זהירות: סכנת זיהום בבתי החולים

    מכת הזיהומים בבתי החולים היא מגיפה לכל דבר המאיימת על מערכת הבריאות
    מנדי אושר 1 Comment on זהירות: סכנת זיהום בבתי החולים

    משרד הבריאות ערך בדיקה מקיפה ממנה עולים נתוני הזיהום בבתי החולים בישראל • שר הבריאות יעקב ליצמן אומר: "מכת הזיהומים בבתי החולים היא מגיפה לכל דבר המאיימת על מערכת הבריאות

    מסדרון בית חולים | אילוסטרציה צילום: יעקב נחומי, פלאש 90
    מכת הזיהומים בבתי החולים היא מגיפה לכל דבר המאיימת על מערכת הבריאות
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    השנה היא 2007 ביקורת מהדהדת של מבקר המדינה מספרת על על הימצאות חיידקים אלימים וחיידקים שהפכו לעמידים לאנטיביוטיקה בבתי החולים, על פי דברי המבקר כ-5,000 חולים מתים בשנה כתוצאה מזיהומים אלו.

    כבר אז החליט משרד הבריאות לפעול בעניין, ופעל בדרכים שונות להעלאת המודעות ובתקצוב לפתרונות בנושא. בשנה שעברה ייסד המשרד את התכנית הלאומית למניעת זיהומים נרכשים במערכת הבריאות, שבבסיסה הרעיון לתמרץ בתי חולים שיצמצמו את מספר הזיהומים במחלקות האשפוז. כמו כן, הכשיר המשרד אחיות ורופאים שינהלו בבתי החולים את תחום זה. התכנית תוקצבה בעלות של 500 מיליון שקלים לשנה.

    איך בדיוק אפשר לבדוק את רמת הזיהום בבתי החולים, איך אפשר להשוות? המשרד החליט לקחת מדד אחד מרכזי ועל פיו לבדוק ולהשוות בין בתי החולים. המדידה היא ב"ימי צנתר" בדגש על זיהום מסוג "אלח דם" זיהום שמקורו מצנתר מרכזי שמגיע לאחד מכלי הדם הקרובים ללב. מדובר בזיהום שכיח ביותר שאותו ניתן לרכוש בהשפעת תנאים "חיצוניים" לחולה, כמו תנאי היגיינה וסטריליזציה ירודים של הצוותים המטפלים, מספר הכנסת צנתרים גבוה למטופל, אופן הכנסתו או הטיפול בו וכן משך זמן האשפוז לפני הכנסת הצנתר. לפי מחקר שנערך בהולנד, חולה עלול להידבק בזיהום מסוג אלח דם עד שלושה שבועות לפני הכנסת הצנתר.

    בבדיקה בודקים ורואים כמה זיהומים נהיו בכמה ימים כאשר ע"פ מה שאמרנו הזיהום הספציפי הזה נגרם ברובו כתוצאה מטיפול לא סטרילי של הצוות. משרד הבריאות החליט למדוד ע"פ מדידה זו משני סיבות מרכזיות, האחת שזו מדידה שנהוגה בבתי חולים רבים בעולם בעולם וגם משום שפעולה שגרתית זו היא גורם הסיכון הגבוה ביותר לרכישת זיהומים בזמן אשפוז. חלקם אף עמידים בפני אנטיביוטיקה וקשים לטיפול. במקרים מסוימים, זיהומים אלו מובילים למותו של המאושפז. על פי הספרות המקצועית, הערכות באירופה הן כי 3.2 מיליון מטופלים סובלים מזיהום הנרכש בבתי חולים אקוטיים, כאשר 11% מהם הם זיהומים בדם. אולם גם בארץ מדובר בזיהומים חדשים שנרכשו בזמן אשפוז החולה בבית החולים.

    שר הבריאות יעקב ליצמן אומר: "מכת הזיהומים בבתי החולים היא מגיפה לכל דבר המאיימת על מערכת הבריאות. אנו רואים את המלחמה בתופעה הקשה כיעד עליון. הנתונים הקשים מחייבים אותנו לנקוט בתהליכים ופעילויות אינטנסיביות במטרה לצמצום ניכר בשיעור הזיהומים בבתי החולים ובמוסדות לאשפוז ממושך. משרד הבריאות מוביל ביוזמתי שורת צעדים דרסטיים שימשיכו להביא את השינוי הנדרש בתחום הזיהומים, בהתאם לקביעת גורמי המקצוע"

    מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב התייחס לנתונים ואמר: "אנחנו מציבים את הטיפול בזיהומים במרכז העשייה שלנו. לשם כך גיבשנו תכנית לאומית לצמצום זיהומים, הכוללת גם מודל תמריצים לבתי החולים שישתפרו, ולא פחות חשוב מכך, פרסום שקוף של הנתונים לציבור. בשנה האחרונה בתי החולים ריכזו קשב ניהולי גדול בעניין ואנחנו נלך ונשתפר בתקופה הקרובה ונמשיך בדיווח מלא לציבור".



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      יש לכם טעות בכותרת המשנה כתוב "מרד" במקום "משרד"