על פי ההלכה אסור לפרסם תוכן השיחות שנוהלו בין ביבי ונוני

    מכאן רמז שיש לפטר את המדליף. הוא מגלה סוד וגורם נזק לאנשים. בוודאי שאין לפרסם מידע חסוי, הן תלויים בו חיי אדם. העושה כן מסכן חיי אדם. עליו לשאת בעונש. גם לשלם כל נזק שנגרם בגין גילוי הסוד. פעמים שהנזק הנגרם כלל אינו ניתן לתיקון ואין החוטא יכול לעשות כלל תשובה על כך
    הרב אפרים זלמנוביץ 4 Comment on על פי ההלכה אסור לפרסם תוכן השיחות שנוהלו בין ביבי ונוני

    כבר לפני שנים מדליף מבית מדרשו של רב אמי סולק אל מחוץ לכותלי בית המדרש • המדליף עובר על פי דין תורה על איסורים רבים כמו הולך רכיל או עשיית שיימינג והכפשת שם כותב הרב אפרים זלמנוביץ הרב הראשי מזכרת בתיה

    מכאן רמז שיש לפטר את המדליף. הוא מגלה סוד וגורם נזק לאנשים. בוודאי שאין לפרסם מידע חסוי, הן תלויים בו חיי אדם. העושה כן מסכן חיי אדם. עליו לשאת בעונש. גם לשלם כל נזק שנגרם בגין גילוי הסוד. פעמים שהנזק הנגרם כלל אינו ניתן לתיקון ואין החוטא יכול לעשות כלל תשובה על כך
    11:58
    28.03.24
    נתי קאליש No Comments on הרב קוק במסר מרגיע: "אי אפשר לנבא עתידות"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אסור לפרסם את תוכן השיחות שהיו בין ביבי ונוני. העושה כן עובר על פי דין תורה על איסורים רבים כמו הולך רכיל או עשיית שיימינג והכפשת שם ויש לפטרו מיד. יש למנוע זרימת אינפורמציה אל מחוץ לחדרי החקירות. אין בכך כל תועלת מלבד סיפוק יצר המציצנות ורגש השמחה לאיד. פרסומם של אלה בעת הזו, לא יביא כל תועלת לתיקון החברה הישראלית. פיקוח נפש או מניעת פשע אין כאן. הלבנת פנים ושפיכת דמים יש כאן. במקום לרקוד על הדם שאולי לא נמצא בשיחות סרק אלו, החכם בעת הזו יידום, ויתאפק לפחות עד אשר היועץ המשפטי לממשלה יודיע, אם מצא שבעלי השיחות חטאו או פשעו.

    מדליף מבית מדרשו של רב אמי סולק אל מחוץ לכותלי בית המדרש. אירוע זה ארע כאלפיים שנה קודם ההדלפות היוצאות לשוק בימים אלו סביב מה ארע בדיוק בין ביבי ונוני, באותם ימים טרם בחירות.

    במסכת סנהדרין (ל"א א') מסופר שעשרים ושתיים שנים לפני המאורע המובא בתלמוד, למדו התלמידים דבר סוד. הנוכחים קבלו על עצמם לנצור אותו בלבם, וחלילה מלפרסם הדבר. אותו מגלה סוד, סבר כי רבים כבר יודעים מהסיפור, מה גם שעברו מאז כל כך הרבה שנים, החליט להתפרסם והלך וגילה הסוד ברבים. כעס עליו ראש הישיבה מאד, וסילק את המדליף מהמוסד ואמר: זה מגלה סודות אין לסמוך עליו.

    מכאן רמז שיש לפטר את המדליף. הוא מגלה סוד וגורם נזק לאנשים. בוודאי שאין לפרסם מידע חסוי, הן תלויים בו חיי אדם. העושה כן מסכן חיי אדם. עליו לשאת בעונש. גם לשלם כל נזק שנגרם בגין גילוי הסוד. פעמים שהנזק הנגרם כלל אינו ניתן לתיקון ואין החוטא יכול לעשות כלל תשובה על כך.

    ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו המנהיג הראשון שניסו להפילו על ידי הדלפה מכוונת. קדם לו משה רבינו עליו השלום. מספרת התורה, אודות משה רבינו שגדל וחי בבית פרעה, שנאמר "ויגדל הילד ותביאהו לבת פרעה, ויהי לה לבן. ותקרא שמו משה. ותאמר, כי מן המים משיתהו" (שמות ב' י') בת פרעה חינכה אותו וטיפחה את אופיו, להיות בעל דחף פנימי חזק לסייע לזולת שנאמר "ויהי בימים ההם ויגדל משה" והוא אינו מסוגל להתעלם מאחיו אלא מרגיש חובה לצאת מהארמון "וירא בסבלותם" נתן עיניו ולבו להיות מיצר עליהם (בראשית רבה). לכן מידי יום היה נוהג לבקר את אחיו בגושן.

    לפתע, ראה איך איש מצרי מכה איש עברי. "מלקהו ורודהו" (רש"י).כידוע, בני נוח, אזהרתן זו מיתתן, והם מוזהרים על הכאת ישראל (שפתי חכמים). שאל משה ברוח הקודש את המלאכים שעמדו לצדו: מה דינו של אכזר לב זה? אמרו לו: מוות. שאל: היצא מחלציו של רשע זה איזה צדיק שבזכותו הוא זכאי לחנינה? אמרו לו: לא. "ויפן כה וכה, וירא כי אין איש, ויך את המצרי ויטמנהו בחול. ויצא ביום השני, והנה שני אנשים עברים נצים. ויאמר לרשע: למה תכה רעך. ויאמר: מי שמך לאיש שר ושופט עלינו, הלהרגני אתה אומר כשם שהרגת את המצרי. ויירא משה, ויאמר: אכן נודע הדבר. וישמע פרעה את הדבר, ויבקש להרוג את משה. ויברח משה מפני פרעה וישב בארץ מדין" (שמות ב').

    ז"ל יודעים לספר לנו, שבשעה שהרג משה את המצרי שהכה את העברי, לא היה נוכח ולו מצרי אחד. זרים לא ראו את משה רבינו הורג בשם המפורש את המצרי. רק מבני העברים, היו נוכחים בשעה שטמן את המצרי בחול. בתום החיסול והטמנת הגופה בחול, פנה משה רבינו אל כל היהודים שהיו עדים למעשה ואמר להם: ה' המשיל את בני ישראל לחול. הוא הבטיח לנו שנרבה כחול. לכן, כשם שהחול בשעה שהוא נודד ממקום למקום אינו משמיע קול, כך אני מבקש ממכם, שלא תוציאו עלי חלילה לשון הרע או רכילות, ולא תספרו לאיש בעולם את אשר ראיתם עתה.

    דתן ואבירם, היו אלה העברים הנצים, אותם ראה משה ביום השני. הם היו נוכחים, ביום הראשון, בשעה שמשה הציל את העברי, מידי המצרי, הרגו וטמנו בחול. הם בגדו במשה והפרו את ההבטחה שנתנו לו לבל יספרו הדבר. מדוע? – דתן ואבירם לא רצו לעלות לארץ ישראל. טוב היה להם במצרים. הם לא רצו שמשה ינהיג אותם. לכן, החליטו להיפטר ממשה, ולעכב בכך את הגאולה. הלכו והלשינו על משה לפני פרעה והוא ציווה להורגו.

    לצערנו, הפך נגע ההדלפות למעשה של כבוד. שוכחים שפעמים עצם הפרסום לבד כבר הופך את החשוד לנאשם ללא משפט. לא אחת, ההדלפה נועדה למנוע הצלחה מחבר או באה לפגוע בשמו הטוב. מעשה מגונה מצוי במקומותינו; את החשוד מפרסמים בגדול, שכולם ידעו כמה גדול הוא פושע זה, ואם אחרי חודשים או שנים יצא זכאי מטחנות הצדק, מפרסמים זאת במקום זניח ובאותיות קטנות מאד, משל אמרו הוא היה פושע גדול ועתה הוא זכאי קטן. וכל זאת בטענה ש"פלוני זכאי" איננה ידיעה חדשה מרעישה כלל ועיקר. זה כמו שתפרסם שהכלב נשך בן אדם. זו ידיעה שאין בה כל עניין לציבור.

    אני הייתי מציע שליד דגל המדינה, בכנסת ושאר מוסדות הציבור, יתלו כרזה ועליה יהיה כתוב – החיים והמוות ביד הלשון. חכמים היזהרו בדבריכם מאד.

    "המגלה סוד חבירו הוא הולך רכיל" קובע בעל המצודת דוד, בבואו לפרש את הפסוק מספר משלי (י"א י"ג) "הולך רכיל מגלה סוד, ונאמן רוח מכסה דבר". הרלב"ג מוסיף שם ומבאר "כי זה יגרום הפסד רב לאנשים".

    המשנה (סנהדרין פ"ז מ"ו-ז) מורה לדיינים להוציא את כל הנוכחים מאולם הדיונים, קודם בואם לפסוק דין, כדי שלא ידע העולם; מיהו הדיין שחייב בדין ומיהו שזיכה בדין. המשנה אף אוסרת על דיין היוצא מן הדין, לספר לעולם אני מזכה וחברי מחייבים, ומה אעשה שנותרתי כדעת מיעוט. גם על זה אמרה התורה "לא תלך רכיל בעמיך" (ויקרא י"ט ט"ז). השולחן ערוך (חושן משפט בהלכות דיינים י"ט א') פסק "אחר שנשאו ונתנו בדבר, מכניסים הבעלי דינים, וגדול שבדיינים אומר: איש פלוני אתה זכאי. איש פלוני אתה חייב. ואסור לדיין לומר כשיצא מבית הדין: אני הייתי מזכה אבל חברי רבו עלי. והעושה כן הוא מכלל הולך רכיל מגלה סוד". ספר מאירת עיניים שם מבאר הטעם על מה ולמה הגדול שבדיינים מקריא את פסק הדין "שלא ירגיש בעל הדין מי זיכה ומי חייב. מה שאין כן אם אחד משאר הדיינים היה אומר שנתחייב, יעלה על דעתו שדיין זה חייבהו". הש"ך שם בשם מהר"א שטיין מסיק "מכאן שגם אסור לומר לנידון, הדיין חייב אותך שלא כדין". הרוצה להיות בדרגת "נאמן רוח" ישמור סוד ויסייע בידינו להסיר את נגע ההדלפות השמחה לאיד ובוודאי כל רכילות ולשון הרע בחברה הישראלית.



    4 תגובות

    מיין תגובות
    1. 4

      לפי מה שידוע לי אין את ההלכות האלה על מי שלא שומר תורה ומצוות

    2. 3

      מזל שאסור לפי ההלכה.
      העיקר את תוכן השיחות של בכיר ש"ס מותר כנראה

    3. 2

      בוקר טוב הרב
      אני רוצה לגלות לך סוד שבמדינת היהודים לא ממש מתחשבים עם ההלכה, אבל חוץ מזה עיין בסוף ספר חפץ חיים מה שכתב בזה.
      נ.ב. איך אתה מעיז לדמות את בנימין נתניהו המחלל שבת בפרהסיא ל…..משה רבינו? ….מנהיג ישראל?

    4. 1

      כבוד הרב, גם למסור שטחים – במיוחד ב'ספר' (בגבול) אסור משום "שלא תהא הארץ נוחה ליכבש", תסביר את פעולתך בעבר או תתנצל בריש גלי שאתה מודה וחוזר בך מאמירותיך בעבר.