- רדיו קול חי - -

ליצמן: הם לא יאלצו אותי לפעול בדרך שהם רוצים

בכנס הלאומי השנתי של מערכת הבריאות נשא דברים שר הבריאות ליצמן כאשר בדבריו הוא מתייחס לכל הקורה בתחום הבריאות מציג את סימוני המזון החדשים ואף מגיב להאשמות שונות עליהם הואשם בכלי התקשורת השונים.

בפתח דבריו אמר כי: "מערכת הבריאות בישראל עומדת בפני אתגרים רבי משמעות. מדובר בשנה מכרעת מבחינת השירות לציבור והנגשת מערכת הבריאות לאזרחי ישראל, הכרזנו על מהלך לעידוד תזונה נכונה ומסקנות וועדת האסדרה במזון קבעה סימון מוצרי מזון שאנו נחיל בקרוב. היום אנו חושפים לראשונה את הסימונים כפי שיציג כאן פרופסור איתמר גרוטו משנה למנכ"ל המשרד, אני מאמין גדול בתהליך הזה וביכולת ליצור שינוי אמיתי בהרגלי התזונה של אזרחי ישראל. מניעת תחלואה חשובה לא פחות מרפואה.

לדברי ליצמן: "הכרזנו מלחמה על 3 נושאים חשובים הקשורים לבתי החולים: צמצום העומסים בחדר המיון, מיגור מגיפת הזיהומים, קידום הפריפריה. אלו נושאים שבליבת העשייה שלנו במשרד הבריאות ואנו ניאבק למענם. במהלך השנה הקרובה אנחנו הולכים לטפל גם בשתי סוגיות שכואבות מאוד לאזרחים ולכן גם לי: זמני ההמתנה הארוכים לניתוחים ופרוצדורות, העוזרים שלי ואני יום יום רואים את התורים הארוכים ואת ההבדלים בתורים בין בתי החולים השונים, הצדק מחייב לכך שחולים לא יפגעו רק כי קופת החולים שלהם אינה בהסכם עם בית חולים המספק תור קצר במיוחד בניתוחים דחופים ומצבים מסכני חיים, לאור זאת אפעל בהקדם לכך שבניתוחים דחופים במידה ומשך ההמתנה יהיה ארוך במקרים הדחופים ביותר 30 יום, כאשר  המטופל יוכל לבחור בית חולים עם תור קצר יותר בניתוחים לא דחופים המטופל יוכל לבחור מקום במידה והוא ימצא כזה – בוא תור ההמתנה קצר בלפחות 60 יום מבית החולים אליו קופת החולים אישרה לו ללכת.

אני חושב על כך זמן רב, אך החלטתי ליישם זאת כבר עכשיו לאחר שנחשפתי לכך בכנס השרים של ה OECD, שם ראיתי כי שיטה זו נהוגה במספר מדינות מתקדמות. הקלה על האזרחים בתהליך הקבלה לאשפוז הסיעודי כולנו יודעים שקיים קושי רב, בלתי נתפס ובלתי אנושי בהליך האשפוז הגריאטרי. לאור זאת שיתפנו גורמים רבים מתוך המשרד ומחוצה לו לצורך הקלת הסבל הנדרש היום מהמטופל וממשפחתו.

עוד מציג ליצמן את ההחלטות ואת פעילות משרדו בשנה הקרובה. לדבריו: "ביטול הגשת ערבות שהייתה נדרשת מהמשפחות, לכך שכל התשלומים היו מועברים למוסדות. שמנו לב שאנחנו לא מפעילים את הערבות ולכן פשוט ביטלנו. ודבר נוסף יהיה העברה של התהליך בלשכות לתהליך דיגיטלי. בפועל המשפחות תגענה ללשכות מ 3-4 פעמים ל 0 או פעם אחת וקיצור משמעותי של טפסי הגשת הבקשה. בחינה של הפחתת השתתפויות של המשפחות אנחנו בטוח נפחית ונודיע בהמשך על יתר הפרטים.

אני מבקש להבהיר כי אם לא נגיע להסכמות בנושא תקצוב הטיפולים לחולים הסוריים בבתי חולים, לא נהסס להפסיק את אישפוזם. אנו מובילים מהלך גדול מאד לטובת הסובלים מגלוטן. בימים אלה נפרסם זאת לציבור. גם רפורמת הסיעוד עומדת בראש סדר היום במערכת הבריאות. אני שמח ששר האוצר מצטרף איתי למהלך ויחד נוביל שינוי במצב הסיעודיים ושינוי חברתי לאוכלוסייה המתבגרת בישראל.

לסיום, מגיב ליצמן לתלונות עליו בנוגע לפעילותו בנושא מניעת העישון ואומר: "כעת הגיע הזמן לשים דברים על דיוקם בנושא ההשמצות נגדי בענין העישון. אני נגד עישון ובצורה הכי ברורה ביותר. לא היה שר או סגן שר במשרד הבריאות שעשה ככ הרבה נגד עישון ולמען מניעת עישון. משום מה מנסים גורמים שונים לאלץ אותי לפעול בנושא בדרך שהם רוצים ושאיני יודע את המניעים שלהם. אני נגד עישון ואמשיך לפעול לכך בכל דרך, ותבדקו את החוקים והנהלים שהעברנו. נכון, אני נגד לשים דמויות מזעזעות על גבי חפיסות. נכון אני נגד לפגוע בעיתונות ולאסור פרסום סיגריות באופן גורף. הצעתי חלופה שהיא עדיפה והוגנת יותר, שגם תביא להעמקת הסברה נגד עישון. אמשיך לפעול בדרכי נגד עישון למרות ההכפשות וההשמצות".