'יתד': כך משתלטים גורמים רפורמים על בתי הספר בישראל

    האיום הזה של הדתה במערכת החינוך קיים, ולכן אנחנו במקום הזה למנוע את זה. היה בית ספר שהזמין רב שיעשה איזה טקס והביא לילדים כיסויי ראש. וילד אחד שהגיע הביתה, ביקש מהוריו שגם יעשו ככה. אני לא מסכים לכאלו דברים, ובדיוק בשביל זה אני במשרד החינוך כדי שיהיה למנהלים עם מי להתייעץ איזה מסגרת אפשר להכניס לפעילות בתוך בתי הספר
    דוד קורצוייל No Comments on 'יתד': כך משתלטים גורמים רפורמים על בתי הספר בישראל

    החינוך הממלכתי-רפורמי: "יתד נאמן" החל הבוקר בסדרת תחקירים על חדירת הארגונים הרפורמים למערכת החינוך הממלכתית • מנחי התוכניות מודים: "המטרה לסכל אצל הילדים את האפשרות האורתודוקסית, ולנטרל את היהדות מהדת" • ה"רפורמה" בחינוך

    משרד החינוך צילום: פלאש 90
    האיום הזה של הדתה במערכת החינוך קיים, ולכן אנחנו במקום הזה למנוע את זה. היה בית ספר שהזמין רב שיעשה איזה טקס והביא לילדים כיסויי ראש. וילד אחד שהגיע הביתה, ביקש מהוריו שגם יעשו ככה. אני לא מסכים לכאלו דברים, ובדיוק בשביל זה אני במשרד החינוך כדי שיהיה למנהלים עם מי להתייעץ איזה מסגרת אפשר להכניס לפעילות בתוך בתי הספר
    18:18
    28.03.24
    זמן אוויר No Comments on הסינגלים השירים והאלבומים החדשים | חדשות התעשייה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הבוקר מפרסם העיתון 'יתד נאמן' פרק ראשון בסדרת תחקירים על אחיזת הרפורמים בבתי הספר דרך משרד החינוך. במסווה של מכוני לימוד יהדות, חדרו הרפורמים והקונסרבטיבים אל בתי הספר במדינת ישראל.

    כבר בעבר חשפנו כאן ב"קול חי" את השתלטות הארגונים הרפורמים על מערכת החינוך, וניסיונות החדירה שלהם לבתי הספר הממלכתיים.

    ליל שישי פרשת וארא, השעה כבר מאוחרת. באולם הכינוסים בבית "דגל התורה" בבני ברק, יושבים כבר כמה שעות רבני "דגל התורה" יחד עם חברי הכנסת וחברי ההנהלה הארצית של התנועה. הם הגיעו מכל קצוות הארץ, באו לדון בנושאים העומדים על הפרק בעשייה הציבורית החרדית: תקציבי החינוך, מצוקת הדיור, מתווה הכותל, חילולי השבת בעיר ירושלים ועוד. במשך כל השעות, הם יושבים ודנים סביב השולחן בדברים שלמעשה הם ברצף אחד עם מה שהם עוסקים באופן קבוע. ואז הוצג בישיבה משהו חדש ודרמטי שזעזע את כל היושבים, והאריך את הדיון אל תוך הלילה. יו"ר התנועה, ח"כ הרב משה גפני זימן לישיבה את הרב אלעד צדיקוב, נציג "דגל התורה" בהרצליה, ויו"ר ארגון "אחריות יהודית", אשר עוסק כבר שנים רבות במאבק ברפורמה בחינוך.

    הרב צדיקוב הראה לכל היושבים מצגת כואבת ומחרידה, המגלה כיצד מתחת לאור הזרקורים, ובמסווים שונים שהסתירו את זהותם האמיתית, הרפורמים והקונסרבטיבים השתלטו על מערכות החינוך ומוקדי ההשפעה בחינוך הממלכתי בישראל. היושבים באסיפה שלהם ניסיון רב במאבקים נגד חקיקה אנטי דתית שכופה על הציבור היהודי בישראל אורח חיים מנוגד לתורה הקדושה, נחרדו לגלות את הממצאים הקשים המלמדים כיצד בסתר וללא כל מפריע, תמימות יהודים רבים נפגעת, ואנשים הטועים בדרכם נופלים למלכודת מסוכנת זו. הנתונים הקשים מדברים בעד עצמם, ופעולות התנועות הללו בישראל, כבר אינן רק מקום לדאגה בקרב העוסקים בתחום. תחקיר מיוחד של "יתד נאמן" עקב אחרי הנתונים שהוצגו, ויחשוף מעתה בסדרת כתבות את הסכנה הקיימת במערכת החינוך שמאיימת על עתיד היהדות בארץ ישראל.

    זהות חדשה   

    עד לשנה הנוכחית, תכנית הלימודים במוסדות החינוך הממלכתי בישראל, כללה מקצוע בזהות יהודית ובמסורת ישראל רק בכיתות הגבוהות בבתי הספר, אבל החל מהשנה הנוכחית החלה לפעול תכנית לימודים חדשה, בשם "תרבות יהודית-ישראלית" לכל הכיתות בבתי הספר. אנשי תקשורת אנטי דתיים הרבו לתקוף את בנט על הגברת לימודי היהדות, ורבים מהם חששו כי זה אכן מה שהולך לקרות שם. גם שר החינוך, נפתלי בנט עצמו ציין עם השקת התכנית כי "את הסיפור היהודי שעבר מדור לדור צריך להמשיך ולספר. אסור לנתק את השרשרת. זה מה שנעשה… להבין את עניינו של ליל הסדר, ומה זה צום י״ז בתמוז. כל אלו חשובים לא פחות ממתמטיקה. ואת זה נעשה".

    בהודעת משרד החינוך בתחילת השנה, הוסיף בנט וציין לגבי התכנית החדשה, כי "עיקרון אחד דרשתי ועליו אעמוד בתכנית – לא אאפשר כפייה דתית. לא תהיה כפייה, כי היהדות היא של כולם". אז, אם נגיע אל הסוף, המסקנה: כפייה דתית אין כמובן. היא לא הייתה אף פעם בישראל במרחב הציבורי, ובוודאי שלא בתוך מוסדות החינוך הממלכתי. אך מתברר שהשר כנראה לא שם לב כי כפייה חילונית, ואף מסוכנת מכך – קיימת ואף נוכחת ופעילה ביותר, במוסדות החינוך הממלכתיים, ודווקא דרך תכנית הלימודים הזאת. בתכנית הלימודים החדשה של "תרבות יהדות ישראלית" הפעילה כבר מתחילת השנה בתוך מוסדות הלימוד, קיימים לרוב תכנים התואמים את הרוח של התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות – קבוצות שמזוהות עם השקפת עולמן הן שמוציאות את רוב ספרי הלימוד חובה, הן המוסמכות להכשיר את המורים למקצוע, והן אלו שמוזמנות לעשות לילדים פעילות חווייתית בהקשר הנלמד לחגים ומסורת העם היהודי.

    עוד לפני שנביא את כל הפרטים בעניין, נציין כי חומרת הנושא איננה רק בהיתממות של ארגונים אלו שמתערבים במערכת החינוך, בזמן שלהורים יש חוסר מודעות לגבי זהותם, אלא הסכנה גדולה שבעתיים, וכפי שמציינים זאת בסיפוק ראשי התנועות ומנחי התוכנית. תמצית דבריהם כפי שתובא בהמשך הוא, שע"י המקצוע החדש – כבר לא יוכלו כל מיני ארגונים שונים מחוץ לבית ספר להשפיע על הילדים הללו מהי יהדות. פרשנות לדברים: הגנה בפני ארגוני קירוב, חיסון נגד יהדות אמיתית.

    רבבות של משפחות זכו עד היום להתקרב ליהדות, לאחר שביקשו לשלוח את ילדיהם לפעילות ערב של ארגוני הקירוב. גורמים ברוח התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות שנכוו עיניהם בשנים האחרונות לראות את כל זה קורה מולם, זוכים עכשיו למתת חינם ע"י כל בתי הספר בשעות לימוד רשמיות ובמימון משרד החינוך, והן מייצרות לילדי ישראל נרטיב יהודי חדש ומעוות. באתר התנועה הרפורמית, גאים אנשי התנועה ש"התנועה הרפורמית מפיקה מגוון רחב של תכניות לימודים למערכת החינוך הממלכתית על מסגרותיה השונות, גנים, בתי ספר יסודיים ובתי ספר על יסודיים. חומרים חינוכיים אלו עוסקים בנושאים שונים הקשורים לזהות היהודית והישראלית מתוך תפיסת עולם פלורליסטית". באתר מצוין כמובן גם כי כלל התכניות מאושרות ע"י משרד החינוך.

    55

    כיבוס המילים: פלורליסטי במקום רפורמי

    סקרים ומחקרים שנערכים מדי סוף שנה, מצביעים ששמונים אחוז מהציבור בישראל, מגדירים את עצמם כמאמינים ומעל מחצית מהציבור ששולח את ילדיו למערכת החינוך הממלכתית, נחשב לציבור מסורתי. אז איך ייתכן אם כן שתנועות רפורמיות וקונסרבטיביות שהן מיעוט בחברה הישראלית, מלמדות את ילדי ישראל יהדות מה היא? התשובה לכך מתפרסת ע"ג שנים רבות של תעמולה ממומנת ומתוקצבת ע"י התנועות הנ"ל, ולפיה לימודי היהדות בישראל היו כביכול בדרך של כפייה וזלזול בציבור החילוני. כתוצאה מכך, הוקמה כבר בעבר ועדה מיוחדת במשרד החינוך להכנת תכני לימוד אחרים ללימודי היהדות. מי שעמדה בראש הוועדה, היא פרופ' עליזה שנהר, חברת המועצה הבינלאומית של הקרן החדשה לישראל והד"ר לשם כבוד של המרכז האקדמי הקונסרבטיבי בניו יורק. ארגון "פנים" הוא ארגון-גג המאגד תחתיו שישים ארגונים העוסקים בחינוך, בקהילתיות ובתרבות יהודית ישראלית.

    מבדיקה באתרים של ארגוני "פנים" עולה שרבים הם ברוח רפורמית וקונסרבטיבית, חלקם רפורמים ממש, ותנועות יהדות חדשות. באתר הארגון מצוין כי "משרד החינוך מאמץ תכנית לתרבות יהודית ישראלית במערכת החינוך הממלכתית, ברוח ועדת שנהר, שמביאה ערכים של יהדות ודמוקרטיה למערכת הממלכתית ומפנימה עקרונות רבים מבתי המדרש הפלורליסטיים של תנועת היהדות הישראלית במערכת החינוך". השורש "פלורליסט" יחזור על עצמו עוד הרבה בהקשרים אחרים להשתייכותם של הארגונים הפועלים ברוח הרפורמים והקונסרבטיבים במערכת החינוך.

    תכנית הלימודים החדשה המדוברת, הוכנה ע"י ועדת המקצוע לתרבות יהודית ישראלית, בראשותו של פרופ' רון מרגולין, שהתבטא בהשקת התכנית: "אנו רואים לנגד עינינו את הבוגר הרצוי של מערכת החינוך כמי שחש שייכות, הזדהות ואחריות לתרבותו ולמורשתו היהודית-ישראלית, לא מתוך עמדה סגורה ומסתגרת, אלא מתוך גישה פלורליסטית, פתוחה וביקורתית, ומתוך נאמנות לערכים דמוקרטיים והומניסטיים כלל- אנושיים". במאמר בעיתון "הארץ" כתב מרגולין: "כמי שעמד בראש ועדת המקצוע, אשר עיצבה את העקרונות שעל פיהם נכתבה תוכנית הלימודים הזאת, אני יכול לומר, כי אין מדובר בהשלטת ערכי הציונות הדתית, אלא בהעמקת התפישה של היהדות כתרבות, מבית מדרשו החילוני של אחד העם". מרגולין מציין במאמר את אנשי ההשכלה מלפני 200 שנה כמקור השראה מהי היהדות, ולדבריו, "בעולם שבו אנו חיים היום, בשונה מימי הביניים, רק מיעוט מבני העם היהודי בוחרים להתייחס ליהדות כאל מערכת חוקים בדומה לחוקי מדינה". על הגישה של מרגולין ניתן ללמוד מהרצאותיו וטוריו. בהקלטה פנימית שהושמעה ברשת ב', נשמע מרגולין עצמו מתפלא כיצד משרד החינוך אישר תכניות כל כך רחוקות מהיהדות המקובלת: "אני רואה בלימוד מקורות היהדות שהדגש בהם הוא הממד הערכי הומניסטי, ואני מוכרח להגיד לכם, זה שבנט העביר את העניין הזה, ואישר אותו, היה פלאי פלאים. הרעיון הוא, שהרעיונות שיש בהם פיתוח של יסודות הומניסטיים, בעצם יאזנו את הממדים הפרובלמטיים שישנם בתנ"ך", עפ"ל. דברי מרגולין כפי שנשמעים בהקלטה.

    המסקנה על תכנית הלימודים של משרד החינוך, עולה מאליה כאשר אנחנו מתוודעים שהאנשים הנ"ל, הם אלו שהתוו את תכנית הלימודים. אך לא רק זה. נעילת האפשרות ללמד יהדות בבתי הספר הממלכתיים, רק ע"י גורמים ברוח רפורמית עוגן אף במסמכים הרשמיים של המשרד. בהודעה שפרסמה המזכירות הפדגוגים באגף מורשת האמונה על תכנית לימודי היהדות במשרד החינוך, נכתב: "קול קורא  לפתיחת מסלולים להכשרת מורים במקצוע 'תרבות יהודית-ישראלית' לקראת שנה"ל תשע"ז: לקראת הטמעה של תכנית לימודים חדשה בתרבות  יהודית-ישראלית במערכת החינוך הממלכתית (כיתות א-ט), משרד החינוך מעוניין להציע למורים מסלולי הכשרה ייעודיים במוסדות אקדמיים ובמוסדות המכשירים מורים, החל משנת הלימודים תשע"ז. המסלולים נועדו להכשיר ולהעצים את המורים המלמדים את המקצוע וכן את אלה המתעתדים ללמדו… תכנית ההכשרה תכלול חשיפה לריבוי קולות, זרמים ושיטות ומתן מקום מרכזי לערכים הומניסטיים-דמוקרטיים בלימודי היהדות". בקול הקורא נכתב כי "מומלץ לשלב בהכשרה בתחום זה בתי מדרש פלורליסטיים הפועלים ברחבי הארץ". דרישת משרד החינוך כי "המורים ידעו לנתח טקסטים מסוגות שונות בהקשרם התרבותי-היסטורי, ויסגלו קריאה ביקורתית בהם". כמו כן נדרש, כי "ישתתפו באופן פעיל בעיצוב אורח-חיים בית-ספרי וקהילתי המושתת על תרבות יהודית-ישראלית ברוח פלורליסטית".

    ההדרה של היהדות האורתודוקסית איננה רק מתכני הלימוד, ממכוני ההכשרה של המורים – אלא גם מכל פעילות חווייתית לתלמידים. במכתב נוסף של משרד החינוך, שמוען לגופים העוסקים בתרבות יהודית-ישראלית, התבקשו האחרונים להציע פעילויות חווייתיות בתרבות יהודית-ישראלית לבתיה"ס הממלכתיים כיתות א-ט לשנה זו.  בקשת המשרד מהגופים היא, כי "הפעילות תדגיש את היהדות כתרבות, כשפה וכלאום, ותציג תפיסה פתוחה של היהדות".

    הם מפחדים

    בתהום בה נמצאת כיום החברה החילונית, מחפשים רבים משמעות לחיים ושבים אל חיק היהדות. לא תמיד זה קל למשפחות רבות שנאלצות בגלל כך להתמודד עם מסגרות הלימוד בסביבת מגוריהם – לא בכל מקום כזה קיימים מוסדות חינוך תורנים – ולכן בהרבה מערי הארץ, ממשיכים לדאבוננו גם ילדים דתיים ומסורתיים ללמוד בחינוך הממלכתי. האם זו בעיה? האם משרד החינוך רואה בכך סכנה? לדברי יובל סרי, מנהל תחום תרבות יהודית-ישראלית במשרד החינוך ומי שמפקח על תכנית הלימודים החדשה התשובה היא כן. לדעתו, מעבר לכך שאסור שילדים יתחנכו ליהדות אורתודוקסית, קיים מצב מסוכן שילדים הכניסו לבתי הספר השקפות "פסולות" מארגונים ורבנים שונים. בכנס בנושא החינוך ליהדות בבתי הספר הממלכתיים בבית "עלמא" בתל אביב שהתקיים בשבוע שעבר, ועסק בשאלה "האם חשוב ללמד יהדות בבתי הספר? איך וכיצד?", מודה במפורש יובל סרי כי התכנית קמה בגלל הצימאון ליהדות בבתי הספר, ולכן יש אופי מיוחד לתכנית: "אני רוצה להיות בצומת של הזהות היהודית–ישראלית. סיפור לימודי יהדות זה הזדמנות שלנו לייצור שייכות. הסיבה הכי חשובה לכך היא ברמה הפרקטית, משום שיש צימאון בשטח ליהדות, וכשאנחנו לא היינו שם בתוך מוסדות החינוך, ראינו מה קרה כשנכנסו כל מיני גופים ואנשים אחרים. אני רוצה שאנחנו – משרד החינוך ובתי הספר – ננהל את הדיאלוג של הילדים עם היהדות. זה הדבר שאני הכי הרבה משקיע בו זמן. אני רוצה שהמורים יובילו את הנושא של יהדות כי אם הם לא יהיו שם, יהיה לילדים על היהדות ממישהו אחר בנושא".

    באותו פאנל ישב גם ד"ר רם פרומן שהביע בפאנל את חרדותיו, לדבריו, מפני ההדתה של ילדי ישראל דרך לימודי המקצוע החדש של משרד החינוך, אך יובל סרי משיב לו כי "אני שותף לחרדותיך, אך אנו בפני תהליך של כמה שנים במערכת החינוך, שבסוף הדרך אתה הוא זה שתהיה מאושר מכך".

    מפקח התכנית במשרד החינוך, שדיבר אודות מערך הלימודים החדש ללימודי יהדות במוסדות החינוך, אמר שהוא שונה לגמרי מקודמו בכל התחומים, וציין כדוגמה את נושא התפילה, "הוא אינו מועבר לילדים כחלק מתפיסה של אמונה בבורא עולם ולא ברמה הדתית בכלל. כל עיסוק בפרקטיקה דתית, לא קיים בכלל בתכנית הזאת. היו ספרי לימוד שהוצעו למשרד החינוך שנכתב שם ציטוט על מה שיקרה למי שישמור את השבת, ומשרד החינוך לא אישר את הספר", אמר סרי, והוסיף עוד סיפור "מזעזע", לדבריו: "האיום הזה של הדתה במערכת החינוך קיים, ולכן אנחנו במקום הזה למנוע את זה. היה בית ספר שהזמין רב שיעשה איזה טקס והביא לילדים כיסויי ראש. וילד אחד שהגיע הביתה, ביקש מהוריו שגם יעשו ככה. אני לא מסכים לכאלו דברים, ובדיוק בשביל זה אני במשרד החינוך כדי שיהיה למנהלים עם מי להתייעץ איזה מסגרת אפשר להכניס לפעילות בתוך בתי הספר".

    מלבד הכוונה להחדרת תכני לימוד ברוח רפורמית וקונסרבטיבית למערכת החינוך הממלכתי, נהנים הללו ע"י המעורבות בלימודי יהדות גם בהוספת לחץ ציבורי לפגיעה בקדושת הכותל המערבי. עד כמה שזה נשמע הזוי, את הדברים הללו, מסביר בעצמו, אחראי התכנית, יובל סרי באותו פאנל משודר: "החילונים בתפיסה שלהם, הם אורתודוקסים – אם אנחנו שואלים חילוני על מה שקורה בכותל, הוא אוטומטית נחרד מהתמונה של נשים עם טליתות. ולכן דווקא במקום כזה, חשוב לנו לימוד היהדות כפי שאנחנו מציגים. אנחנו רוצים ללמד כל בת שיש גם אופציה של בת מצווה בעלייה לתורה. שידעו שזה משהו קיים. זה חשוב לנו בתחום הזה לעיצוב המדינה אחרת".

    כך במחשבה לטווח ארוך, בונים בשקט במימון המדינה, דור של רפורמים בארץ הקודש. בפרק הבא בסדרה, נחשוף את הגורמים המעורבים במכוני הלימוד וההכשרה בציבור הכללי, ואת תכני הכפירה והמינות שהם מעבירים לתלמידים במערכת החינוך. התחקיר מתפרסם באדיבות "יתד נאמן".

    45



    0 תגובות