- רדיו קול חי - -

סופר חשוב: מה הסכנה הגדולה בפירות יבשים???

דקה לפני שטו בשבת מגיע – חג הפירות היבשים ואתם מעמיסים ערימות בעגלה…

חג האילנות הגיע, ועמו – גודש בלתי נשלט של פירות יבשים על מדפי הסופר.

אנחנו לא אוהבים אנשים יבשים – אז למה שנאהב פירות יבשים?

אבל ברצינות – בניגוד למה שאנשים חושבים, פירות יבשים רק מזיקים לבריאות, ועדיף לא להתקרב אליהם בכלל.

פירות יבשים – הסכנות:
קודם כל, מהן פירות יבשים? בפירות יש כ-80-90% מים, ופירות יבשים אילו בעצם פירות שהוצאו מהם כל הנוזלים בתהליך ייבוש אגרסיבי, מה שגורם לריכוז קלורי גבוה יותר – ז"א, לפרי מיובש יש פר מנה קלוריות רבות יותר.

בנוסף, בתהליך הייבוש, מוסיפים יצרני המזון כמויות גדולות של סוכר לפירות היבשים כדי לכפות על הטעם שמשתנה.

מכיון שהפירות היבשים כל כך עתירי סוכר, הם בעלי אינדקס גליקמי גבוה – ז"א הם מתפרקים מהר מאוד בגוף וגורמים לעליית סוכר חדה בדם. זה דורש מהגוף להפריש כמויות גבוהות של אינסולין – הורמון המפרק את הסוכר – , שלאחריו יש צניחה חדה ברמות הסוכר בדם. ואז מתעוררת התאווה והתשוקה למתוק – וחוזר חלילה. "רכבת הסוכר" הזאת היא מסוכנת מאוד לגוף, ותביא בסופו של דבר לתנגודת לאינסולין ולסוכרת סוג 2.

בפירות יבשים אין וויטמינים, מכיוון שהכל נהרס בתהליך הייבוש, וכמעט ואין שום ערך תזונתי. בעצם נשארנו עם חתיכת קלוריה ריקה ומזיקה.

פרי מיובש מטבעו מאבד המון צבע, ומקבל צבע חום-אפרפר דוחה. לכן, מוסיפים יצרני הפירות היבשים סולפטים – חומר משמר שמדגיש צבע. זהו חומר שמזיק מאוד לגוף.

ובנוסף – מכיוון שהפירות היבשים הם חסרי לחות ומלאי סוכר, הם נדבקים בקלות לשיניים, וחיידקים מזיקים חודרים מבעד למעטפת האמייל של השניים וגורמים לחורים.

אז עדיף להימנע מפירות יבשים כמה שאפשר, ולהיצמד לפירות טריים!

את הפירות הטריים עדיף לצרוך כמה שיותר בצורתם הטבעית – עם כמה שפחות חיתוכים, ועדיף בלי לרסק, לבשל ולאפות כי אז חלק מהערך התזונתי נהרס (אבל כמובן שחלק נשמר, וזה עדיף עשרת מונים על פירות יבשים!), וכמה שיותר קרוב לזמן הקטיף – כי אז ריכוז הערך התזונתי הוא המשמעותי ביותר, מה שאומר שעדיף לקנות אצל ירקן שמקבל סחורה טרייה יותר, מאשר בסופר שם שוכבת סחורה למשך זמן ממושך.

טו בשבט שמח, בריא ואנרגטי לכולם!