כל הדרכים מובילות לירושלים; מחר בבוקר הדרך נפתחת

    אני חייב לומר, ורבים אולי זוכרים זאת, שהקסטל היה גם אתגר למכוניות, בייחוד בשעות העומס, ונהגים נתקעו כאן בפקקים, התנועה זחלה. אבל כל זה מאחורינו
    מנדי אושר No Comments on כל הדרכים מובילות לירושלים; מחר בבוקר הדרך נפתחת

    כביש חדש בדרך לירושלים • החל ממחר מהשעה 10 בבוקר, תתאפשר התנועה מירושלים לתל אביב ,בכיוון ההפוך תתבצע דרך צמד מנהרות, באורך של כ- 850 מטר כל אחת, שנחצבו בהר מתחת לרכס הראל.

    אני חייב לומר, ורבים אולי זוכרים זאת, שהקסטל היה גם אתגר למכוניות, בייחוד בשעות העומס, ונהגים נתקעו כאן בפקקים, התנועה זחלה. אבל כל זה מאחורינו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לאחר שנים של סבל לתושבי ירושלים והסביבה, הבוקר מגיעה הבשורה המשמחת ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, חנכו היום את מנהרות הראל, שיבטלו את העלייה המיתולוגית לקסטל. זאת, במסגרת שדרוג כביש מספר 1 בין שער הגיא לירושלים.

    בשלב הראשון, יפתחו לתנועה, במנהרות הראל ובגשר מוצא החדש שני נתיבים, מתוך שלושה. בחודשים הקרובים עם השלמת העבודות, יפתחו לתנועה שלושת הנתיבים של המנהרות, הגשרים והכביש החדש ותורגש הקלה משמעותית בזרימת התנועה בדרך לירושלים וממנה. החל ממחר מהשעה 10 בבוקר, תתאפשר התנועה מירושלים לתל אביב ,בכיוון ההפוך תתבצע דרך צמד מנהרות, באורך של כ- 850 מטר כל אחת, שנחצבו בהר מתחת לרכס הראל.

    במקביל יפתח לתנועה גם גשר מוצא הדרומי, שיבטל את סיבוב מוצא המסוכן. הגשר המקביל (הצפוני) מירושלים לתל אביב נפתח לתנועה לפני מספר חודשים. מדובר בשני גשרים מקבילים באורך של כ- 900 מטר כל אחד, החולפים מעל עמק מוצא.

    בשלב הראשון, יפתחו לתנועה, במנהרות הראל ובגשר מוצא החדש שני נתיבים, מתוך שלושה. בחודשים הקרובים עם השלמת העבודות יפתחו לתנועה שלושת הנתיבים של המנהרות, הגשרים והכביש החדש ותורגש הקלה משמעותית בזרימת התנועה בדרך לירושלים וממנה.

    נתון מעניין הוא כי חומר החציבה והעפר הרב, שהוצא במהלך כריית מנהרות הראל, מוחזר ושימש למילוי וואדי ארזה, הנמצא מזרחית למנהרות ומהווה חלק מפרויקט שדרוג הכביש, שעלותו נאמדת ב-2.5 מיליארד שקלים.

    השר כץ שנשא דברים בארוע אמר כי גשר מוצא יתחבר בעתיד לכביש 16, המקודם בימים אלה על ידי משרד התחבורה, ויהווה כניסה נוספת לדרום הבירה. זאת, בנוסף לכביש 9 המוביל לצפון ירושלים ולרכבת החשמלית המהירה, שתחבר את בירת ישראל לגוש דן, בתוך 28 דקות. בנוסף לכך, משודרג כביש 38 משער הגיא לבית שמש והישובים שמסביבה. לדבריו, הכביש יתרום לפיתוח בית שמש ולקשר שלה עם ירושלים.

    משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל פתחו עד כה לתנועה מלאה את קטע הדרך בין שער הגיא לחמד. הקטע שנפתח מאפשר נסיעה לאורך 10 קילומטרים ברצף, בכביש בעל שלושה נתיבים, לכל כיוון. גם שאר עבודות השדרוג כביש 1, בין שער הגיא לירושלים, מתבצעות כיום במלוא המרץ. במסגרת הפרויקט נסלל כביש חדש בטוח יותר בעל שלושה נתיבים, לכל כיוון, תוך ביטול סיבובים חדים, עליות תלולות והוספת שוליים רחבים בצדי הדרך. התכנית כוללת הקמת מערכת מסועפת של גשרים ומנהרות וכן שלושה מחלפים חדשים, בנווה אילן, חמד והראל.

    ראש הממשלה אמר בנאומו  כי "אנחנו היום מציינים אירוע בקנה מידה היסטורי. הוא היסטורי כי הדרך לירושלים, בירת ישראל, מעולם לא הייתה קצרה יותר, ואכן בכל הדורות צעדו, דחסו, דחפו בציר הזה עולי רגל ורבים רבים אחרים, כולל הרומאים, שהדרך שלהם חופפת לחלק מהציר הזה ועוברת לידו במקומות אחרים. הם ביקשו להגיע לירושלים ולהיאחז בה, וככל שירושלים הייתה נגישה יותר, כך הסיכוי שלה להתפתח היה גבוה יותר. וזה מה שמנחה אותנו בשנים האחרונות, במטרה לחזק את ירושלים וסביבתה. אנחנו משדרגים את התוואי משער הגיא בואכה ירושלים, נוגסים בהר, מרחיבים נתיבים, בונים מחלפים וגשרים, חוצבים מנהרות, פורסים גם מסילות רכבת".

    עוד אמר ראש הממשלה כי "לפני 150 שנה, כשניצנים של מודרניזציה נראו בארץ, גם דרכי התחבורה בירושלים השתנו. את הגמלים, את הסוסים, את החמורים, החליפו כרכרות, אולי דיליג'נסים, ולמרות זאת, הדרך מיפו לירושלים, או מירושלים ליפו, עדיין הייתה ארוכה ומייגעת – 12 שעות, 14 שעות – עם עצירות ביניים ברמלה ובשער הגיא. אפילו כשנחנכה הרכבת בסוף המאה ה-19, אחרי הטורקים, הדרך הישנה עוד שירתה אלפים רבים, והנוסעים ידעו טלטולים, אבק דרכים, בוץ, ואם הם לא התגברו על כל אלה – צוואר הבקבוק היה תמיד מעלה הקסטל.

    פעמים רבות גם הם פשוט נאלצו לרדת מהעגלות ולדחוף אותן מאחור. אני חייב לומר, ורבים אולי זוכרים זאת, שהקסטל היה גם אתגר למכוניות, בייחוד בשעות העומס, ונהגים נתקעו כאן בפקקים, התנועה זחלה. אבל כל זה מאחורינו. מנהרות הראל שאנחנו חונכים היום, עם גשר מוצא שחוסך את העיקול המסוכן – ובעיקול הזה לצערנו איבדנו לא מעט אנשים, קראו לו עיקול המוות – ועם הרכבת שתעלה בעתיד על הפסים, כל אלה יזניקו קדימה את ירושלים לדברי ראש הממשלה הכביש החדש יאפשר נסיעה בטוחה ומהירה.

    יצויין כי החל מהערב עד למחרת בבוקר יחסם כביש 1 לתנועה לקראת פתיחתו מחר.



    0 תגובות