מדוע היה האדמו"ר אוכל מרק, שעועית וחלה? • 'טעמים ומנהגים'

    עמית דניאל No Comments on מדוע היה האדמו"ר אוכל מרק, שעועית וחלה? • 'טעמים ומנהגים'

    ר' כתריאל שטיין בפינתו הקבועה בתכניתה של בתו – השפית מירי זורגר – "ניחוחות שבת" • השבוע שוחח ר' כתריאל על סודות ורמזים במאכלי השבת • וגם, מדוע האדמו"ר משינאווא זיע"א היה אוכל מרק, שעועית וחלה? • מרתק

    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מדי שבוע בתכנית "ניחוחות שבת" עם השפית מירי זורגר, עולה לשידור אביה – ר' כתריאל שטיין – ומפליא בדברי תורה המענגים את מאכלי השבת. השבוע שוחח ר' כתריאל על סודות ורמזים במאכלי השבת.

    "בסעודת ליל שבת" פתח ר' כתריאל במתק שפתיו ואמר "אנו אומרים בקידוש 'ויברך אלוקים את יום השביעי ויקדש אותו'. אנחנו מחפשים את הסמל של המספר שבע במאכלי השבת. אז הנה, 'יין' בגימטריא קטנה שווה 7, 'מרק' גם כן בגימטריא קטנה יוצא 7, 'דג' בגימטריא מלאה זה 7 ו'בשר' בגימטריא קטנה יוצא 7" הפליא ר' כתריאל בדבריו.

    "בהקשר של מרק, מסופר על האדמו"ר ר' יחזקאל משינאווא זיע"א, שאתמול היה היארצייט שלו, שהיה אוכל מרק יחד עם חלה ושעועית. מרק ביידיש זה 'יאך', חלה זה 'קוליץ' ושעועית זה 'בונדלך' ר"ת של זה יוצא גם ר"ת של 'יעננו ביום קראנו'" ממתיק ר' כתריאל.

    "בע"ה במשך השבועות הקרובים נדבר על שאר המאכלים. בהקשר של אכילת מרק כדאי לזכור ששעועית אפשר לאכול במרק, גם כן איטריות אבל במרק חם אסור להכניס חלה מאחר וזה בישול אחר אפייה. צריך להיזהר בזה" אומר ר' כתריאל ומוסיף "אחרי הדגים יש ששותים יין שרף מה שקרוי 'יי"ש' מאחר ודגים ויי"ש ר"ת שד"י, שזהו שמו של הקב"ה. אפילו כתוב שיש השותים את היין עוד קודם הנטילה שאחרי הדגים שיהיה ממש קשור היין לדג. יהי רצון שנזכה לענג את השבת" בירך ר' כתריאל ולא ציפה למילים שנאמרו מיד לאחר מכן "מזל טוב ליום הולדתך" הפתיעה את אביה עם ברכה מעומק הלב ועם שיר שהושמע בשידור לכבודו.

    האזינו:



    0 תגובות