יש לכם עופרת בקפה • יצאנו לבדוק מה קורה בחנויות החרדיות

    על-פי תקן 5452, הריכוז המרבי של עופרת במי שתייה לא יעלה על 10 מיקרוגרם לליטר, וזאת בדומה לרמה המרבית שנקבעה במדינות אירופה ובמדינות נוספות
    מנדי אושר No Comments on יש לכם עופרת בקפה • יצאנו לבדוק מה קורה בחנויות החרדיות

    מדובר בעיקר במכונות איטלקיות בהן משתמשים בחנויות רבות כגון קפה קפה, גרג, רולדין ואף ברשת סונול וקופיז לה סניפים רבים גם באזורים חרדיים • מבדיקת אתר קול חי במספר חנויות קפה נמצא כי בחלקם פנו עצמאית למכוני בדיקה פרטיים

    קפה
    על-פי תקן 5452, הריכוז המרבי של עופרת במי שתייה לא יעלה על 10 מיקרוגרם לליטר, וזאת בדומה לרמה המרבית שנקבעה במדינות אירופה ובמדינות נוספות
    22:58
    24.04.24
    אבי יעקב No Comments on תקלה חמורה ברשת יש חסד: מוצרים ללא כשרות לפסח

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הודעה חריגה של משרד הבריאות יחד עם משרת הכלכלה ממליצה לציבור להפחית בשתיית קפה שמוכן במכונות בבתי הקפה ובמוסדות עקב החשש להמצאות עופרת מעל התקן

    הכל התחיל כשאחד המשווקים מצא בבדיקה פרטית שהוא עשה שהמכונה שלו אינה עומדת בתקן, הוא הפנה את המידע למשרד הכלכלה שיחד עם משרד הבריאות החליטו על בדיקת הנושא, לאחר שנבדקו 25 מכונות נמצא כי שמונה מתוכם עינם עומדות בתקן, הבעיה נובעת מכך שהבוילר המרתיח את המים פולט כמות גבוהה של עופרת.

    אותם מכונות הושבתו מידית אך כנראה שעוד עשרות אלפים מסוגן נמצאים בשימוש קבוע.

    משרד הבריאות לא פירסם אלו מכונות מסוכנות לשימוש, אך ע"פ נתונים שמביא אתר ואלה! מדובר בעיקר במכונות איטלקיות סאקו, לוקה, פאסקוויני, ביאנקי (ביבוא פאוזה), אקספובר, רנסיליו (ביבוא טמפו) צימלי, סאן מרקו, אקספו בר, גאג'יה, Elektra, לה פאבוני ודגם לה פבוריטה המיוצר בישראל.

    במכונות אלו משתמשים ברשת ובחנויות רבות כגון קפה קפה, גרג, רולדין ואף ברשת סונול וקופיז לה סניפים רבים גם באזורים חרדיים.

    כמענה לפניית אתר ואלה הצהירו מרבית אותם חנויות ורשתות שהם פועלים להתמודד עם הבעיה כשקפה גרג הודיעו שהם פועלים להחליף את אותם מכונות בעייתיות, מסונול נמסר כי המכונות אצלם תקינות ואף מרשתות מרולדין וקפה קפה מסרו כי הם פועלים לתקן את הנדרש.

    מבדיקת אתר קול חי במספר חנויות קפה נמצא כי בחלקם פנו עצמאית למכוני בדיקה פרטיים ע"מ לקבל אישור לתקינות המכונה שלהם כנראה שבקרוב כבר נראה את אישור תקינות המכונה לצד תעודת הכשרות המהודרת בקפה שסמוך לבית.

    יודגש כי ע"פ משרד הבריאות נכון לעכשיו, אין בעיה במכונות הביתיות.

    אז כמה כמה עופרת בקפה נחשב למסוכן? ע"כ במשרד הבריאות מעדכנים: על-פי תקן 5452, הריכוז המרבי של עופרת במי שתייה לא יעלה על 10 מיקרוגרם לליטר, וזאת בדומה לרמה המרבית שנקבעה במדינות אירופה ובמדינות נוספות. מכיוון שתקן ישראלי 5452 חל גם על מכונות קפה, הריכוז המרבי המותר במים שמקורם ממכונות קפה לא יעלה על 10 מיקרוגרם לליטר. יש לציין כי על-פי הקווים המנחים של משרד הבריאות לכמות מרבית של מתכות כבדות במזון, מותרת רמה של עד 20 מיקרוגרם עופרת לליטר במשקאות. השוני בין הדרישות למים לבין הדרישות למשקאות נובע מההבדלים בצריכה ובחשיפה. כלומר, הרמה המותרת במי שתייה מבוססת על ההנחה שאדם ממוצע צורך 2 ליטר ליום, כאשר הצריכה של משקאות אחרים נמוכה יותר.

    עד כמה ובמה זה מסוכן לנו?

    לדברי משרד הבריאות: "חשיפה לעופרת עלולה לגרום למגוון של השפעות בריאותיות. בבוגרים, חשיפה לעופרת נמצאה כקשורה למחלות לב וכלי דם ולעלייה בלחץ דם. כמו כן, עופרת עלולה לפגוע בתפקודי הכליה ולפגוע במערכת הרבייה של נשים ושל גברים. האוכלוסייה הרגישה ביותר להשפעות של עופרת היא ילדים קטנים והעובר המתפתח. במהלך ההיריון חלק מהעופרת משתחרר מרקמות העצם של האם בכדי לסייע בבניית השלד של העובר. לעופרת יש יכולת לעבור מהאם לעובר דרך השלייה וכן לעבור לתינוק דרך חלב-אם. נמצא קשר בין חשיפה לעופרת לבין עלייה בסיכון להפלות, לירידה במשקלי לידה של תינוקות וכן לפגיעה בהתפתחות קוגניטיבית של ילדים (למשל מנת משכל, יכולות למידה) בקיצור, לא מומלץ.



    0 תגובות