הנשיא שהוסיף לנוסח את המשפט: "כה יעזור לי אלוקים"

    הקהילה היהודית של רוד איילנד שלחה ברכות לוושינגטון לרגל בחירתו כנשיא ארה"ב, במכתב תשובתו כתב:"מי יתן וילדי אברהם השוכנים בארץ זו, ימשיכו ליהנות מרצונם הטוב של תושביה האחרים וכל איש יוכל לשבת תחת גפנו ותאנתו בלא שיהיה דבר שיגרום לו לפחד"
    דוד גדנקן 1 Comment on הנשיא שהוסיף לנוסח את המשפט: "כה יעזור לי אלוקים"

    האיש שכלל לא רצה להיות נשיא • האדם שלא הסכים לקבל משכורת • על מקום הולדתו והתקדמותו בדרגי הצבא • על המלחמה בבריטים ועל מעמדו בסיפור ימי הימים האמריקאי • וכמובן הקשר היהודי והוספת המשפט "כה יעזור לי אלוהים" לנוסח השבועה • כל זאת ועוד בטור מחכים ומרתק של דוד גדנקן

    Wall street. United state of America New york May 12 2008. Photo by Serge Attal/Flash 90 *** Local Caption *** ??? ?????? ??? ??? ???? ???? ????????? ?'???
    הקהילה היהודית של רוד איילנד שלחה ברכות לוושינגטון לרגל בחירתו כנשיא ארה"ב, במכתב תשובתו כתב:"מי יתן וילדי אברהם השוכנים בארץ זו, ימשיכו ליהנות מרצונם הטוב של תושביה האחרים וכל איש יוכל לשבת תחת גפנו ותאנתו בלא שיהיה דבר שיגרום לו לפחד"
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בשבועיים האחרונים , המדיה לסוגיה, גועשת ורועשת על כניסתו לתפקיד של דונלד טראמפ , נשיאה ה45 של מעצמת העל המערבית ארצות הברית . מעמד הנשיאות של ארה"ב החל ב4 בפברואר 1789 , השבוע לפני 228 שנים, עת נבחר מי שעמד בראש הצבא הקונטיננטלי במלחמת העצמאות , מי שנקרא אז בשלהי המאה ה18 "אבי האומה" האמריקאית ונבחר ע"י האלקטורים פה אחד לנשיאה הראשון של ארה"ב. 10 דברים שרציתם לדעת על ג'ורג' וושינגטון, דמותו ופועלו.

    א. משפחת וושינגטון מוצאה ממחוז אסקס באנגליה. בשנת 1657 היגר ג'ון וושינגטון ( אבי סבו של ג'ורג') לאזור וירג'יניה שם רכש לימים אדמות עליהן בנה אחוזה שכללה מטעים שניטעו בקרבת היישוב "מאונט ורנון" שעל גדת נהר הפוטומק. עברו שנים מייסדי האחוזה נפטרו אולם היא עברה בירושה בתוך משפחת וושינגטון. ג'ורג' נולד בחודש פברואר 1732 להוריו אוגוסטין וושינגטון ומארי בול שניהם ממוצא אנגלי. בן נוסף היה לורנס אשר יחד עם רעייתו אן בנה בית אחוזה בשטח המטעים המשפחתי. ג'ורג' הנער שהתייתם מאביו והוא רק בן 11 למד לימודים סדירים עד גיל 14.כנער החל לעבוד כעוזר למודד ואח"כ זכה לתואר מודד מוסמך.אהב מאד את מקצועות החשבון וההנדסה וכך השלים השכלתו בלימוד עצמי. האח לורנס נפטר בשנת 1754 ושנתיים אחר פטירתו הציע האח ג'ורג' לאלמנה הסכם חכירה לאחוזה המשפחתית ולאחר מותה שלה(1761) ירש גורג' וושינגטון את כל האחוזה והתיישב בה.

    ב. במרץ רב תכנן ג'ורג' הוספת אגפים לבית האחוזה ועם השנים הרס ובנה כמה פעמים את הבנין הראשי באחוזה והגדיל את היקפו. אני מציין עובדה זו כי את עבודות ההריסה והבינוי ביצעו עבדים שחורים שהיו בבעלות משפחת וושינגטון. ג'ורג' אהב מאד את עבודת החקלאות, הקדיש לה את רוב זמנו ויזם שיטות חדשות בגידולים החקלאים ובניהול האחוזה. וושינגטון הקים באחוזה מזקקה לייצור ויסקי והיה נחשב למזקק הויסקי בגדול ביותר במושבות האמריקאיות.

    ג. ג'ורג' וושינגטון הצטרף לצבא הבריטי וזכה במהרה לדרגת קצונה, למרות גילו הצעיר. מושל וירג'יניה מטעם הכתר הבריטי קרא לקצין וושינגטון והטיל עליו לצאת למסע "ביון" קצר לחקור את מדינות המערב אשר מעבר להרי האלגנים , שרשרת הרים באזור הידוע כיום כמדינת פנסילבניה. בהמשך דרכו בצבא הוד מלכותו ,לקח חלק במלחמה שנודעה בכינויה " מלחמת הצרפתים והאינדיאנים" . באופן פרקטי -היסטורי הייתה זאת מלחמת הצבא הבריטי בכוחות הצרפתים ששלטו באזורים מקוויבק(קנדה) ועד לפנסילבניה. הצרפתים שלטו אז בעמק הנהר אוהיו , באזורים גדולים לאורך המיסיספי ( אזור ניו אורליאנס דהיום ) ועוד. ( אזכיר כאן לקוראינו כי אמריקה הצפונית, קנדה וארה"ב דהיום) היו בהיסטוריה תחת שלטון ספרד,צרפת ובריטניה).המלחמה הזאת ערכה שבע שנים החל מ 1754 ועד 1761. ג'ורג' וושינגטון פיקד על פלוגה של 40 חיילים והוא נשלח לשאת ולתת עם הכוחות הצרפתיים על קביעת הגבולות בין המושבות האנגליות למושבה הצרפתית במחוז אוהיו. כשסירבו הצרפתים לסגת מהאזור ,פרץ קרב דמים בו נהרגו 10 חיילים צרפתים , נישבו 21 ובסוף המשא ומתן צ'יף אינדיאני שלחם לצד הבריטים הרג את המפקד הצרפתי . וושינגטון הבין כי נקמת הצרפתים קרובה לבוא והחל להכין מצודה גדולה למגננה ולהזעיק כוחות לעזרה מוירג'יניה. כח צרפתי-קנדי תקף את הבריטים שבמצודה , וושינגטון חתם על כתב כניעה ואנשיו נטשו את המצודה. כעבור זמן תקפו הבריטים בפיקוד המייג'ור ג'נרל אדוארד בראדוק מפקד כל הכוחות הבריטים ביבשת אמריקה המפקד נפצע קשה ונפטר , הקצין הבכיר ג'ורג' וושינגטון,יצא ללא פגע ופיקד על הנסיגה מהאזור.

    ד. וושינגטון קודם בדרגתו הצבאית והפך למפקד הכוח של המושבה וירג'יניה. משבר חריף בין בני המושבות האמריקאיות לממשל הבריטי פרץ עקב מחלוקת חריפה בנושא סמכות לאכיפת מיסים ומכסים. וושינגטון שהתבלט כמנהיג במושבה וירג'יניה , היה נחרץ בעמדותיו כנגד הממשל הבריטי וניהל מאבק ,לא אלים, כנגד נציגי הממשל . היה חשש גדול להתדרדרות למאבק צבאי . בשנת 1775 עמד וושינגטון בראש הצבא הקונטיננטלי שמרד בשלטון הבריטי. בראש המרד שכוונתו הייתה עצמאות למושבות האמריקאיות, עמד וושינגטון מהיום הראשון ועד לסיום מרד זה בניצחון המורדים. הנהגתו את צבא המורדים לוותה בקשיים עצומים מהסיבות דלהלן א. צבא הלוחמים כולל קציניו לא היה מקצועי דיו ב. היעדרה של ממשלה ריכוזית בעלת סמכויות וידע להטיל סמכותה בכל הקשור להקמת וביסוס צבא של המושבות השונות.ג. המושבות השונות שעדיין תפקדו כל אחת כיחידה נפרדת לא נאותו להעמיד כח אדם ומשאבים כלכליים שנדרשו כדי להלחם במעצמה ענקית כבריטניה. צבא המורדים נחל כמה מפלות במלחמתו בעיקר באזור ניו יורק. וושינגטון היה מפקד ומנהיג קר רוח ובעל עצבי ברזל . בעזרת חבורה של קצינים אמריקאים צעירים , שנהפכו במהרה למקצועיים ומנוסים התגבר על הקשיים וזכה בניצחון. הממשל הבריטי נאלץ להכיר בעצמאות האומה האמריקאית וחתם על הסכם פריז ( נחתם בורסאי ב3 בספטמבר 1783) שסיים את מלחמת הצדדים והכיר בעצמאות אמריקה (13 מושבות ראשונות בארצות הברית).

    ה. ג'ורג' וושינגטון כמנהיג בעל מוסריות גבוהה, חשב כי הפרק הציבורי של הנהגתו תם ונשלם וכי עליו לחזור לאחוזתו האהובה במאונט ורנון . וושינגטון ידע כי האמריקאים רואים בו גיבור בעל מוניטין בכל רחבי תבל , למרות זאת רצה לפרוש בשיאו כשהוא דמות נקיית כפיים ורצה לשמר את ההסכמה כי הוא דמות הירואית. רצון הוא רק רצון המציאות שונה לחלוטין ,זו כפתה על וושינגטון לשוב לפעילות ציבורית רחבת היקף . ארצות הברית החדשה חוותה חילוקי דעות ומאבק רעיוני ובעל אינטרסים בין שתי סיעות פוליטיות דאז. הרפובליקנים מחד ומנגד הסיעה הפדרליסטית. הרפובליקנים לא תמכה בממשל מרכזי וראתה בכך סממן לעריצות שלטונית, שכנגדה נלחמו המורדים בעבר. הפדרליסטים ראו במהפכה את הרצון לגרש את השלטון הבריטי ושאיפתם הייתה שלאחר הצלחה בהגשמת מטרה זו יש צורך להקים ממשל מרכזי חזק ויעיל. וושינגטון ממרום מעמדו ומצבר נסיונו צידד בגישתם של הפדרליסטים. כשפנו אליו לעמוד בראש ועידה שתדון בנושא חוקה , נענה וושינגטון והתמנה כנשיא הוועידה ולתרום מנסיונו לניסוח החוקה האמריקאית. אחת מהחלטות הוועידה הייתה לכונן מוסד נשיאות .

    ו. 13 מדינות ארצות הברית נדרשו להציע מועמדים לכהונת נשיא ארה"ב וכן לתפקיד סגן הנשיא. למעשה לתפקיד הנשיא הוצע מועמד אחד והוא ג'ורג' וושינגטון . לתפקיד סגן הנשיא היו 11 מועמדים. קלפיות לבחירת הנשיא נפתחו ב15 לחודש דצמבר 1788 ונסגרו כעבור כשלושה שבועות בתאריך ה10 לחודש ינואר 1789. כל מדינה שלחה נציגים , אלה הקרויים עד היום אלקטורים, לפי גודל ייצוגה בקונגרס. כל אלקטור הצביע פעמיים . לכהונת הנשיא, הצביעו כולם (69 אלקטורים) ופה אחד למען בחירתו של ג'ורג' וושינגטון. לכהונת סגן הנשיא, ברוב של 34 נבחר ג'ון אדמס , נציגם של הפדרליסטים ממדינת מסצ'וסטס. ב30 באפריל 1789 נשבע וושינגטון אמונים לארה"ב והחל את תקופת נשיאותו. כשנשבע וושינגטון הוסיף לנוסח השבועה את המשפט: "כה יעזור לי אלוקים" , משפט שהוסף אח"כ כחלק מנוסח הבועה עד היום. בחירה זו, פה אחד, חזרה על עצמה כעבור 4 שנים ובשנת 1792 החל וושינגטון את כהונתו השניה כנשיא. אנקדוטה מעניינת היא שהקונגרס קצב את שכרו כנשיא לסכום של 25000 דולר לשנה. וושינגטון סירב להחלטה כי לא רצה להראות כרודף בצע אחרי שכנועים רבים של חברי הקונגרס נאות להצעה.

    ז. וושינגטון דחה, כבר מתחילת נשיאותו ,פנייה אליו בסגנון מלכותי בריטי והסכים כי הפנייה אליו תהא במילים : "אדוני הנשיא" וכך נהוג עד היום. קביעה חשובה הייתה ששליטתו באומה תהא באמצעות קבינט (חבר שרים) שידווח ויקבל תמיכת הקונגרס. כנשיא עבד בעיקר בעזרת "מזכירים" תואר המקביל לשרים בארצות אחרות. היו לו שני מזכירים בכירים וקרובים : "מזכיר האוצר" אלכסנדר המילטון ו"מזכיר המדינה" תומס ג'פרסון. המילטון היה מי שביסס את המפלגה הפדרליסטית ,לעומתו תומס ג'פרסון ביסס את המפלגה הרפובליקנית. וושינגטון תמך בגישה הפדרליסטית של המילטון. וושינגטון היה זה שהחליט מהיכן תפעל הממשלה ,מינה שלושה יועצים לדון בנושא. בשנת 1791 החליטו כי מושב הממשל יהיה במקום שיקרא " העיר וושינגטון בטריטוריית קולומביה". מחוז עצמאי זה הקיים עד היום בשמו האנגלי :WASHINGTON D.C COLOMBIA DISTRIC

    ח. בחודש פברואר 1793 פרצו מלחמות באירופה בין בריטניה ובעלי בריתה ובין צרפת . מלחמה ארוכה שנמשכה עד 1815 .נשיא ארה"ב ג'ורג' וושינגטון הודיע, למרות כל הלחצים של צרפת, על נייטרליות של ארה"ב ואי התערבות במאבק האירופי. בשליטתו של מזכיר האוצר המילטון נורמלו יחסי המסחר והכספים עם בריטניה מנגד הרפובליקנים התנגדו להסכמים אלה בהיותם תומכי הצד הצרפתי. וושינגטון אע"פ שהכריז על נייטרליות ,תמך מאחורי הקלעים בגישתו של המילטון, גישה זו מחקה חובות ישנים של ארה"ב לבריטניה וכן אפשרה מסחר פורה בין ארה"ב ובין המושבות הבריטיות במערב הודו .

    ט. גישתו הרוחנית של וושינגטון הייתה סובלנות דתית לכל הדתות בארה"ב וקידום פלורליזם דתי. הקהילה היהודית של רוד איילנד שלחה ברכות לוושינגטון לרגל בחירתו כנשיא ארה"ב, במכתב תשובתו כתב:"מי יתן וילדי אברהם השוכנים בארץ זו,ימשיכו ליהנות מרצונם הטוב של תושביה האחרים וכל איש יוכל לשבת תחת גפנו ותאנתו בלא שיהיה דבר שיגרום לו לפחד". גישה זו קנתה לה שורשים גם אצל הנשיאים שירשו את תפקידו ועד היום ידועים קשרי הנשיאים (כמעט כולם) עם יהדות ארה"ב . טקסי הדלקת נרות חנוכה, ארוחות ליל הסדר סמליות, הקשרים עם שלוחי חב"ד ועוד. אין צל של ספק כי מסד זה היה בהתנהגותו של ג'ורג' וושינגטון.

    י. ב1797 סיים וושינגטון את כהונתו השניה. היו אליו פניות אין ספור לרוץ לכהונה שלישית ,וושינגטון סירב בתוקף וחזר לאחוזתו האהובה. ב12 בדצמבר 1799 יצא וושינגטון לרכוב על סוסו למרות שמזג האוויר היה גשום ומושלג . הרכיבה בגשם השוטף הביאה למחלה חריפה בגרונו , הוא טופל בכל דרך אפשרית דאז כולל טיפול טיפול מסורתי דאז בהקזת דם שרק החמיר את מצבו, וושינגטון נפטר כעבור יומיים והוא בן 67 שנים .וושינגטון נקבר באחוזתו במאונט ורנון ,מקום שהפך לאתר אליו עולים רבים לביקור . במקום הוקם כעין מוזיאון המנציח את פועלו הרב. כשנפתחה צוואתו הסעיף הראשון הייתה בקשתו לשחרר את העבדים ה"שייכים" למשפחה ולאחוזה". כינויו של וושינגטון בספרי ההיסוריה האמריקאים הוא " אבי האומה". הוא נחשב לגיבור הבלתי נשכח של ההויה האמריקאית, עיר הבירה של מעצמת העל נקראית על שמו "וושינגטון די.סי". במערב ארה"ב יש מדינה הנקראית וושינגטון שבירתה היא העיר סיאטל. על שטר הדולר האמריקאי מופיעה דמותו וכן על מטבע הקווטר (רבע דולר=25 סנט). בהר בשם ראושמור הסמוך לעיירה קיסטון שבמדינת דקוטה הדרומית חצב הפסל גאוסטון בורגלם אנדרטת ענק בסלעי הגרניט ובה חקוקים 4 נשיאי ארה"ב: ג'ורג' וושינגטון, תומס ג'פרסון, אברהם לינקולן ותיאודור רוזוולט. דמות מופת בהיסטוריה של אמריקה.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      יפה מאוד.
      יישר כוח