קובי פינקלר יפתיע גם אתכם עם סיפורי בני ברק שלא הכרתם

    קובי פינקלר 3 Comment on קובי פינקלר יפתיע גם אתכם עם סיפורי בני ברק שלא הכרתם

    מה כבר יש לחדש בסיור בבני ברק? שאלו אותי חבריי ועמיתי כשהצעתי להם סיור כזה? אבל גם הם לא ידעו שבבני ברק חי בנאדם ש-60 שנה לא בירך 'מזונות' • ולמה בנה צבי איצקוביץ בית כנסת בתוך ביתו?

    בני ברק | ארכיון צילום: Yaakov Naumi/FLASH90
    16:02
    28.03.24
    פנחס בן זיו No Comments on "את שונאת את החרדים?": כיצד הגיבה היועמ"שית?

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מה כבר יש לחדש בסיור בבני ברק? שאלו אותי חבריי ועמיתי כשהצעתי להם סיור כזה.

    את רחוב רבי עקיבא כולנו מכירים, את בתי המאפה הרבים, את הישיבות, את הדמויות, כמובן את איצקוביץ בית הכנסת המיתולוגי. אולי גם אני בסתר ליבי חשבתי כך.

    אבל החלטתי לשמוע לעצת מדריכי מדרשת יפו ( כן. זו לא טעות) ולצאת לדרך.

    העיר הוקמה, לא תאמינו כמושבה חקלאית בשנת תרפ"ד (1924), על ידי אגודת בית ונחלה מיסוד חסידות גור בוורשה וזו המושבה החקלאית החרדית הראשונה בארץ. זו גם הסיב לשם גן וורשה במרכזו של רחוב רבי עקיבא ליד בית מספר 100.

    בספר המצוין "על חומותייך בני ברק" שחלקים ממנו מצוטטים כאן, נראית המושבה בני ברק שלוש שנים מאוחר יותר בשנת תרפ"ז 1927. קשה היום לראות את המושבה החסידית – חקלאית הזו בתבנית העיר של היום שהבדיחה הרווחת בה היא שבבני ברק בין בית לבית יש עוד בית. בני ברק שהוקמה כמושבה חקלאית על ידי אגודת בית ונחלה מיסוד חסידות גור.. זו המושבה החקלאית החרדית הראשונה בארץ. בשנותיה הראשונות, קשה היה לדמיין את השינוי הגדול שעבר על המושבה והביא אותה להיות אחת הערים הצפופות ביותר בארץ.

    מגן וורשה נפנה דרומה (ימינה למי שמגיע מכיוון בית הכנסת הגדול) לכיוון ביתו של הרב ש"ך, שעמד בראש העולם החרדי ליטאי במשך עשורים רבים ולעבר היכל הישיבה שעמד בראשה ישיבת פונוביז'.

    איש של תורה. ראש ישיבה שכתב ספרים מפורסמים כ"אבי עזרי" וגם ביתו מכונה כך בשילוט..

    אבל היה גם צד שני. מנהיג עולם התורה הליטאי ומי שלא היסס לקבל החלטות בעלות השלכות פוליטיות מרחיקות לכת כמו הקמת ש"ס.. ודגל התורה ויחד עם זה כל ימיו חי בפשטות וצניעות צמוד לישיבת פוניבז' שעמד בראשה.. באחרית ימיו כשקשתה עליו ההליכה נבנה עבורו גשר שיצא מביתו אל היכל הישיבה.

    ישיבת פוניבז' – הרב שסירב להפסיק לחלום

    הרב יוסף שלמה כהנמן היה רבה של פוניבז' שבליטא וראש הישיבה בה. איש גדול בתורה ומעשים טובים. אדם שידע לשלב בין תורה וחסד.

    עם פרוץ מלחמת העולם השניה וכיבוש ליטא על ידי הנאצים , שהה בוילנא שנותרה תחת ריבונות ליטאית במסגרת הסכם ריבנטרופ מולוטוב כשהוא מנותק ממשפחתו וקהילתו בפוניבז' כשרק בנו אברהם איתו.

    הרב הצליח לצאת מליטא ולהגיע אל ארץ ישראל. התיישב בבני ברק בצריף רעוע בראש הגבעה בשכונת זכרון מאיר והכריז שבמקום תוקם ישיבה בת אלף איש לזכר קהילת פוניבז' .

    רבים נדו בראשיהם בחמלה כששמעו את הצהרתו. הם לא האמינו איך אדם חסר אמצעים זה , יצליח להקים ישיבה ענקית בצריף גל. הם נדו בראשיהם ברחמים ולא פעם לחשו שהשואה העבירה אותו על דעתו.

    אולם הרב כהנמן לא ויתר. הוא הקים את הישיבה עם שבעה בחורים בלבד. בתום השנה הראשונה כבר מנתה הישיבה 70 איש ולאט לאט הלכה וגדלה כאשר הרב כהנמן מראה את יכולתו המנהלית הרבה בניהול הישיבה וגיוס כספים.

    מספרים בבדיחות שפעם בא אב שבתו בלעה מסמר אל החזון אי"ש והוא שלחו לרב כהנמן מפני שהוא יודע יותר מכל אחד אחר להוציא דברים מאנשים…
    כיום מונה ישיבת פוניבז' אלפי תלמידים. החזון קם למציאות.

    ישיבת חכמי לובלין

    לאחר השואה הקים הרב שמואל הלוי וואזנר את ישיבת חכמי לובלין מחדש על מורדות הגבעה בשכונת זיכרון מאיר בבני ברק שקרויה על שם מייסד הישיבה הרב מאיר שפירא.

    בחצר הישיבה עומד גנרטור ענק המספק בשבתות וימים טובים חשמל לעיר בני ברק כולה.

    בית הרב שטיינמן

    מרן הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן הוא זקן רבני העולם החרדי ועומד בראש עולם התורה הליטאי מאז פטירת הרב אלישיב זצ"ל, הן כמרביץ תורה כראש כולל פוניבז' והן כמנהיג הרוחני של העולם החרדי שמכריע בשאלות רוחניות מהותיות וענייני השעה העומדים על הפרק.

    הרב שטיינמן חי חיים של סגפנות ברחוב החזון אי"ש 5 בדירת 3 חדרים צנועה ביותר וידוע שפעם בעקבות בדיקה רפואית , נשאל שמשו על ידי הרופא אם הרב אוכל עוגות. הזדעזע הרב שטיינמן ואמר "עוגות??כבר 60 שנה לא בירכתי מזונות…"

    שטיבלאך איצקוביץ
    הבניין האפור הזה הוא הרבה יותר מבניין. הוא בית כנסת ולא סתם בית כנסת אלא שטיבלאך.. השטיבלאך של איצקוביץ'.

    כל מי שאי פעם נתקע בלי מניין באזור בני ברק יודע שהוא יכול לפנות אל השטיבלאך המפורסם ברחוב הרב שך 4 ותמיד הוא ימצא מניין מפני שהתפילות בשטיבלאך מתקיימות סביב השעון ממש, עד כדי כך שלפעמים מסתיימת תפילת ערבית אחרונה ללילה ומיד אחרי מתחילה תפילת שחרית…

    בדיקה שנעשתה בשנת 2010 , התגלה כי בשטיבלאך מתפללים כ 17000 איש מידי יום.

    אבל רגע. מיהו איצקוביץ' שהמקום קרוי על שמו ואיך המקום החל לפעול ולהגיע לכאלו ממדים? מאחורי זה עומד סיפור.

    ר' צבי איצקוביץ' היה גר צדק וגר במקום בתקופת המנדט הבריטי . באותה תקופה בני ברק היתה פתוחה לנסיעה בשבתות ואף התגורר בה ציבור חילוני קטן.

    ברחוב הרצל של אז, (הרב שך כיום) בו התגורר איצקוביץ' היתה תנועת רכבים חופשית בשבת למרות שהרחוב כולו היה חרדי.

    הדבר הפריע לאיצקוביץ' והוא גילה תקנה מנדטורית שקובעת שברחוב בו מצוי בית כנסת , תיאסר התנועה בשבת. איצקוביץ' הקים בית כנסת בביתו על מנת לעצור את תנועת המכוניות.

    לימים גדל מספר המתפללים בבית הכנסת המצוי במקום מרכזי בבני ברק ולשם כך נוצר הצורך בהרחבת המבנה והפיכתו למעין "תחנה מרכזית" של מניינים…

    לפרטים נוספים :מדרשת יפו-המרכז לסיורים ברוח יהודית. 074-7013722



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      "בחצר הישיבה עומד גנרטור ענק המספק בשבתות וימים טובים חשמל לעיר בני ברק כולה." – אי התמצאות בסיסית בפן המעשי של השתמשות בחשמל כשר בשבת אשר ייצורו אינו כרוך בחילול שבת.
      לכל שכונה הן בב"ב והן בירושלים והן בכל ריכוז חרדי ישנו גנרטור נפרד משלה.
      הדבר גם מגוחך מבחינה תשתיתית, שכן לצורך הקמת גנרטור שכזה דרוש שטח גדול הרבה יותר.
      אמנם ההערה שולית, אבל כאתר חרדי הייתי מצפה מכם לתת לקורא תחושה שמדברים איתו מתוך ה"שטייטל", ולא על רשמים של מישהו שבא לראות את המוצגים המוזיאוניים של ב"ב.

    2. 2

      חלק מהתוכן ממש אבל ממש לא מדויק!
      מי שהקים את העיר בכלל לא היה קשור לגור, תלמד בבקשה על סקרנביץ, שרבי יצחק גרשטנקורן היה נמנה על החסידות הזאת.
      זה בכלל קשור לוורקא ולא לקוצק.
      איך נכנסו פה בכלל לגור???

    3. 1

      חסידי גור לא בנו את בני ברק. אלא היו בין בוני בני ברק גם חסידי גור בודדים בודדים בלבד. גרטנקורן למד אצל הרב ריינס מראשי ”המזרחי”.