הגוי שהסתבך עם שלטונות-המס רשם את דירתו על שם שכנו היהודי

    גם בשאלה שלנו יוכל אפוא היהודי להשיב את הדירה של הגוי. אבל, יש להדגיש, שכל זה כאשר מדובר בחו"ל; אבל בארץ ישראל לא יעזור שום דבר, ואסור להעביר לגוי את הדירה
    אבי יעקב No Comments on הגוי שהסתבך עם שלטונות-המס רשם את דירתו על שם שכנו היהודי

    מעשה אירע עם גוי שהסתבך עם השלטונות באמריקה, שטענו שהוא מרוויח סכומי כסף גדולים, ויש לו נכסים רבים • הגוי רשם את הדירה הזו על שמו של השכן היהודי, מבלי שהשכן יידע על כך מאומה • מה עושים?

    צילום: בעריש פילמר
    גם בשאלה שלנו יוכל אפוא היהודי להשיב את הדירה של הגוי. אבל, יש להדגיש, שכל זה כאשר מדובר בחו"ל; אבל בארץ ישראל לא יעזור שום דבר, ואסור להעביר לגוי את הדירה
    14:17
    25.04.24
    קובי פינקלר No Comments on המפתחות בידיים של הקבינט: צה"ל מוכן לפעולה ברפיח

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מעשה נאה סיפר הגר"י זילבשטיין, מרא דאתרא של שכונת רמת אלחנן. מעשה אירע עם גוי שהסתבך עם השלטונות באמריקה, שטענו שהוא מרוויח סכומי כסף גדולים, ויש לו נכסים רבים, ואינו משלם עליהם את המסים הנדרשים. כדי להוריד מעליו את הטענות, הלך הגוי ועשה מעשה.

    לגוי ההוא היה שכן יהודי תם וירא-שמים. כיון שלגוי היתה רק דירה אחת, הוא רשם את הדירה הזו על שמו של השכן היהודי, מבלי שהשכן יידע על כך מאומה. ברמה המעשית, אי אפשר להבין כיצד הוא עשה זאת, אבל כך צּוי ן במכתב שהגיע אלינו מארה"ב. כוונתו של הגוי היתה להשיל מעליו את תביעתם של שלטונות המס, וכאשר יגיעו לעשות בדיקה ברכושו ובנכסיו, יראו שבעצם אין לו מאומה, ויניחוהו לנפשו…

    וכך אכן היה. השלטונות באו וחפרו היטב-היטב בנכסיו, ומשראו שהוא 'עני ואביון', מחקו את כל התביעות נגדו, והכל על מקומו בא בשלום. משראה הגוי שהשלטונות עזבוהו, ואין כל חשש שיתבעוהו שנית, הגיע אל שכנו היהודי וגילה לו על הדירה שרשם על שמו, וביקש ממנו להחזיר את הדירה. 'הלא כל מה שהעברתי את הדירה על שמך היה מפני שרציתי לברוח משלטונות המס, ועכשיו כשהם עזבוני, אני מבקש שתחזיר לי את הדירה'…

    היהודי שיגר אלינו מכתב, ושאל האם יש כאן איסור 'לא תחנם', או שמא מפני שהוא העביר את הדירה מבלי ידיעתו, והוא )היהודי( באמת לא ידע כלום על כך, אין כאן איסור, ומותר להחזיר את הדירה לגוי?

    אחד הת"ח בכולל 'בית דוד' הביא ראיה מדברי ה'משך חכמה' על מכת הדבר, בפרשת 'בא'. מכה זו היתה היחידה שנקבעה על ידי השי"ת 'למחר', כמו שנאמר )שמות, פרק ט' פסוק ה'( 'וישם ה' מועד לאמר, מחר יעשה ה' הדבר הזה בארץ'. ושואל ה'משך חכמה': מה השתנתה מכת הדבר שלא באה על המצרים מיד, אלא רק למחרת? ומשיב, וזו לשונו 'כי במכוון עשה השי"ת הדבר הזה, כדי שימכרו המצרים את בהמתם לבני ישראל, ואפילו בזול, כדי שלא ימותו. וכן היה, כי מכרו כל בהמתם, ובנ"י נהגו בהן טובת-עין, ונתנום אח"כ למצרים, ולכן בושו אחרי זה להשיב פניהם ריקם בשאלם מלבושים וכלי כסף וזהב'.

    דהיינו, ה' קבע את מכת הדבר למחר, כדי שהמצרים – ביודעם שהבהמות של היהודים לא ימותו – ימכרו להם את כל בהמותיהם, כדי להצילם. ומדוע עשה ה' ככה? כי אחרי שהסתיימה המכה, באו המצרים וביקשו את בהמותיהם בחזרה, ועם ישראל – ברצותם להיות הגונים וטובי-עין – השיבו להם. ומה קרה אחר כך? להלן נאמר שהשי"ת נתן את חן העם בעיני מצרים. וקשה, מהיכן ירד פתאום החן הזה? מה קרה? ומתרץ ה'משך חכמה': בגלל שבני ישראל השיבו להם את הבהמות לאחר מכת הדבר, הם קנו בכך את החן בעיני המצרים, 'ולכן בושו אחרי זה להשיב פניהם ריקם' וכו'.

    גם בשאלה שלנו יוכל אפוא היהודי להשיב את הדירה של הגוי. אבל, יש להדגיש, שכל זה כאשר מדובר בחו"ל; אבל בארץ ישראל לא יעזור שום דבר, ואסור להעביר לגוי את הדירה, ואם בכל זאת ירצה להיות 'הגון', כפי שעם ישראל היה במצרים, ימכור את הדירה ליהודי אחר, אפילו במחיר נמוך, ויעביר את הכסף לגוי.



    0 תגובות