מה השדכן התכוון כשהוא אמר 'מוכשר'? • המילון לעונת השידוכים

    אתי קצבורג 6 Comment on מה השדכן התכוון כשהוא אמר 'מוכשר'? • המילון לעונת השידוכים
    22:48
    16.04.24
    פנחס בינדר No Comments on הרב נויגרשל במסר מיוחד על הלילה הניסי במוצאי שבת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    פעם לפני המון שנים הם היו על הסוס, מבט אחד שלהם גרם לבחורי חמד להתכווץ מפחד, קול נקישתם בדלת הבית ההורים היו מסתובבים בעצבנות, מכניסים את הבת החרשת לחדר ואת הנעל הסוררת מעיפים חזרה אל מתחת הספה, קול נקישת המקל שלהם פעמים הייתה משמחת ופעמים בישרה על כך שהאמת תאמר פה,תנחת ישר בפרצוף ההמום של המשפחה, שדכנים.

    השדכן הראשון בעולם אליעזר עבד אברהם מופיע בפרשת השבוע שעברה, שם הכל היה כמו בספר כולל כסף, נדוניה משפחה של 'חשובים' והם חיו באושר ועושר עד עצם היום ההוא.

    היום שדכנים הם להמלצה בלבד, עדיין ידם קלה על ההדק, בתחום זה אף פעם אין קרטל והם מתייחסים למושאי השידוך לפי משקל, צבע, אזור מחיה, עדה, שוק לכל דבר.

    שמתי לב למשו מעניין יש להם מילון משלהם, קודים משלהם שזר לא יבין, ומעבר לכך הם סובלים מתדמית לא מחמיאה במיוחד כמאמר הכתוב שדכן – שקר דובר כסף נוטל.

    כבת של שדכנית שאין לה שום קשר לנאמר לעיל אנסה לעשות סדר במושגים עליהם גדלתי וממשיכה לגדול. הלוקח את הנאמר פה אישית עושה זאת על אחריותו בלבד, אין כפל מבצעים.

    א. אין כסף- מושג ידוע בשדכנות בא לבטא מצב עגום של שמונים אחוז מהאוכלוסיה, לשדכנים יש טונציה ואנחה כשהם אומרים את זה,ממש נושאים בעול ההורים.

    ב. בחור משכמו ומעלה – כשבחור לא לומד, לא עובד, לא בצבא, לא חכם ולא כישרוני במיוחד נוטים להתייחס למצב הפיזי שלו משכמו ומעלה כלומר מטר שבעים ומעלה.

    ג. גאון- מונח שהשתרש מההיסטוריה, מתקופת האמוראים הסבוראים והגאונים, כששדכן משתמש במטבע לשון זו הוא יודע בתוך תוכו שגאון מתייחס גם לזה שתמיד מפיל או שובר דברים, וזה שתמיד מנסה להצחיק את החבר'ה בחברה'מניות,מה שנקרא גאון.

    ד. דירה – "אם הם לא נותנים דירה אנחנו לא מוכנים לשמוע"(אבא של חברונר), שדכן טוב הוא כזה שיודע לאזן הורים שחיים בסרט שלבנם המהולל מגיע דירה,שינוחו.

    ה. היסטוריה- הם טובים בהיסטוריה ומשפחולגיה, אף פעם לא תפילו אותם עם נתונים והם תמיד יידעו למה הבן של רבינוביץ פוזל, ואיך הבת של בומבך התגרשה.

    ו. ואפילו בהסתרה- שיר הדגל של השדכנים (השיר במקור הולחן ע"י שדכן כמדומני) מה שאפשר לא ממש לומר מפורש הם יעדיפו לא לאמר ואצלם רב הנסתר על הגלוי.

    ז. זכרון – יש להם זכרון פנמונלי, הם תמיד יזכרו איך בחתונה פלונית לא הסכמתם לשתף מידע על בחור אלמוני, ואם הם יוצאי הונגריה אזי הבעיה כפולה.

    ח. 'חשובים' הגדרה שהוצאה בקרב יוצאי אשכנז, כחלק משיחות המכירה שלהם השדכנים נוטים לאמר את המילה הזו לעיתים קרובות.לדוגמא:"הם 'חשובים' כאלה לא נראה לי שיסתכלו עליכם.

    ט. טלפון הכלי עבודה המיתולוגי של עם השדכנים, היום חלקם השתדרגו כבר לנייד אבל בשביל לדפדף פה הם עושים זאת בעזרת האצבע בפה ,דפדוף בטאצ' וחוזר חלילה.

    י. יכנע – מושג מיושן של שדכנים בא לבטא בחורה שלא מבינה באופנה, מתפללת שלוש פעמים, ועושה שני חמישי שני בקבר של הזווילער.

    כ. כרטסת אחרי הטלפון זה הדטא הכי חשובה שלהם, הם שומרים עליה כמו על תינוק, שם לפי סדר האלף בית רשום ספר תולדות הבחור או הבחורה, עם פרטים שמובנים רקקקק למי שרשם אותם כך תוכלו למצוא ג'ינג'י לצד שמות מחותנים, אח תסמונת, וחברים ממליצים

    ל. למדן שם תואר לאחד שאוהב להתפלסף, ואוהב לפתוח ספר מיד במפגש הראשון עם השווער, מכירה שדכנים שמביימים את המצב הזה עם הבחור בטרם הפגישה כולל זווית העמידה והממחטה.

    מ. מוכשר זה הפוך מחכם ככה הם טוענים, יש לו ידים טובות אבל אפס בחוכמת חיים, אגב מוכשר נמצא לפעמים רק בעוף ורשום בדפי השדכנים וזהו.

    כרגיל, שדכנים אף פעם לא מסיימים את העבודה, אז קדימה, כתבו לנו בתגובות את ההמשך שלכם למילון. אל תשכחו באות ש' – את הראשי תיבות שכל כך הולמות את השדכ"ן…

    בהצלחה



    6 תגובות

    מיין תגובות
    1. 4

      שנים שלא קראתי כל כך הרבה שטויות ברצף…………

    2. 2

      ס- סקרן
      ע-עוקץ- כל מי שעונה תשובה לא לרוחו חוטף עקיצה מיידית
      פ- פטפטן- ושימו לב שלעיתים פטפטת מרובה באה לחפות על משהו…
      צ-צודק- השדכן תמיד צודק…
      ק-
      ר- רוקם. לא תמיד מה שהוא רוקם מתאים למציאות… אבל בשביל זה הוא שדכן, לא?
      ש- כבר סיכמנו מהם ראשי התיבות…
      ת- תמימות- אם זה אחת מהתכונות שלך אין לך סיכוי להיות שדכן ותזהר לא ליפול קרבן לאחד כזה…
      בשורות טובות לכולם ולא לשכוח מי זה שיושב ומזווג זיווגים

    3. 1

      שדכ"ן = שקר דובר כסף נוטל