- רדיו קול חי - -

מתנת חיים • השבוע: תרומת הכליה ה-400 בישראל

התרגשות גדולה שררה השבוע בבית החולים בלינסון, כאשר התבצעה בו השתלת הכליה ה-400 בישראל. מדובר בציון דרך דרמטי והישג שאין דומה לו מבחינה בינלאומית, שכן במשך השנים האחרונות הפכה ישראל למדינה המובילה בכל העולם בהשתלת כליה ובתרומות אלטרואיסטיות.

המהפך החל לפני כשש שנים, כאשר הוקם ארגון 'מתנת חיים' על ידי הרב ישעיהו הבר. בשנה הראשונה נתרמו דרך הארגון ארבע כליות בלבד, אולם עם חלוף השנים גברה המודעות, ורק בשבוע הנוכחי התקיימו שישה ניתוחים לתרומת כליה. בכל המקרים מדובר בתורמים שהחליטו לתרום את כלייתם לזרים, בהתנדבות מלאה, מבלי לצפות לתמורה גשמית כלשהי.

את המהפכה הזו שהצילה חיים כה רבים, ניתן לזקוף לפעילות ההסברה הבלתי נלאית של ארגון 'מתנת חיים', אשר בשנים האחרונות התמקדה בעיקר במגזר הדתי והחרדי, מה שהוביל לכך שהרוב המוחלט של התרומות מגיעות ממנו. בתקופה האחרונה החל הארגון בהעלאת מודעות גם בקרב הציבור הכללי, מתוך אמונה מלאה שתרומות הכליה יכולות להגיע מכל המגזרים.

לרגל ציון ההשתלה ה-400 התקשר השבוע במפתיע יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לרב ישעיהו הבר, יו"ר מתנת חיים, וברך אותו על ההישג המרשים. "היום מציינים יום הולדת לכנסת", אמר אדלשטיין לרב הבר, "אבל אנחנו כמייצגי ציבור צריכים לראות איפה הדברים האמתיים קורים בשטח, ולזהות את המהפכות האמתיות שמגיעות, ואין ספק שבעולם תורמי הכליה אתה מוביל את המהפכה".

בתגובה אמר הרב הבר ליו"ר הכנסת: "אני מבטיח בעזרת ה' שלא אנוח ולא אשקוט, כל עוד יהיו לי הכוחות, עד שאחרון החולים בישראל יזכה לתרומת כליה. העם שלנו הוא עם נדיר שמאחד בתוכו טובי לב ואנשים מכל שכבות האוכלוסייה, שלא יכולים לראות אנשים כשהם חולים וסובלים. 400 האנשים המופלאים שכבר תרמו כליה, הם רק ה-400 הראשונים ברשימה, ובעקבותיהם יגיעו בוודאי עוד הרבה מאוד נוספים. אני מתפלל שבקרוב נצליח להגשים את שאיפותינו ולא יהיו עוד חולי דיאליזה בישראל".