לא עשיתי תואר, לא מצליחה להתפרנס, שום עסקן לא עוזר

    אשה בעם היהודי 39 Comment on לא עשיתי תואר, לא מצליחה להתפרנס, שום עסקן לא עוזר

    לא מתיימרת להיות יועצת או מציעה פתרונות אבל: אם אותם אלו שנלחמים ומשקיעים אנרגיות וכספים על זעקת ה'אקדמיה' היו יכולים לפעול במקומות הנכונים בכדי שיכירו בכל אותם נשים שהשקיעו על מסלולים ועל לימודים רק בלי תואר

    צילום: Miriam Alster/FLASh90
    20:21
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on זקן המועצת בעקיצה לדרעי: "צריך להכיר את השיקולים"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אתמול, אדמת ירושלים רעדה, אלפי בנות סמינר כשרות התאספו לשמוע את דעת גדולי תורה נגד האקדמיה, הסיקור והרעש סביב זה החזיר אותי המון שנים אחורה אל ספסל הלימודים שלי, אל מסלול הסמינר הישן והטוב, קוראים לזה נוסטלגיה.

    אנשי חינוך ומבינים התראיינו מעל כל במה והביעו את דעתם על הכינוס הזה, מה מטרתו ומה המניעים שלו.

    ואני שתקתי.

    מחד אני לא מסכימה עם זה. רואה את המסלול אותו עברתי כבחורה ואח"כ כאשה, מבינה מה החשיבות של לימודים אקדמאים בשוק העבודה של היום, משרות נחשקות, קורסים מעניינים שדרישת הסף שלהם זה תואר ראשון, ואנוכי נטולת תואר נטולת בגרויות, יום רודף יום ושנה רודפת שנה ואני לא מצליחה בשום אופן להשלים את הלימודים הללו. לא חסר חסמים אם זה מצב משפחתי או כלכלי או כל דבר שמונע ממני לשבת לספסל הלימודים שלוש פעמים בשבוע ופשוט ללמוד.

    ומאידך יש כאן סוג של מלחמה אמיתית שמעורבים בה רבנים ואישי ציבור, וכאחת שהתחנכה ואמונה על לשמוע בקול חכמים אני לא יכולה לצאת נגד או לתקוף את ההחלטות שלהם, אלא להנהן בראש, להרכין ראש ולשתוק.

    האמת אני מבולבלת, פה ושם זרקו לי חברות כי ייתכן ומדובר במלחמת עסקנים ולא מלחמת פך השמן הטהור אך ביננו זה לא האישיו כאן, ואם הנושא הזה כבר נפתח ומדובר בואו ננסה להבין מה קורה פה בעצם והאם יש פתרונות לדבר הזה.

    ראשית האם, אני תוהה בקול, האם מישהו יחזיר לי היום את אותם שנים שלא למדתי כי הלכתי בתלם וכמו שמקובל, האם למישהו אכפת שהמון דברים שרציתי או ניסיתי לגשת אליהם הדפו אותי כי "מה לעשות, היום זה מינימאלי בשוק תואר ראשון" ופותחים עליי עין עקומה?

    הדברים השתנו עם הזמן, הלך הרוח, הסגנון, העולם, שוק העבודה, המעסיקים והמועסקים, מה שהיה נכון לפעם (נכון?!) לא נכון להיום, הרבה דברים שלא חלמנו שיקרה קורים.

    תוסיפו לזה את שוק הפורח של כלי הדיגיטל הכשרים שפעם רק יכולנו לחלום עליהם והיום הם קורמים עור וגידים וכסף.

    אז מה מתפתחת פה מלחמה על לימודים? על משהו שיכול לעזור לכל כך הרבה בנות להמשך החיים שלהם? תנו אלטרנטיבות אמיתיות, תדברו על פתרונות מעשיים, פרקטיים.

    לא מתיימרת להיות יועצת או מציעה פתרונות אבל: אם אותם אלו שנלחמים ומשקיעים אנרגיות וכספים על זעקת ה'אקדמיה' היו יכולים לפעול במקומות הנכונים בכדי שיכירו בכל אותם נשים שהשקיעו על מסלולים ועל לימודים רק בלי תואר, כלומר יחזקו את המעמד הזה ויהפכו את זה לדבר מקובל שאשה נטולת תואר מטעמי 'דת' או מה שזה לא יהיה שווה לאשה עם תואר מול מעסיקים פוטנציאלים ובכך יעשו שינוי חשיבה ומוסכמות, כולם יצאו נשכרים מכך וממילא המלחמה היתה הופכת לתמך, למשהו רלוונטי וצודק והגיוני.

    בנוסף, הקמת מסלולים מקוצרים לנשים חרדיות שלכאורה כבר 'פיספסו' את הרכבת, בכדי שיקבלו את התואר הנכסף, שיכללו אפדטציה חרדית אמיתית, בכדי שאשה לא תחפש את זה בחוץ ובכלל לא כל אחת בנויה לעבור את המסלול הארוך בדרכה לתואר אך העדר תואר נוטל ממנה אפשריות רבות של פרנסת הבית והשאת ילדים בכבוד.

    עסקנים,הגיע הזמן האמיתי שלכם לפעול בסוגיית התארים, נכון שבמדינה שלנו רק צעקות עוזרות אבל במקרה הזה, צר לי לאכזב רק מעשים הם אלה שיובילו את השינוי.

    חזק וברוך



    39 תגובות

    מיין תגובות
    1. 39

      צודקת כל מילה .המקצועות בסמינר לא שווים את הנייר עליהם הם כתובים…בושה לעסקנים,כבוד לאלו שהולכים לאקדמיה!!!!!!!!!!!

      1. בבקשה תלכו לאקדמיה רק תעזבו אותנו הפרדו נא מעל הציבור החרדי שימו כיפה מחוררת(סרוגה) על הראש וחסל!!!!!!!!!!
        לכל התומכים באקדמיה למיניהם, האמינו אם תעזבו את הציבור החרדי ולא תזיקו מבפנים זה יחשב לכם מצווה לעומת מה שאתם הורסים מבפנים!

        1. זה לא נראה שאת יצאת לחיים האמיתיים את מדברת כמו ילדה קטנה שחיה על ההורים………………

      2. פרנסה זה משמים ושום תעודה של אקדמיה לא תיקבע אם יהיה לי פרנסה או לא כל אחת תתפרנס ממה שאלוקים יזמן לה בלי קשר לאיזה תעודה יש לה או יותר נכון אין לה…

        1. ( עובדה שיש בנות עם תואר שאין להם פרנסה= הכל משמים )

    2. 38

      נכון, באמת הגיע הזמן שתהיה אלטרנטיבה. כמו שאינטרט- עשו חסום, שיעשו לימודים מקבילים לחרדיות באותה רמה מקצועית…!!!

      1. יש לימודים באותה רמה מקצועית! פשוט אין תואר מתוך בחירה ובאופן עקרוני כי לא רוצים להתערות בחברה החילונית ובסביבה אקדמית,
        זה הנסיון של הדור, אלו היינו ראויים מזמן כבר היה מגיע המשיח ולא היה את הנסיון האיום הזה של הפרנסה, לא נראה שבדרך האקדמיה וההתבוללות עם חילונים במקומות עבודה נקרב את ביאת משיח צדקנו, חייבים להתחזק באמונה. (זה לא סותר שצריך להשתדל להקים מקומות תעסוקה חרדיים, ומכאן תצא קריאה נרגשת לכל העסקנים!).

    3. 37

      בסמינרים הספרדים מזמן יש תואר מי שחשקה נפשו ילך לשם לא צריך להתבכיין יש הכל

      1. אז אם זה כל כך טוב אצל הספרדים למה מרגי מתבכיין ומנסה לדחוף כאלו שבחרו בדרך הזו לסמינרים האשכנזים דרך רישום איזורי? אנחנו לא רוצים תוארים אקדמאים כמו הרשת של ש"ס והסמינרים הספרדים, ולא רוצים ציבור שזה קו השקפתו,נקודה!

    4. 36

      צודקת במאה אחוז

    5. 35

      כתיבה חצופה ביותר ומתריסה כנגד דעת תורה, גם אם משולב בה ביקורת צודקת כלפי העסקנים שלא עשו די להסדרת מקומות תעסוקה כשרים.

      הגברת הזו היא עוד הוכחה להרס הטמון בהלך רוח משכילי (אקדמי בלעז – יווני) שלכל אחד (ואחת) ניתן הזכות לבקר כל אחד וכל דבר כולל דעת תורה (אף אחד לא טיפש, הגברת מציגה את דעת התורה באופן נלעג ולא עדכני ובביקורת נגד "עסקנים" היא מכוונת נגד דעת תורה)
      בנוסף, יש לגברת שגיאה בכל תפיסת העניין!
      תארים אקדמאים נאסרו גם בגלל התוכן, סוג המסגרת, סוג המרצים(גם ה"דתיים" וה"חרדים" מביניהם), אבל לא רק בגלל זה,
      אחת הסיבות העיקריות היא במכוון בכדי למנוע התערות במקומות עבודה חילונים כמו שקורה בפועל לרוב מסיימות לימודים אקדמאים
      אם הגברת מתחרטת שאינה יכולה לעבוד במקומות חילוניים, אז במטוטא תעשה טובה לעצמה ולמשפחתה ולכלל ישראל ותדחוף את בעלה בעדינות לעבוד בכל סוג עבודה שהיא ובלבד שלא תחלל את הקדש (הלא הגב' בחרה בתואר "אישה בעם היהודי,לא כן?) ולא תחריב את ביתה.
      מה שנכון נכון, העסקנים לא עשו כהוא זה ממה שנדרש מהם ליזום ולעודד יזמות של מקומות תעסוקה חרדיים כולל הייטק וכו' שיעסיקו את הנשים החרדיות על בסיס מקצועיות ולא על בסיס תוארים שאין בינם לבין הצורך המקצועי שום קשר ולו קשר מקרי!
      אבל זה לא בעיה ספציפית רק בתחום הבוער הזה, זו בעיה של אוזלת יד כללית בכל הנושאים הבוערים בציבור החרדי, כמו דיור לחרדים שהחל מתחילת הקדנציה פרוייקט דיור למשתכן וכו' מיועדים כמעט כולם רק לחילונים(החכי"ם החרדים הבטיחו לאחרונה שינויים משמעותיים בנושא, הבה נחכה ונראה), כך גם לגבי גזירת הגיוס(ואין להאריך מפני החשד…), וכך לגבי החינוך החרדי בו ילד חרדי מתוקצב באופן שערורייתי בפחות מ- 10% תקצוב לעומת ילד חילוני במשך מספר עשורים!!!
      שורש הבעיה היא התופעה שכל ח"כ חרדי ברגע שהתמנה הופך להיות מסמר בלי ראש, פשוט כמעט אי אפשר להחליף אותו, וזה גרוע מאוד! משום שבמצב שכזה מספיק להיות מוברג טוב החצר, לקרקר ולילל מעל בימת הכנסת על קיפוח הציבור החרדי, ובפועל כמעט לא לעשות כלום!זאת מלבד עצם התופעה שחכי"ם במהלך החיכוך התמידי מול אנשים חילוניים רמי דרג ורקורד עשיר מבחינה ציבורית מושפעים מהם המהלך השנים ומאבדים לאט לאט את הלהט בקו ההשקפתי ולפעמים אתה לא יודע אם עומד מולך ח"כ חרדי או ח"ח דתי לאומי ואפילו חילוני,והחלפת חכי"ם אחת לתקופה תעשה רק טוב בעניין.
      את זה חייבים לשנות, חייבים שבסוף כל קדנציה יהיה דין וחשבון לכל ח"כ שיצטרך להוכיח במבחן התוצאה מה הוא עשה! ובאם לא פשוט להחליפו!!! בלי שום משוא פנים! כי טובת הציבור גוברת על הכל!

      1. אגב הילד החרדי המתוקצב בחסר כפי החישוב המקצועי של מישו"ר חשבות עסקית,
        תפסיקו ללמוד גננות ללא תואר ולהיעשק ללא הרף ע"י המנהלים באמצעות המקצועיות שלמדו ראיית חשבון ועובדות במשרדים החרדיים ומסייעות למנהלי המוסדות ל-ע-ש-ו-ק את צוות הגנים!

      2. מאוד רוצה לדעת למה הכתיבה חצופה וכו',
        אבל באמת שאין לי קשב וסבלנות לקרוא את כל האורך ההזהה…
        תקציר בבקשה…!!!

        1. אז הנה לך הסבר קצר שמתאים לך: ללמוד תואר אקדמי צריך לקרא הרבה שטויות ובכמויות…

        2. כל המקוננים שזה אינטרס של סמינרים מתרוקנים, נו באמת, הרי כולנו יודעים שאין מקום להכניס סיכה בסמינרים, זה דבר ראשון.
          דבר שני, מאיפה מגיעה המחשבה האיוולת שלסמנירים יש בעיה מבחינת יכולת מקצועית לעשות מסגרת לימודים עם תארים, הרי מסלול הלימודים נעשה במתכונת של מכון סלד, שזה גם המכון שקובע את הסטאנדרטים בבגרויות וכו', המורות בסמינרים יכולות לשים מתחת לקף-קף כל מיני מרצות במקומות חילוניים מבחינת רמה ואיכות, הסמינרים עצמם יקבלו הרבה הרבה יותר כסף אם יכניסו לימודים אקדמאיים ואז גם המדינה תפסיק להתנכל להם
          אם כן, מדובר בנסיון עצום של הסמינרים לא להכניס לימודים אקדמאים ולא להיפך, אין שום ספק שהמניע היחידי הוא אידאלוגיה שלמענה הסמינרים מקריבים המון בגבורה! אז לכל היראים (כביכול לפרנסתם) ורכי הלבב אלו הנחשלים, אם קשה לכם להתמודד לפחות אל תזקו רפש על אלו שכן נאבקים ומתמודדים!!!

        3. באמת מאד מעצבן שזה כתוב כ"כ ארוך. למי יש כח לקרוא את זה?

      3. יעלה יעלה עוד דעתן…
        אוקי אז האישה לא תוציא תואר ואז או שהם יחיו בעניות או שבעלה יצא לעבוד – וברוב המקרים ילך ללמוד תואר
        דיי מספיק עם המרובעות הזו!!! בדור הזה חייב שהאישה תצא לעבוד בשביל מינימום פרנסה !! מי מדבר על מותרות…
        במקום להפוך את המכללות למקומות לימוד איכותיים רק נלחמים בחירוף נפש !!! זה ברור שזה מלחמת עסקנים!! גם אם יכניסו לימודי תואר לסמינרים הבנות יתממנו ע"י המדינה ואז כל ה"רבנים" המנהלי סמינרים לא יקבלו את הבוכטות מהתמימות "
        בנות יעקב"

      4. זה נקרא כתיבה חצופה!!!!!!!!
        הרבנים רואים שמה שהחכי"ם עושים הם עושים מעולה. מה שאתה כותב זה חוצפה!!!!
        ולגופו של עניין צריך לחנך לא לרדוף ולחנך המחכנות לא עושות ולעשות בסמינרים תואר וזה הכל ואם באמת לא יהיו פרוטקציות בסמינרים אז יהיו מחנכות טובות

    6. 34

      איזה מקצוע שמתאים לאשה חרדית נחסם בפניה אם אין לה תואר

    7. 33

      מה זה פה אתר חרדי? ר'אהרן לייב ר' משה הלל ר' ברוך מרדכי ועוד כולם אפס נגד אשה אנונימית שאפילו בשמה אינה מוכנה להזדהות חוצפה וגסות

      1. כולם נגד ללכת וללמוד אבל אפשר להבין את מה שהיא רוצה כי יש מיליון מקומות עבודה שאי אפשר לעבוד בהם או עוד המון קורסים שכדי לעבוד במקומות חרדים אפילו ירצו אותם ואי אפשר
        שבאמת ילמדו בסמינרים ויחנכו באמת לא לרדוף אחרי הקרירה.

    8. 32

      אני ממש לא מבינה מה הבעיה לעשות תואר במקומות חרדים כמו מבח"ר בבני ברק למשל..
      זה ממש נשמע מלחמה על הסמינרים שמתרוקנים.

      לא מבינה , לא רוצים שיהיו בעלי מקצוע עם תארים וגם חרדים? למה צריך לטפל אצל לא חרדים?
      סורי.. לא מבינה.
      מלחמה מטופשת

      1. המלחמה היא על המקומות של התארים אבל אנחנו צריכים להלחם עלך זה שיהיה אופציה לתארים בסמינר ואז לא יתרקנו הסמינרים אבל גם צריך לזכור שיש צד שני וזה שהאשה החרדית לא יהיה לה כל היום בראש רק להתקדם אלא להחזיק בית של תורה.

    9. 31

      הכותבת צודקת בכל מילה. הדברים נכונים גם לגבי גברים. מתי כבר חרב ה"תואר" המונפת ברמה תתבטל??? למה העסקנים חושבים שהיום כל אחד מסוגל ללכת ולדחוף את הידיים בכיסים בכוילל?? יש כאלה שרוצים לעבוד. תכירו בעובדה הזו. אבל שוב נצעק והשיירה תעבור….

      1. לא צריך לצאת
        צריך למחות שרוצים שבסמינרים יהיה תוארים
        אגב יש גם צד שני תפנימו!!!!!!
        למכור את הבית לקרירה?

    10. 30

      פרנסה היא משמים, חברות! מי שעושה רצון ד' ודאי שתהיה לו ס"ד. קצת אמונה לא תזיק לכולנו.
      וכל אחת שתשאל דעת רבותיה בפרטיות.

    11. 29

      לנחם אותך? לי יש תואר, ואני מתפרנסת בקושי, התואר הוא לא מפתח אוטומטי למקומות עבודה

    12. 28

      יש רבנים וחסידויות שכן עושים תארים. הליטאים מתנגדים לזה בכל תוקף כי כך כל הסמינרים שלהם ייסגרו ולא יהיה להם פרנסה, אלפי הבנות שלומדות ב'ישן' ילכו למכללות, מה יהיה עם הסמינר?? יש כאן הרבה שיקולים אישיים של אינטרסנטים…

      1. טעות!!!! לא אלו השיקולים!!!!
        אבל חבל באמת שלא מכניסים כמו שהיא הציעה לתוך הסמינרים אפשרות לתואר!!!!

    13. 27

      בתור מתכנת ללא תואר אני יכול לומר שבתכנות שזה המקצוע הכי מבוקש לא צריך תואר וזה גם סתם חבל לשרוף 3 שנים על תואר
      אבל לגבי האפשרויות פרנסה כשרות של נשים חרדיות זה כן בעיה בלי קשר לתואר לדוגמא אם את מקושרת יהיה משרה טובהת ולהיפך תחנקי לך אם משכורת רעב באחת מהעמותות גם ההישגים של החכי"ם החרדים לא יגיעו אליך

      1. חוץ מהוראה לא צריך פרוטקציות. צריך ניסיון ותואר.

    14. 26

      עוד אחת שלא מצליחה ומאשימה את הממסד…… זה הכי קל…
      יודעת? יש הרבה כאלו עם תארים שלא מתפרנסים

      1. לא קראת אותה טוב
        היא אמרה שיעשו בסמינרים תעודה יותר מוכרת זה הפתרון!!!!!!

        1. כאילו שבנות עובדות במה שלומדים בסמינרים… חחח… פרנסה זה משמים וכל אחת תתפרנס ממה שאלוקים יזמן לה ולא משנה איזה תעודה תהייה לה או יותר נכון לא תהיה לה….

    15. 25

      אני הייתי שם!!!!! זה היה מחזק מאוד הרבה זמן לא היה דבר כזה , פשוט מדהים לראות איך שגדולי ישראל נכנסו ו12000 בנות שתקו, תפסיקו להתבכיין ולדבר כמו אנשים קטנים גדולי ישראל יודעים מה שהם אומרים תפסיקו לרצות להדמות לחברה החילונית עם ישראל בסכנה!!!!!!!!!!

    16. 24

      יישנם מקומות שמשלבים תואר במסלול הלימודים בסמינר או בקבוצה סגורה מטעמם…
      אז במקום להתלונן חפשו סמינר עם מסלול של תואר,מסלול כשר

    17. 23

      אם נשפוט על פי צורת הכתיבה נוכל להבין כי הגברת הנכבדה אינה יכולה לבוא בטענות לאף אחד אלא לעצמה על כך שמוצאת אלפי סיבות מדוע אינה יכולה פשוט למוד 3 פעמים בשבוע
      במכללות שאי מכיר נשים + מלא יושבות ומצליחות להשלים את הפערים, ומניסיון אחרי שנכנסים מוצאים את הדרכים להתמודד, בהצלחה

    18. 22

      המכללה החרדית בירושלים הוקמה בעידודו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל והוא בכבודו ובעצמו הגיע מספר פעמים למכללה כדי לברך את הבנות!
      ובזכותו יש לי היום עבודה מכובדת ברוך ה'.

      1. גם מאחורי מכללת מבחר עמד הרב גנס שליט"א מירושלים. והיה פיקוח בשיעורים, אך לאחר תקופה קצרה ראו הרבנים שהענין יצא מכלל שליטה! המורים והמרצים החילונים, אמרו את מה ש'בא להם' לומר, בלי להתייחס לסוג הציבור שיושב מולם.
        הרבנים הפסיקו לעמוד מאחוריה!!!
        רק בגלל שהרב עובדיה יוסף לא נמצא בחיים לצעוק את זעקת מורי הדור, לא אומר שהוא היה מסכים למה שקורה שם היום!!!
        ודרך אגב, הנשים והבנות שלמדו שם, (במכללת מבחר) לא התקבלו לעבודה במקומות מסויימים – בגלל שהן למדו שם, ובוודאי הושפעו לרעה!!!