הנשיא ריבלין מעורר סערה: בעד תחבורה ציבורית בשבת

    יתכן שבאה העת להעניק לכל הצדדים את מבוקשם, אולם לא בכל רחבי ישראל, אלא בריכוזי מגוריהם המובהקים. יתכן שאופי ומידת הביטוי של הצביון היהודי בספירה הציבורית - מכשרות, חמץ ושבת ועד הפרדה מגדרית - צריך להיקבע בעיקר ברמה המקומית, העירונית ואף השכונתית, ולא רק ברמה הלאומית
    איתי גדסי 3 Comment on הנשיא ריבלין מעורר סערה: בעד תחבורה ציבורית בשבת

    נשיא המדינה ראובן ריבלין עורר היום סערה לאחר שהתבטא בעד תחבורה ציבורית בשבת באזורים חילוניים במדינה • ריבלין הציג את חזונו ואמר כי "ברור שכאשר תחבורה ציבורית בשבת, היא שאלה לאומית, אנו נגררים למשחק סכום אפס ידוע מראש, בין 'מדינת ת"א' ל'מדינת בני-ברק'"

    יתכן שבאה העת להעניק לכל הצדדים את מבוקשם, אולם לא בכל רחבי ישראל, אלא בריכוזי מגוריהם המובהקים. יתכן שאופי ומידת הביטוי של הצביון היהודי בספירה הציבורית - מכשרות, חמץ ושבת ועד הפרדה מגדרית - צריך להיקבע בעיקר ברמה המקומית, העירונית ואף השכונתית, ולא רק ברמה הלאומית
    16:43
    28.03.24
    קובי פינקלר No Comments on המל"ל מזהיר: סיכון מוגבר לישראלים במדינות עוינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    צילום: קובי גדעון, לע"מ

    נשיא המדינה ראובן ריבלין נאם היום, בפורום הבינלאומי של הספרייה הלאומית, והציג את תפיסתו בנוגע ליחסי הדת והמדינה על פי הראייה של השבטים השונים החיים בה. "המציאות השבטית בישראל, מחייבת אותנו לתת מקום לפתרונות אזוריים, שאינם מושגים בדרך של כפיית כוחו של הרוב על המיעוט, שבהגדרה מאפשרים גמישות ורגישות תרבותיים, ואשר מחלצים אותנו מאותו מסלול התנגשות פוליטי ידוע מראש, המתקיים ברמה הלאומית" אמר ריבלין.

    הנשיא הבהיר כי אין בדברים אלו כדי לוותר על המוסכמות הדתיות הנהוגות בזירה הלאומית והדגיש כי הפרדת דת ומדינה לא תתרחש במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית. בדבריו עודד הנשיא את הנושאים באחריות לשיח בנושאים אלה ברמה האזורית ואמר: "באתי להביע תקווה כי בין הדחיקה המוחלטת של הדת מן הפרהסיה, לבין הכפפתה המלאה של המדינה לסמכותה של הרשות הדתית, ישנה דרך שלישית. עד היום, התמקדו ניסיונות הפשרה ישראליים בניסיון להעניק לשני הצדדים – הדתי והחילוני – מידה חלקית של שליטה בפרהסיה הציבורית. למעט במקרים מסוימים, הפשרות הללו הוחלו על הרמה הלאומית כולה, ללא הבחנה בין מרחבים מקומיים שונים. כתוצאה מכך, יצאו לא פעם שני הצדדים וחצי תאוותם בידם. אלו וגם אלו חשו כי הפשרה היא הפסד מלא – הפסד על מהות אופייה של המדינה, הפסד על נשמת אפה."

    עוד הוסיף הנשיא: "אינני מבקש, לפתור את כל מה שלא פתיר, אני רק מבקש לתהות שמא יתכן ובאה העת, להעתיק את הויכוח מן המישור הממלכתי אל המישור האזורי והקהילתי. אולי, רק אולי, נצליח לייצר פשרות טובות יותר לכל הצדדים לכל השבטים, (כפי שאני נוהג לכנות את קבוצות הייחוס המרכזיות בחברה הישראלית) – אם ניתן לכמה שיותר מן המגזרים את מבוקשם הכמעט מלא."

    "יתכן שבאה העת להעניק לכל הצדדים את מבוקשם, אולם לא בכל רחבי ישראל, אלא בריכוזי מגוריהם המובהקים. יתכן שאופי ומידת הביטוי של הצביון היהודי בספירה הציבורית – מכשרות, חמץ ושבת ועד הפרדה מגדרית – צריך להיקבע בעיקר ברמה המקומית, העירונית ואף השכונתית, ולא רק ברמה הלאומית. כך למשל, מדוע שהסדרי התחבורה הציבורית בשבת יידונו ברמה הלאומית ולא יוסדרו באמצעות חברות ופתרונות אזורים? הרי ממילא ברור שכאשר תחבורה ציבורית בשבת, היא שאלה לאומית, אנו נגררים למשחק סכום אפס ידוע מראש, בין 'מדינת ת"א' ל'מדינת בני-ברק'.

    הנשיא נאם בפני כשמונים מנהיגים, חוקרים, יוצרים ואנשי רוח, בולטים בארץ והעולם שהתכנסו בפורום הבינלאומי השני של הספרייה הלאומית, העוסק השנה ביחסים בין דתיות וחילוניות.



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      הנשיא שלנו מובטל ומחפש כותרות.
      רק דיבורים ודיבורים שום עשיה אין בבית הנשיא.
      וכעת דיבורים מיותרים שיגרום לעוד מחלוקות בעם. זקני עמי הארץ כמה שמזקינים מתטפשים. למה צריך כל פעם להוכיח את זה אנחנו כבר יודעים את זה מפוליטיקאים בעבר.
      חבל.
      ירון