- רדיו קול חי - -

אושרו תקנות לפיקוח על איכות המזון במוסדות חינוך

ועדת החינוך, התרבות והספורט אישרה אמש את התקנות לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה במוסדות חינוך. התקנות הותקנו ע"י שר החינוך לפי חוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה במוסדות חינוך.

התקנות שאושרו בוועדת החינוך נועדו לוודא כי יסופק או ימכר לתלמידים במוסדות החינוך מזון איכותי, העונה על צורכיהם התזונתיים והבריאותיים, מבחינת הכמות, הגיוון והאיזון, כפי שמפורט בתוספות לתקנות שאושרו היום. התקנות יכנסו לתוקפן שלושה חודשים מיום פרסומן. החוק חל על כל מוסדות החינוך.

אישור התקנות הוביל לויכוח עז בין סיעת ש"ס ליהדות התורה, כשחבר הכנסת מרגי הודיע בוועדה כי יאשר את התקנות למרות התנגדות נציג איגוד מנהלי הישיבות שלמה ברילנט. מרגי אמר כי "אם שר הבריאות יעקב ליצמן וסגן שר החינוך פרוש אישרו את התקנות, אין סיבה לעכב את ההצבעה". והתקנות אכן אושרו. כשלאחר מכן הגיש חבר הכנסת יעקב אשר מדגל התורה רוויזיה על ההצבעה וביקש לקיים הצבעה חוזרת במועד אחר.

על פי התקנות, בכל שנה ולא יאוחר מה-1 בספטמבר על ספק המזון (מי שעוסק במכירה או בהספקה של מזון, בתמורה או שלא בתמורה) להודיע בהודעה פרטנית בכתב למנהל המוסד החינוכי אילו מאכלים או תפריטים בכוונתו לספק.  מנהל המוסד החינוכי יידע את ההורים אילו מאכלים יסופקו במוסד החינוך.  עוד מתייחסות התקנות לנושא התאמת המזון לתלמידים בעלי צרכים תזונתיים מיוחדים – הספק יהיה רשאי לספק מנות מיוחדות מותאמות לתלמידים בעלי צרכים תזונתיים מיוחדים לפי הצהרה שימסרו ההורים ובאחריותם.

דוגמאות למאכלים ומשקאות אסורים לשתייה: משקאות דיאטטיים, ברד, משקאות אנרגיה, משקאות מתוקים וממותקים, מיני מאפה עשירים בשומן כגון בורקס ומלאווח, מנות אישיות מתועשות להכנה מהירה, מזונות עשירים במלח, ממרחים עתירי שומן, מזונות שעברו טיגון, בשר מעובד, מזון עשיר בסוכר ועוד. בנוסף, מפורטים מרכיבי ארוחות העשר בגני ילדים, ארוחות צהריים צמחוניות בגני ילדים, ארוחות צהריים בשריות בגני ילדים וארוחת צהריים בשרית וצמחונית בבתי ספר.

יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי ברך על אישור התקנות ואמר כי ועדת החינוך תבצע מדי שנה מעקב אחר אכיפת החוק.