פעילות שוטפת והתמודדות יומיומית עם מכלול השאלות ההלכתיות בעידן הטכנולוגי

    צבי הדס No Comments on פעילות שוטפת והתמודדות יומיומית עם מכלול השאלות ההלכתיות בעידן הטכנולוגי

    רק לאחרונה ממש התקיימה סדרת מפגשים מעמיקים בין רבני ומהנדסי המכון לבין קבוצות רבנים ומורי הוראה חשובים של קהילות חסידיות נכבדות, אשר בקשו לשמוע מקרוב וללמוד על מכלול הבעיות החדישות הקיימות ועל הפתרונות ודרכי ההתמודדות עמן

    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הפעילות הקדחתנית הרוחשת בין כותלי המכון המדעי טכנולוגי להלכה אינה פוסקת לרגע. כל יום נושא עמו בכנפיו אתגרים חדשים, של התפתחויות טכנולוגיות חדישות ומכשור מודרני מתקדם, לצד ההתמודדות השגרתית עם מכלול השאלות ההלכתיות, המתעוררות דבר יום ביומו, עקב ההתקדמות המואצת של כל ענפי המדע והטכנולוגיה בכל תחומי החיים.

    יחד עם זאת, כל תקופה מימות השנה מביאה בעקבותיה שורת שאלות יחודיות לתקופה זו, אם זה עקב חילופי עונות השנה ואם אלו הן שאלות מיוחדות לתקופות החגים. כל עונה ובעיותיה הטכנולוגיות וכל חג ומועד ושאלותיו ההלכתיות המיוחדות לו.

    תקופה זו, בעיצומם של ימי החורף הקרים, מזמנת סדרת שאלות הלכתיות הנוגעות לשימוש במערכות חימום שונות בשבת. עשרות השאלות בנושאים אלו, הזורמות בכל יום אל רבני ומהנדסי המכון, עוסקות במגוון גדול ורחב של אמצעי חימום דירתיים ומרכזיים הקיימים כיום, החל ממערכות הסקה מרכזית או מערכת יונקרס דירתית, מערכות שונות ומתקדמות של מיזוג אויר המשמשות לחימום, וכלה בשיטות חדישות של מערכות חימום רצפתי, או מפוחי אויר, המשולבות בחיישנים דיגיטליים רגישים ומתוחכמים המגיבים במהירות על כל שינוי קל בטמפרטורה הסביבתית.

    בין כותלי המכון מציינים בסיפוק את ההתעוררות הברוכה שחלה לאחרונה בקרב הציבור ביחס למורכבות הרבה שבשימוש במכשור חשמלי מתקדם בעידן הדיגיטלי, ועל הצורך לעשות שאלת חכם טרם הרכישה ולפני כל שימוש.

    מטבע הדברים, מתנקזות כל השאלות אל הכתובת המרכזית, רבת המוניטין, במכון המדעי טכנולוגי להלכה בירושלים, בראשותו של הגאון הגדול רבי לוי יצחק הלפרין שליט"א, המוכר כבר עשרות בשנים כסמכות עליונה וכבר הסמכא הייחודי בתחומים אלו, כאשר לצידו צוות של רבנים תלמידי חכמים מופלגים, יחד עם צוות נרחב של מדענים ומהנדסים בכירים, מן השורה הראשונה, העוסקים איש איש בתחומו, במחקר, בפיתוח, בייעוץ ובישום.

    השילוב המוצלח של צוותות אלו מאפשר לתת מענה מושלם ואמין ביותר – לצד פתרונות מתאימים – לזרם הפניות הבלתי פוסק, הזורם ללא הרף לשולחנם של רבני ומהנדסי המכון, מידי יום ביומו, בכל אמצעי התקשורת הקיימים, בכתב ובע"פ, מקשת רחבה של כל חוגי ומגזרי היהדות הנאמנה, החל מרבנים פוסקי הלכה, מורי הוראה יושבי על מדין, מוסדות ציבור וקהילות ישראל בארץ ובגולה, וכלה בעקרות בית מן השורה.

    חלק הארי מתוך הפניות השגרתיות עוסקות בציוד מטבחים ביתי, כמו מקררים ומקפיאים מסוגים שונים, תנורי אפיה, תנורי פירוליטי, כירים קרמיות וכירים הפועלות בשיטת הבישול ההשראתי – אינדוקציה, מדיחי כלים, מיחמי מים, קולרים ומיני ברים. חלק אחר של הפניות השוטפות קשורות במכשור חשמלי אחר בתוך הבית ומחוצה לו, כמו מזגנים רגילים ומזגני אינוורטר, אמצעי חימום דירתיים מסוגים שונים, מערכות שונות לחימום מים, משאבות ביוב וסילוקיות למפלסים נמוכים, מתקני אזעקה, מצלמות אבטחה, דלתות אוטומטיות, מערכות אינטרקום, מחסומים ושערים חשמליים, ועוד ועוד.

    לצד כל אלו, עוסקות רבות מן הפניות גם בשאלות על השימוש במכשור רפואי אישי וביתי, מסוגים שונים, כמו מכשירי אינהלציה והקלה נשימתית, סיפאפ למניעת דום נשימה במהלך השינה, מתקנים שונים לניטור, זיהוי והתרעות מצוקה בתינוקות, זונדה, קנגורו ומכשירי הזנה ממוחשבים אחרים לתינוקות חולים, מדי סוכר ומזרקי אינסולין לחולי סכרת, מיטות חשמליות מתכווננות לפצעי לחץ, ועוד שורה ארוכה של מכשירים רפואיים חדישים ומתקדמים.

    במכון המדעי טכנולוגי להלכה מברכים בחום גם על המודעות הציבורית ההולכת וגוברת, בקרב דיירי בנינים גבוהים רבי קומות, לבעיה החמורה המתעוררת בשבתות ובחגים בעקבות המשאבות להגברת לחץ המים המותקנות שם, כאשר כל פתיחת ברז עלולה להפעיל מידית את המשאבה, והצורך הדחוף בישום פתרונות מהודרים של התקנים מיוחדים, המאפשרים את השימוש במים ללא כל חשש.

    במקביל, גוברת הדרישה להתקנת פיקודי שבת מהודרים למעליות, באישור המכון המדעי טכנולוגי להלכה. במיוחד לאחר שבשבועות האחרונים הצליחו מהנדסי המעליות של המכון להשלים את הפתרון המהודר גם לסוגי מעליות חדישות, אשר במשך תקופה ארוכה נמנעו במכון מלאשר אותם, בשל חוסר האפשרות להתאימם לדרישות המחמירות והמהודרות של המכון.

    רק לאחרונה ממש התקיימה סדרת מפגשים מעמיקים בין רבני ומהנדסי המכון לבין קבוצות רבנים ומורי הוראה חשובים של קהילות חסידיות נכבדות, אשר בקשו לשמוע מקרוב וללמוד על מכלול הבעיות החדישות הקיימות ועל הפתרונות ודרכי ההתמודדות עמן.

    במהלך מפגשים אלו חזרו ועלו הבקשות כי המכון יערוך ימי עיון מסודרים לרבנים ומורי הוראה בנושאים אלו, החשובים לכלל הציבור, וכי המכון גם יקיים מפעם לפעם יום פתוח לשאלות ופניות הציבור הרחב. ראשי המכון השיבו בחיוב לבקשות אלו, והם נערכים אכן לבצע זאת בזמן הקרוב, לתועלת הרבים.



    0 תגובות