הפירוש של ר"ת נחשף ורואה אור בהוצאה מחודשת • מרתק

    קובי פינקלר No Comments on הפירוש של ר"ת נחשף ורואה אור בהוצאה מחודשת • מרתק

    הגילוי המופלא "חידושין על התורה לר"ת" עם פירוש רחב בשם "אהלי תם" נחשף ורואה אור בספר חדש

    חלק מהפירוש שהתגלה
    19:36
    25.04.24
    פנחס בן זיו 1 Comment on הקבינט אישר: מחבלי הנוח'בה יזכו לביקורים בבתי הכלא

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אחד מקבצי התוספות על התורה, הקדומים ביותר, החיבור, "חידושין על התורה לר"ת",  שרואה אור בימים אלו, כולל שני סוגים של פירושים וחידושים שחלקם הגדול מוקדש לסוגיות תלמודיות ומדרשיות ודיונים הלכתיים. הספר/החיבור, יוצא לאור לראשונה עפ"י מאגר כתבי יד מוסקבה של הברון גינצבורג (ראו בהמשך על האיש) ושני כתבי היד מייחסים את החיבור לרבינו תם.  אגב, יחוס זה נתבאר בהרחבה במבוא לספר.

    אחת הנקודות המעניינות בספר היא הדיבור הארוך בדברים ו, ז ד"ה "בשכבך", הדן במחלוקת רש"י ור"ת ור"י מקורביל בחובת קריאת שמע של ערבית, שהינו הדיון הארוך והמקיף ביותר מכל הידוע לנו עד עתה בקשר למחלוקת גדולה זו. זו אחת מן הפנינות הרבות שבהן זיכה אותנו החיבור הנפלא הזה. החיבור מלווה בהערות נוסח, מראי מקומות, וביאורים פרשניים הדנים במקורותיו של החיבור בתלמוד ובמדרשים ובהשוואה למפעל התוספות בתלמוד ועל התורה.

    כירכת הספר עם הפירוש שנחשף

    כירכת הספר עם הפירוש שנחשף

    ומיהו הברון גינסבורג? הברון דוד גינצבורג חי בין השנים 1857-1910 ברוסיה והיה בן למשפחה יהודית של בנקאים ידועים, אחת המשפחות היהודיות המעטות שנשאו תואר אצולה באימפריה הרוסית.

    הספרייה האישית של דוד גינצבורג אותה ירש מאביו ומסבו הייתה אחת הספריות הפרטיות הגדולות באירופה, האוסף כלל 14 אלף ספרים, 45 אינקונבולות  (כינוי כללי לספרי הדפוס הראשונים) וכתבי יד נדירים בשפות שמיות שונות (בהם מעל אלפיים כתבי יד עבריים ועוד כאלף כתבי יד בערבית). את הספרים התחילו לאסוף עוד סבו ואביו של דוד כשאת חלק המשמעותי אסף דוד בעצמו.



    0 תגובות