למרות ההתנגדויות: בתי כנסת וישיבות יקבלו פטור מארנונה

    בית כנסת, לרבות מבנה או חלק ממבנה שייעודו העיקרי הוא קיום תפילה והשימושים הנוספים בו
    איתי גדסי No Comments on למרות ההתנגדויות: בתי כנסת וישיבות יקבלו פטור מארנונה

    בתי כנסת שבתוך מבנים של בתי מדרש יהיו פטורים מתשלום ארנונה • גפני: "תיקון איוולת כתוצאה מלקונה בחוק שפוטר בתי כנסת מארנונה" • מנכ"ל עיריית ירושלים: "לא מתנגדים לעיקרון אך נדרש שינוי בדרך תקצוב רשויות מקומיות

    חברי הכנסת אורי מקלב ומשה גפני צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
    בית כנסת, לרבות מבנה או חלק ממבנה שייעודו העיקרי הוא קיום תפילה והשימושים הנוספים בו
    0:01
    26.04.24
    הרב אייל אונגר No Comments on ניצול החיים – ההכנה הטובה למתן תורה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת הכספים אישרה הבוקר לקריאה ראשונה, הצעת חוק שנועדה לתקן לקונה בחוק הפוטר בתי כנסת מתשלום ארנונה. עפ"י החוק בתי תפילה ייזכו לפטור מארנונה אף אם במהלך שעות היום מתקיימים בהם לימודי תורה.

    את הצעת החוק יזמן חברי הכנסת יואב בן-צור ומנחם אליעזר מוזס וכאמור היא נועדה לתקן עיוות שנוצר לאחר שנכנס לתוקף עוד בכנסת ה- 18 החוק המקורי שפטר בתי תפילה מארנונה, שיזם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני במהלך הדיון היום ובדיון הקודם בהצעת החוק הנוכחית, התברר שרשויות מקומיות אכן פוטרות מארנונה בתי תפילה, אלא שעיריית ירושלים מחריגה מהפטור בתי כנסת שנמצאים בבתי מדרש וישיבות. בעקבות התנגדויות של נציגי העירייה, אישרה היום ועדת הכספים נוסח מעודכן של הצעת החוק בהוראת גפני, שקובע שייהנה מהפטור רק מקום שמשמש לקיום תפילה באופן קבוע וסדיר ובלבד שלא מתקיימת בו פעילות עסקית.

    גפני פתח את הישיבה והודיע שהוא הביא נוסח מתוקן להצעת החוק שיזמו חברי הכנסת בן-צור ומוזס לתיקון בעיה מינורית שהתגלתה בדיון הקודם ולפיה יקבלו את הפטור מארנונה "בית כנסת, לרבות מבנה או חלק ממבנה שייעודו העיקרי הוא קיום תפילה והשימושים הנוספים בו, ככל שישנם, הם ללימוד תורה או לצרכים הנובעים מקיום התפילה ומלימוד התורה", וכאמור רק מקום שמשמש מקום תפילה דרך קבע. גפני ביקש להפיג את חששותיהם של אנשי עיריית ירושלים והדגיש שלגבי ישיבות מדובר רק במקומות בהם מתקיימות תפילות דרך קבע, לא פנימיות וכד'. "לדעתי מדובר על מספר מסוים ולא גדול של בתי כנסת ולכן אובדן ההכנסות של העירייה כאן הוא מזערי" אמר.

    מנכ"ל עיריית ירושלים, אמנון מרחב: "המשמעות היא שכל חדר באותו מבנה שמשמש לתפילה יהיה פטור מארנונה חוץ מחדרי הלינה. זה בדיוק מה שכל ראשי הישיבות באים ואומרים לנו בערר שהם מגישים על דרישות לארנונה. צריך שיוגדר רק חדר אחד במוסד כמקום תפילה. המשמעות של הצעת החוק היא הפסד כספי שנע בין 18 ל- 24 מיליון ₪ בשנה. לפי ההצעה יפטרו גם את אלה שמשלמים שליש ארנונה, קרי מקבלים הנחה".

    אנחנו מבקשים להצביע על המקור מהיכן יהיה שיפוי לעיריית ירושלים כנגד הפטורים האלה. רק לפני שבוע הזכרנו כאן בוועדת הכספים את ה- 700 מיליון ש"ח בשנה של פטורים בארנונה שאיתם אנחנו מתמודדים. הפטורים מארנונה הם אחד מאבניי הריחיים הכבד ביותר על תקציב העירייה. שעיריית ירושלים שלא תיתפס כמי שהיא נגד קיום תפילה ע"י בני כל הדתות. אבל צריך לבחון שינוי של שיטת תקצוב הרשויות המקומיות, כך שהתקציב יהיה בנוי על תקצוב ישיר מהמדינה ולא באמצעות הארנונה". בעקבות השגותיו של מרחב על נוסח ההצעה, אמרו חברי הכנסת כי דווקא הנוסח המוצע פותר את הבעיות מהן הוא חושש.

    ח"כ אורי מקלב: "בית תפילה זה רק מקום שיש בו ארון קודש. לא רק שצריך לאשר את הצעת החוק החשובה הזאת, אלא שצריך לשפות את אותם מוסדות שבמשך שנים העירייה גבתה מהם ארנונה שלא כחוק, בניגוד לחוק שחוקק יו"ר ועדת הכספים גפני".

    יו"ר הוועדה גפני התערב וציין: "נמצא גם דרך לשפות את עיריית ירושלים, אנחנו סבורים שמדובר כאן בכסף קטן. הנוסח אומר במפורש שהפטור יחול רק על מקום שמשמש לתפילה וזה הייעוד שלו ולא סתם מקום שיאמרו 'אנחנו מתפללים שם'. אני חוקקתי את החוק על בתי הכנסת ואני רוצה למצות את התהליך עד תום".



    0 תגובות