדי שונה מכפי שהוא

    אבי יעקב 1 Comment on הרב קסלר: הממסד רוצה לראות את הציבור החרדי שונה מכפי שהוא

    חבר ועדת הרבנים לעניני חינוך שע"י מועצות גדולי התורה הרב מאיר קסלר: "נושא נסיונות ההתערבות עומד במלוא חומרתו החל מתקופת הקמת המדינה" • "תמיד הדפו את נסיונות ההתערבות – וגם בתקופה האחרונה ולא חל כל שינוי"

    19:02
    24.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ליל הסדר – הדרך לעורר רגשות בכל ילד

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הגאון רבי מאיר קסלר, רבה של מודיעין עילית, שבתוקף תפקידו בשליחות גדולי ישראל שליט"א כחבר ועדת הרבנים לענייני חינוך, מצוי בתוככי העניינים ומודע לדברים, העניק ראיון לביטאון דגל התורה "יתד נאמן" בו הוא פותח צוהר לנעשה בתחום החינוך בארץ.

    "האמת היא" – פותח הגר"מ קסלר  – "שהדברים אינם חדשים כלל ועיקר. כבר כמה וכמה דורות, מאז ההשכלה והציונות, מדי תקופה חוזרים ומתעוררים שוב מחדש אותם דברים שכבר היו בעבר.

    "הנושא הזה כבר עומד במלוא חומרתו ונחרצותו החל מתקופת הקמת המדינה, וגם קודם לכן. תמיד היה נסיון של מעורבות בפיקוח של התכנים, ובמשך כל התקופות הצליחו להדוף את נסיונות ההתערבות – וכך גם בשנים האחרונות ובתקופה האחרונה לא חל כל שינוי".

    "צריך להבין דבר אחד, הממסד רוצה לראות את הציבור החרדי שונה מכפי שהוא, יותר מעורה ושותף למה שקורה בחיי המדינה. הם לא יכולים לסבול שיש יהודים חרדים הממשיכים בדרכם כמאז ומעולם. לפי הבנתם, ילד יהודי, אם הוא ישקיע את המרץ והמשאבים רק ללמוד אידישקייט, למדינה לא יוצא ממנו כלום. ואל לנו לשכוח, את מה שכבר אמר מרן הגר"ח מבריסק זצוק"ל, שהרצון של הציונים הוא לקעקע את האידישקייט.

    "אך ב"ה זכינו וגדולי ישראל זצוק"ל ויבלחט"א תמיד עומדים על המשמר, ומדי פעם צריך לשוב ולעורר. תמיד היו נסיונות כאלה, ותמיד עמדו על המשמר, שלא תקרה שחיקה שעלולה להיווצר בטבעיות במשך השנים.

    "מרן החזו"א זצוק"ל עסק רבות בנושאים אלו. הביאו לו תכניות לימוד לביקורת, וספרי לימוד לביקורת. הם תמיד ניסו להתערב בנושאים פדגוגיים, וביחס בין לימודי הקודש לבין לימודי החול. וברוך שמסר עולמו לשומרים, ובס"ד הצליחו.

    "לפני כ-35 שנה, היתה תכנית שנקראה מט"ל להחדיר מדע וטכנולוגיה לגנים, ורצו לשים דגש על דברים של מדע וטבע ופחות על אידישקייט. באו גננות מלאות יראת שמים, והעמידו את חומרת הענין, והציגו את הדברים גם לפני רשכבה"ג מרן הגרא"מ שך זצוק"ל, שעודדן לפעול לעמוד על המשמר בתוך הגנים שלא יושפעו מהם, וכך עצרו את הדבר".

    מנסים להוציא את האידישקייט מהנשמה

    "בתקופות האחרונות עמדנו מול גל שחזר ועמד עלינו, כמימים ימימה. המפקחות של משרד החינוך במוסדות החרדיים, הן אמנם חרדיות, אבל הן כולן השתלמו בתארים אקדמיים, ויש כאלה שהשתנו ברוחן מהלימודים הללו, ויש כאלו שרוצות לרצות את רוח המעביד שלהן שיש להם השקפה אחרת על מהות החינוך, והן באות עם דרישות ובקשות לשנות לפי הרוח החדשה שנושבת בשנים האחרונות.

    "אביא דוגמאות מעשיות מהשטח. למשל רגילים לדבר בגן על קידוש, מעמידים יין וגביע, וכך מחדירים את קדושת השבת לילדים הרכים. אך הם באים ואומרים במקום לדבר על הקידוש, לדבר על היין ועל הגביע, ובכך מוציאים את כל הרגש שהיו רגילים להכניס, אלא מדברים על הגשמיות של זה. זה נקרא להוציא את הנשמה מהאידישקייט.

    "הבעיה היא אם המפקחת מגיעה כדי ליישם את התכנית כפי שהיא למדה, והגנת קצת נכנעת מולה, שם עלולים להכנס. אמנם המצב הוא שרוב רובם המוחלט של הגנים נמצאים בידי נשים צדיקות שעושות את מלאכתן נאמנה, וגם אם מגיעה מפקחת הם יודעים לומר להם שהם לא מתכוננות לשנות. אבל חשוב שכולן יידעו לעמוד בתוקף על הדרך שלנו ואז לא יהיה דבר.

    "מדובר לפעמים על דברים שנראים לגננת כזוטות. ידוע המעשה שהיה עם הגה"צ רבי יעקב גלינסקי זצוק"ל שהיה בחדרה, ולא היה במקום גן חרדי, אלא של מזרחי, ומרן החזו"א זצוק"ל אמר, שאם על הקיר תלויות תמונות של גדולי ישראל, אפשר בדיעבד לשלוח לשם. כלומר שהתמונות שיש על הקיר הן סימן שמחנכים ליראת שמים, ועצם זה שהילד רואה שהתמונות הן אלו, הוא מרגיש שזו ההכוונה.

    "הם באים ורוצים משהו יותר חדשני, על זה אנו צריכים לעמוד מולם, ואנו צריכים לדעת שהכיוון צריך להיות בדיוק באותה דרך שקיבלנו לחנך כבר מגיל צעיר לדברים של רגשי התורה והאמונה.

    "רשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן שליט"א לרפו"ש, כשהקריאו בפניו בעש"ק וארא את המאמר שפורסם שבוע שעבר שעורר על נקודות אלו, אמר שכך צריך לדבר, והתבטא, ש'המאמר מדבר כמו שהיו מדברים פעם'. ואישר שראוי לפרסם את הדברים.

    "מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א התבטא בנושא זה השבוע ואמר, כי הגמרא בסוכה אומרת שותא דינוקא בשוקא או דאבוה או דאמיה. והזכיר כי מרן הגר"י סלנטר זצוק"ל היה אומר, ממתי מתחילים לחנך ילד ממתי שאבא שלו נולד. ילד הכי קטן מבין הכל, ולכן מאוד חשוב כבר בגיל הרך להחדיר ערכים של יראת שמים ואהבת תורה.

    "לפני שבועות ספורים דיברנו עם מרן הגאון רבי גרשון אדלשטיין שליט"א, ואמרנו לו על הרוח החדשה שנושבת מדברי המפקחות, ושהיה מקרה שהמפקחת אמרה שלא לדבר יותר מדי על עקידת יצחק. והוא מאוד התרגש בדמע, ואמר: 'אני זוכר איך שאמא שלי שרה איתי שיר על עקידת יצחק, הייתי אז בן 3, וזה נחקק בי איך אפשר לומר שעקידת יצחק זה לא דבר שצריך להעביר לילדים?'.

    "לאחרונה היה לנו מפקחת חרדית שהוציאה חומר עם הדרכה פדגוגית, והראיתי את החומר לפני הגאון הגדול רבי דוב לנדו שליט"א והגאון הגדול רבי משה הלל הירש שליט"א, והם הזדעזעו מהתוכן ואמרו שזו השכלה ממש. השכלה זה לא רק כשמדברים דברים של כפירה ח"ו, אלא להוציא את הנשמה מהאידישקייט".

    האם הצורך ברגישות הוא רק במוסדות החינוך?

    "חשוב מאוד לדעת, לא קרה מקרה שפיטרו גננת שעמדה בתוקף על הדרך שלנו ולא קיבלה את ההערות שבאו מבחוץ. לאף אחת לא שללו תעודת הוראה על שהתנגדה להוראת מפקחת.

    "תמיד כשעמדו על המשמר היתה סיעתא דשמיא והצליחו להתגבר. בפרט שכעת זו תקופה שיש לשלטונות אינטרס שלא להתחכך עם הציבור החרדי ולא להגיע לעימות, ולכן כל מה שנצרך הוא רק לעמוד על המשמר, וכך יכולים להמשיך בדרך הראויה".



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      בס"ד

      לידיעת כל העומדים במשמרת הקדש על טהרת חינוך ילדי ישראל!

      יש איום שקם וגם ניצב גם על כל הבניין המפואר של החינוך החרדי בארץ הקדש, המתוקצבים ולאחרונה אפילו הלא מתוקצבים, מבלי להבין את גודל הנסיון והאתגר של מנהלי המוסדות לא יהיה ניתן להדוף את ההתערבויות של משרד החינוך, חייבים לטפל בשורש הבעיה כדלהלן:
      1. יש חוק חדש יחסית – חוק הגברת האכיפה בדיני עבודה, חוק זה נאכף על ידי משרד הכלכלה כלפי כל מעסיק שמעסיק שכיר ולא מעניין אותם אם אתה מקבל תקציב או לא.
      2. מבחינת החוק כל מוסד חינוכי חייב לבקש רשיון ואם הוא מתקיים בלי רשיון הרי שזה מעשה פלילי לפי חוקי הסדום שלהם, אם כן מוסד שלא מבקש רשיון ודאי שזה לא יפטור אותו מנוהל איתנות פיננסית
      באתר משרד החינוך יש את הנהלים בהם מפורטים הדרישות לקבלת מידע ממוסדות החינוך, מוסדות החינוך מספקים להם את כל המידע הנדרש בנהלים, ואז החכמים להרע מבצעים את הבדיקות שלהם באכזריות עם נהלים פנימיים
      לצורך הבדיקות מנגלה שלהם המתבצעים תחת מעטה מתחסד וצדקני הנשקף מבעד למשקפי הפרופסורים על פי מדדים שונים

      הטענות של רו"ח של העמותות החרדיות מתחלקות לשתיים:
      1. לפי הבדיקות החדשות יוצא ש- 50% ממוסדות החינוך החרדי לא יוכלו לעמוד בהם, ואם כן הדבר מעיד שלא מדובר בהתנהלות כושלת של מוסד כזה או אחר אלא פשוט בהכשלה מכוונת שנעשית בזדון על ידי תקצוב לא הגיוני ודרישות של נוהלי שכר וכו' עוד יותר לא הגיוניים
      2. המדדים של הבדיקות לא משקפים נאמנה את ההיתכנות של יכולת קיומית מבחינה פיננסית, משום שהם בנויים על מדדים מחמירים חסרי פרופורציות ומטים את התוצאות.
      עד 2013 לא היה דבר כזה מבחן איתנות פיננסית, זה נוהל שהתחיל במינון נמוך מאוד ב 2013 ומאז רק הולך ומחמיר ונעשה בהיקפים גדולים, קצת לפני כן, משרד החינוך שלף בדיקות אקראיות כנגד מוסדות חינוך, היו כבר מקרים של מפקחות שלא קבלו את דרישותיהן להכניס את הגננות להשתלמויות של משרד החינוך, ובעקבות כך סחבו את מנהלי המוסדות לשימוע אצל מנהל המחוז באמתלאות שונות כמו על אי קבלת תלמידה וכו'
      כאשר הפיקוח אמר במפורש שהסיבה האמיתית שמפריעה היא שאנחנו מסרבים לשלוח להשתלמויות של משרד החינוך (מרצים חילוניים, ויותר גרוע מזה חרדים אקדמאיים מלאי קרירות ודעות כוזבות וכו')
      בהמשך היו מקרים של מוסדות שהמשיכו לסרב וקוזזו להם תקציבים או שנקראו לשימוע שני מול הדרג הבכיר ביותר במשרד החינוך (שורה אחת אחרי המנכלי"ת) וביניהם גור רוזנבלט, שם במשפט שדה הוציאו פרוטוקולים עם החלטות, ביניהם החלטה על בדיקת איתנות פיננסית! כלומר מוסדות "חטאו" בעניינים פדגוגים שלא נשמענו לפיקוח מבחינה חינוכית והסנקציה שהופעלה כלל לא קשורה לנושא ונועדה ללחוץ .
      מה שפורט לעיל עונה על השאלה מה זה קשור להתערבות בתכנית הלימודים, עוד יוסף על כך כי בניגוד לרושם שנוצר אצל רוב מי שלא בתוך העניין, רוב מנהלי המוסדות (בינתיים, לאט לאט מתחולל שינוי בעניין) מבינים את גודל האחריות החינוכית והרוחנית של מאות או אלפי התלמידים שבמוסדותיהם, ובודאי שלא יתנו יד מרצון לשינויים והתערבויות ובטח שלא בדברים כה בוטים כמו דרישות להוריד תמונות גדולי ישראל מהקירות, להוריד ארון קדש(כך נדרשו מוסדות על ידי מפקחת במספר גנים)
      לא ללמד על בריאת העולם (בטענה שהחומר מופשט מידי) להוריד את פינת ספירת העומר ובמקומה לשים לוח הכפל (כך נדרש על ידי המפקחות) ועוד כהנה וכהנה, האפשרות היחידה לנסות לחולל כאלו שינויים היא על ידי הפעלת לחץ כלכלי, ויותר מכך לחץ חוקי שגורם למנהלי המוסדות להיות פשוט פליליים! כן, לידיעתכם נכון להיום כל מנהלי המוסדות פליליים לפי החוק, והשיטה היא פשוטה, מתקצבים 25% מסל הבסיס, דורשים להוציא 100% תקצוב, מגבילים ומונעים אפשרות צמצום הפערים על ידי שכר לימוד, והרי לך קטסטרופה במיטבה, המוסדות בחובות של מאות אלפים ולפעמים מליונים! עכשיו כדי לשרוד מנהלי המוסדות צריכים לעשות מה שנקרא קומבינות – שלא יהיה אשליות כולם עושים את כל הקומבינות כאלו ואחרות פשוט כדי לשרוד
      עכשיו כאן ההפתעה – משרד החינוך יודע! כן, הוא יודע ומכיר את רוב ככל הקומבינות! למה הוא לא עוצר את זה? כי זה בדיוק מה שהוא רוצה! מנהלים עבריינים לפי החוק הם מנהלים פחדנים הנתונים לסחיטה ועל כך כבר בהמשך, סיבה נוספת – לפי התקנות משרד החינוך חייב לשלם לפטור 55% בעוד שהוא משלם 25% בפועל, ולמוכש"ר היה צריך לשלם 75% בעוד שבפועל הוא משלם פחות מ-40%, עם מחשבים את התקצוב מהסל המלא ולא רק מסל הבסיס, ומשקללים גם את התקצוב ממשרדי ממשלה נוספים ומהרשויות המקומיות , לפי חישוב שעשינו, יוצא שתלמיד חרדי מקבל פחות מ- 10% לעומת ילד הלומד בממלכתי, משרד החינוך לא מעוניין להקים רעש, אם הוא יאכוף את ה"חוק" תוצרת סדום בבת אחת כנגד החינוך החרדי, תקום המולה וזה יקלקל את התוכנית, לכן נוח לו לתקצב בפירורים, ולתת למוסדות החרדים "לגנוב" פירורי פירורים ולהפליל את עצמם, על הדרך המצב גורם לסכסוך בין מנהלי המוסדות לאנשי ההוראה שעיניהם כלות לראות את הפערים הבלתי נתפסים בינם לבין מקביליהם מהחינוך הממלכתי בעוד שאין להם שמץ של מושג כיצד המוסדות באמת מתוקצבים, כך גם יש מרי מצד ההורים שמשלמים מאות שקלים לעומת ילדי הממלכתי שמקבלים חוק חינוך חובה באמת עם אפס! תשלומי שכר לימוד! כך עושים מלחמה!!! הפרד ומשול! הפרד בין המורים למנהלים! הפרד בין ההורים לראשי המוסדות, ובהמשך הם גם מונעים הרחקת תלמידים ונותנים גב לתלמידים והורים חצופים ובכך מצרפים את התלמידים לחגיגה.
      בנוסף לכל זה, משרד החינוך מבצע נוהל רישוי מסובך ביותר עם אין ספר קשיים, ומנהלים מגיעים מידי שנה סחוטים כמו סמרטוטים עם חובות וסכסוכים, ולצורך קבלת רשיון צריך לקבל הכרה או דו"ח פדגוגי מהמפקחת של משרד החינוך, ומי יעיז במצב כזה עלוב לסרב לציית לדרישות המפקחת כאשר בידה לחרוץ את גורל המוסד אם יקבל רשיון ואם לא
      כמה מנהלי מוסדות מסוגלים להיות כאלו חצופים ולנהל מלחמה מול מי שלכאורה נתונים בחסדיהם וידיהם מונחות על השיבר??
      ולמה זה מאיים על מוסדות החינוך החרדי בלבד? – א. פשוט כמעט כל המוסדות במסגרת הפטור והמוכש"ר של המגזר היהודי הם חרדים. ואלו אצל הערבים מזמן המדינה התייאשה ולא מתעסקת אתם. ב. למוסדות חילוניים ודתי לאומיים גם אם הם במסגרות מוכש"ר אין להם התנגדות עקרונית להתערבויות מצד משרד החינוך כמו לחרדים, ומה גם שממילא למשרד החינוך אין עניין גדול להתערב להם כי הם די בכיוון הנכון מבחינתם.