כנגד ארבעה • מבחן קצבורג להתנהגות אנושית

אתי קצבורג 1 Comment on כנגד ארבעה • מבחן קצבורג להתנהגות אנושית
22:46
23.04.24
הרב אייל אונגר No Comments on איך נראה את ההצלחה בשגרת החיים

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אחד הדברים המרתקים ביותר זה חקר האנושות, ומה שיפה בזה שזה קורה לנו כל רגע נתון, עם קצת עירנות ושימת לב לסובב אנחנו יכולים לנתח, להסיק, להבין ולגלות מאה ואחת דברים חדשים ומרתקים על המכלול הזה הקרוי בני אדם.

כל שנות חיי אני עסוקה בחקר הזה, אוטוטו דוקטורט בהווארד על למה ואיך אנשים עושים מה שעושים ומה מניע אותם.

אחד מנקודות המפנה החשובות בחיי היו כשלמדתי את המושג סגנונות תקשורת, אז לראשונה הבנתי מדוע אנשים מתנהגים איך שמתנהגים, ואיך פשוט לא להתעצבן מכל מיני תופעות טבע הקרויים אנשים כי מה לעשות הם נולדו ככה והם לא אשמים.

יכול להיות מצב בו מישהו יעמוד ויצעק ויאמר דברים ואני אבין, אניד בראש ואומר מובנת לי לגמריי ההתנהגות מדובר ביצור משימתי ומשהו הופר בשגרת הסדר שלו.וכן הלאה.

אני מציעה לכל אחד הורים, ילדים, סבים סבתות , לעבור סדנא כזו שבסיומה כבר כלום לא ייראה אותו דבר, ומי שייצא נשכר מכך זה ראשית כל, אתם. ולאחר מכן הסביבה שלכם.

ככה, בקצרה, על קצה המזלג:

ארבעה סגנונות תקשורת מובילים על פי מודל אדיג'ס ישנם טבלאות שכל אחד יכול לזהות מה הוא במשבצת אבל זה כבר סיפור של טור נוסף.

מקדם

הם אוהבים אנשים שכמותם עובדים בקצב גבוה ובמצבים משתנים, מכורים לאדרנלין לאקשן ולאתגרים (כל יום שלהם חגיגה ואם לא הם ידאגו לכך) בד"כ אוהבים פעילויות מלהיבות. מתקשים בירידה לפרטים, הם נוטים לעשות הכללות בקלות מניחוש או אינטואיציה וללא מידע עובדתי מוצק והם אוהבים להגזים. הם בד"כ גורמים לאנשים להתחבר עימם, הם מתים על חברה, מלאי חיים ואישיים. הם אוהבים משחקים בילויים וספונטניות. ובגלל טבעם הדרמטי במקצת, הם עשויים לחשוב בקול רם, לדבר עם כל הגוף כולל הבעות ותנועות ידיים גדולות , (נשים מקדמות אוהבות תכשיטים גדולים ומקוריים- העיקר שלא יהיה לאף אחד) .הם אוהבים להיות מסמר הערב, לשכנע אנשים לגבי צדקת דרכם או אופן חשיבתם, הם בעלי רעיונות ענפים שלא מפסיקים לרגע כמו מעיין מפכה, ופעמים רבות עוברים מרעיון לרעיון בקצב הסילון מבלי לסגור פינות, הם שונאים לסיים דברים. התנהגות זו עלולה להיקלט כ"חוסר יציבות" או כאנוכיות. אך זה פשוט האופי שלהם. הם מתעייפים בפרטים הקטנים.

משימתי

הם פעילים, עצמאיים , בעלי בטחון עצמי גבוה או לפחות מנסים להראות כאלה, הם יוזמתיים ונמרצים ונהנים 'לנהל את הענינים', לקחת פיקוד ולהחזיק את המושכות בידיהם. יש להם קונטרול מלא על כל מה שקורה סביבם והם בעלי תפיסה חדה מאד.
רבים מהם כוחניים ובעלי רצונות חזקים, ולא מוכנים להתפשר בקלות על משהו שמנוגד לתפיסת עולמם. הם מהירי החלטה , יעלים ומידיים, שיחות איתם יהיו תמציתיות ומדויקות הם אלו שיענו בטלפון "כן ומה אתה רוצה שורה תחתונה?" הם לא מרבים בהפגנת רגשות ומשתדלים לשמור אותם לעצמם, הם חובבי סדר וניקיון ובכדי לשנע אותם לפעולה תדרשו להכין מסמך משימות מתוקתק כך תוכלו להיות רגועים שהכל יתבצע על הצד היותר טוב, הם אוהבים מאד לשלוט על כל חלק וחלק מחייהם, הם מקיימי הבטחות , שונאים שמשקרים להם, ואם תאחרו פעם לפגישה עם סגנון 'משימתי' הלך עליכם , מבחינתם אי אפשר לסמוך עליכם יותר לעולם.

מנתח

הם אוהבים מאד את הנישה של 'פתירת בעיות' בעלי רעיונות ומושגים הם תמיד יעדיפו לשקוע בלימוד או בהרהורים, על פעולה מיידית.
והם יוצרים רושם מהסס משהו. הם נוטים להיות עמוד השדרה היציב בקבוצה, בדרכם המאופקת, אחרי בדיקה מקיפה של נתונים. הם בדרך כלל לא יקומו וייגשו להציג את עצמם אלא יחכו שמישהו ייזום, הם אספני נתונים מושבעים, חוקרים בהוויתם, והם יחשבנו אלף פעם לפני שיבצעו קנייה של משהו. הם שקולים וזהירים ונוטים לאסוף מלא נתונים, אחרי שכבר קנו סוף סוף הם מתחרטים, הם רציניים ולוקח זמן לשחרר אותם ולהוציא מהם אושר אמיתי, מה שנקרא לוקחים את החיים לרוחב.

תומך – 

הם אשפי החביבות והנינוחות ומשכיני שלום כרוניים, הם בוררים ויועצים ומחברים בין לבבות קרועים. במצבים חברתיים הם ייתנו לאחרים ליזום במקומם, הם לעולם לא יגידו לא למישהו שהם יכולים לעזור, גם אם זה מציק להם , מעצבן אותם ולא נח להם, אנשים אוהבים להיות במחיצתם בגלל השלווה והנינוחות האופיינית ואופיים הוותרני, הם הכי לא תחרותיים הם טקטיים ולעולם לא ינסו לשנות דעתו של מישהו, הם דאגניים מאד ומודאגים בקשר ליחסים או מצבים במקום להתמקד בהגיון ובמשימות, הם מאד אינטואיטיביים, הם אוהבים יחסים קרובים, ארוכים ויציבים, הם ניחנו ביכולת הקשבה מדהימה והם סוג של כותל. כדי להיות רצויים על הסביבה הם יעשו הכל, יתחברו עם מגוון סגנונות וישתדלו למצוא חן בעיני כולם.

יש אנשים רבים שמשלבים בין 2 סגנונות ואז ניתן לראות באישיותם קצת מכל סגנון, אך בכללית כשאנו מבינים את החלוקה הזו, דברים מובנים הרבה יותר והחכמה היא לדעת לזהות ולהבין מצבים והתנהגות ולהפוך את העולם החברתי למרחב שנעים להיות בו.
ואתם איזה סגנון? שתפו אותנו בתגובות



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    טור קצת כבד אתי , אבל נתת לי תובנות נפלאות על עצמי ועל האנשים מסביבי.
    כשאני מנתחת את אופיי, אני חושבת שאני בהגדרה של "מנתח". זה מתחבר למה שאמרה לי פעם מאמנת עסקית, שיש לי ראש אסטרטגי.
    אבל למה לא הכנסת את ההגדרה החמישית: של אנשים מבולבלים?