שר הבריאות נגד צעדים שיקטינו את כמות המעשנים

    "יש הוכחה מחקרית לכך שכאשר הקופסאות אחידות ויש עליהן תמונות גדולות, מפחידות ומגעילות — יורד שיעור הצעירים שמתחילים לעשן. לצעירים יש הרבה פעמים עניין רב בקופסה, בצבע, בלוגו ובמותג. כשהכל אחיד, נחלש מאוד כוח המשיכה של הסיגריות
    מנדי אושר 1 Comment on שר הבריאות נגד צעדים שיקטינו את כמות המעשנים

    סקרים בקרב מעשנים ב–19 מדינות, מגלה כי מבוגרים ונוער מעשנים מדווחים כי אזהרות גדולות וברורות מפחיתות עישון • מי שמתנגד לשינויים הוא דוקא שר הבריאות "יעקב ליצמן" • "לא צריך לכער את המדינה עם תמונות" "זה לא אסתטי" ו"לא נאשר את זה בעזרת השם"

    צילום: Chen Leopold/FLASH90
    "יש הוכחה מחקרית לכך שכאשר הקופסאות אחידות ויש עליהן תמונות גדולות, מפחידות ומגעילות — יורד שיעור הצעירים שמתחילים לעשן. לצעירים יש הרבה פעמים עניין רב בקופסה, בצבע, בלוגו ובמותג. כשהכל אחיד, נחלש מאוד כוח המשיכה של הסיגריות
    12:56
    28.03.24
    אשת חיל No Comments on הצטיידו בעט ודף: העוגות המיוחדות של מלכי אדלר

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לפני 16 שנה קנדה החלה להדפיס תמונות אזהרה על גבי חפיסות הסיגריות שנמכרו במדינה. החפיסות, שעד אז היו מורכבות משם המותג והלוגו, התכסו פתאום בתמונות זוועה המתארות את נזקי העישון, מילדים חולים עם מסיכות חמצן ועד גידולי צוואר איומים. זה היה צעד חדשני, נועז ופורץ דרך, שתוך זמן לא רב הוכיח את יעילותו וסחף אחריו מדינות רבות נוספות: 105 מדינות הלכו בעקבות קנדה, כולל מדינות עולם שלישי ואפילו מדינות שכנות לישראל, כמו מצרים וירדן, שמפרסמות תמונות זוועה בגדלים ובדרגות קושי שונות על חפיסות הסיגריות הנמכרות בתחומן

    ישנם מחקרים רבים המצביעים על יעילות התמונות הללו, גם העדויות והסקרים שהצטברו בעשור וחצי האחרונים בנושא חזקות, עקביות וחד משמעיות: פרויקט הערכת הגבלת הטבק (ITC), שצבר גוף ידע עצום, ומבוסס על סקרים בקרב מעשנים ב–19 מדינות, מגלה כי מבוגרים ונוער מעשנים מדווחים כי אזהרות גדולות וברורות מפחיתות עישון, מגדילות את המוטיבציה להפסיק לעשן, ומגדילות את הסיכוי שמי שהפסיק לעשן יישאר "נקי".

    כך למשל, מחקר מתאילנד מצא כי כמעט מחצית מהמעשנים אמרו ששינוי התמונות המופיעות על החפיסות, בשנה לאחר שהחוק נכנס לתוקף גרם להם לרצות "הרבה יותר" להפסיק לעשן. בברזיל, שני שלישים  מהנשאלים אמרו שהתמונות שהחלו להופיע על החפיסות  גרמו להם לרצות להפסיק לעשן.

    סימון החפיסות בתמונות נזקי העישון היה מוצלח כל כך, שכמה מדינות לקחו אותו צעד אחד קדימה: ב–2012 נהפכה אוסטרליה למדינה הראשונה בעולם שמחקה לחלוטין את סימני המסחר והלוגו של חברות הטבק מהחפיסות. במקומם, מופיעות על החפיסות אזהרות בכתב ובתמונות. שם המותג כתוב באותיות אחידות על גבי החפיסה, במקום מוצנע יחסית. ישראל מפגרת בעשור וחצי לפחות אחר מדינות העולם בכל הקשור לאזהרות המתנוססות על קופסאות הסיגריות שלה: האזהרות קטנות במיוחד, אינן מכילות תמונות והנוסח שלהן לא השתנה מאז נכנסו לתוקף ב–2004.

    אפשר להבין כמה צעד זה מפחיד ומזיק לחברות הסיגריות לפי ההתנגדות אותה הם מפעילים נגד צעדים אלו, כאשר לדוגמה בישיבה הראשונה בנושא, בוועדת הכלכלה של הכנסת ב2014 , נכחו באולם הוועדה נציגים ולוביסטים של לא פחות מ–21 חברות ויבואני טבק, שהתנגדו הן לצרוף תמונות של נזקי העישון מעל גבי החפיסות והן להורדת הלוגו המסחרי של החברה מהקופסה ושימוש בשם ובמחיר אחיד לכל החברות.

    אך מתברר שמי שמתנגד לשינויים הוא דוקא שר הבריאות "יעקב ליצמן" כאשר בציטוטים שהביאו מדבריו באתר דמרקר הוא מתנגד לתוכנית ואומר: "לא צריך לכער את המדינה עם תמונות", "זה לא אסתטי" ו"לא נאשר את זה בעזרת השם" כאשר אלה רק חלק מהטיעונים והאמירות שהציג שר הבריאות יעקב ליצמן בדיונים שנערכו בכנסת בין 2011 ל–20144, שעסקו בכוונת משרד הבריאות להצטרף למרבית מדינות העולם, ולחייב את יצרניות הסיגריות להציג את נזקי העישון גם על חפיסות הסיגריות הנמכרות בישראל.

    לדברי ד"ר רחל דהן, יו"ר החברה למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית, הדבר, לא יוביל בהכרח לאנשים מעשנים להפסיק לעשן, אלה הוא יגרום לצעירים שלא להתחיל לדבריה: "הדבר הכי חשוב לנו הוא להקטין את מספר האנשים שנכנסים למעגל ההתמכרות, שהם הצעירים", אומרת . לדבריה, "יש הוכחה מחקרית לכך שכאשר הקופסאות אחידות ויש עליהן תמונות גדולות, מפחידות ומגעילות — יורד שיעור הצעירים שמתחילים לעשן. לצעירים יש הרבה פעמים עניין רב בקופסה, בצבע, בלוגו ובמותג. כשהכל אחיד, נחלש מאוד כוח המשיכה של הסיגריות. אחד המחקרים למשל מצא כי מעשנים שעישנו את אותו מותג סיגריות הרבה זמן והחליפו להם את האריזה, הרגישו שהטעם של הסיגריות השתנה, כי ברור שהמיתוג הוא חלק מהחוויה".

    בדיון השני, שהתקיים זמן לא רב לאחר מכן, ודן בבקשה לשינוי שהגיש ח"כ אילטוב,  ממשרד הכלכלה טענו: "אנחנו מודאגים מהכללת סעיף המסמיך את נושא האריזה האחידה", אמרה בדיון עו"ד דבי מילשטיין, ראש תחום סחר חוץ ויחסים בינלאומיים במשרד הכלכלה. הסיבה שגרמה לחשש המשרד היא תביעה שהגישו שלוש מדינות נגד אוסטרליה בארגון הסחר העולמי (WTO). "אנחנו לא יודעים להיכן הרוח נושבת", התריעה מילשטיין.

    גם חה"כ אילטוב, שכבר בדיון הקודם הביע חוסר שביעות רצון מרעיון החפיסה האחידה, אמר כי הוא מבקש להסיר לחלוטין את הסעיף. כשנשאל על ידי יו"ר הוועדה מדוע, התפרצה שרת הבריאות גרמן ואמרה: "כי יש להם אינטרס, למה אתה שואל 'למה'?". "זה היה ברור, גם לך יש אינטרס", אמרה גרמן וניסתה לדבר ללבם של חברי הכנסת: "חברים יקרים, אנחנו צריכים לקבל החלטה, האם אנחנו רוצים למנוע את העישון?". "האם אנחנו רוצים למנוע את המוות שנגרם כתוצאה מהעישון? האם אנחנו נלחמים בתופעות העישון או שאנחנו רוצים להיות חצי בהריון, לומר שאנחנו רוצים להילחם, אבל אנחנו לא רוצים סימון…אם אנחנו חפצי חיים, אם אנחנו מבינים שגורם המוות מספר אחת במדינה וגם בעולם זה העישון, אנחנו חייבים לשנס מותנים, להיות אחידים ולהבין שאנחנו צריכים גם למנוע את הפרסום על חפיסות הסיגריות".

    בסופו של דבר הסעיף נפל, הממשלה התחלפה וישראל עדיין נמצאת בפיגור נוראי אחרי העולם בכל הקשור לסימון הקופסאות. באחרונה, אחרי הביקורת הקשה שספג משרד הבריאות על אוזלת ידו בטיפול בעישון, הצהיר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, כי המשרד מתכוון לקדם חקיקה שתכלול אזהרות בתמונות על גבי החפיסות, וכי נושא החפיסות האחידות נשקל גם הוא.

     

     



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      כנראה נכנס מזה הרבה כסף…