חוק ההסדרה – וגדולי ישראל: כיצד יצביעו הח"כים החרדים?

    איתי גדסי No Comments on חוק ההסדרה – וגדולי ישראל: כיצד יצביעו הח"כים החרדים?
    11:43
    25.04.24
    איתי גדסי No Comments on ברקע מהלך מדיני מסוכן: האיום של סמוטריץ על הרשות הפלסטינית

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אחרי השרירים שעשה בנט באישור החוק בוועדת השרים לחקיקה, החוק צפוי לעלות מחר (ד') במליאת הכנסת, לקריאה ראשונה. בדרך, נאלצו השרים דוד אזולאי ושטייניץ להישאר בארץ, היות והאופוזיציה הכריזה שאין קיזוזים. בלשכת ראש הממשלה חוששים מהפתעות ושוקלים להורות גם לשרים המקוזזים ליצמן והנגבי השוהים בחו"ל לקצר את שהותם ולשוב ארצה לקראת ההצבעה.

    נראה שמאז נאומו של יו"ר האופוזיציה הרצוג בכיכר רבין והתחייבותו הפומבית לפיה "תם עידן ממשלת האחדות", בנט מרשה לעצמו לעקוץ את נתניהו בכל הזדמנות, ככל הנראה מתוך הנחה שהפעם הרצוג דובר אמת, ואין סיכוי לממשלת אחדות. בנט שרק לפני חודשיים אמר פומבית כי חוק ההסדרה לא יציל את עמונה או את עופרה ונתיב האבות, ואף תקף את נתניהו ואת חברי הליכוד שחתמו על המכתב התומך בחוק ההסדרה, החליט לפתע להריץ את החקיקה, ולהיות בראש החץ של תומכי חוק ההסדרה. למרות ששרי הממשלה ובכירי משרד המשפטים שיכנעו את בנט שהחוק עשוי לגרום לבעיות משפטיות בינלאומיות, בנט ממשיך לקדם את החוק.

    וכחלון? שר האוצר מתבצר בעמדתו, ומסרב לתמוך בחוק כל עוד סעיף 7 הקובע כי החוק יחול גם רטרואקטיבית על הליכים משפטיים שכבר הסתיימו, מה שיעקוף את פסיקת בג"צ הנוגעת להריסת עמונה.

    בשל כך הוחלט בהנהלת הקואליציה להגיש את הצעת החוק עם שתי אופציות, עם ובלי סעיפים 7 ו-10 המדברים על עמונה וביהמ"ש. היועמ"ש עו"ד אלעזר שטרן הסביר כי: בתקנון הכנסת בעבר נקבע שוועדות יוכלו להכין הצעות חוק עם שתי גרסאות עד קריאות שניה ושלישית ונכתב כיצד על המליאה להכריע. ההליך נמחק מהתקנון ואין קביעה כיום לגבי הקריאה הראשונה. זה הליך חריג אך נקבעו לו תקדימים ולכן זהו מהלך אפשרי. המשמעות היא שיש מתווה להצעת חוק לקריאה ראשונה עם סוגייה מורכבת והוועדה למעשה מבקשת מהמליאה אישור להמשיך לדון בהצעה כששתי האופציות מונחות על השולחן. לקריאות השנייה והשלישית הוועדה תצטרך להכריע בין שתי האפשרויות.

    חוק ההסדרה 2012 – גבעת האולפנה

    תחושה של דה-ז'וו עולה בשבוע האחרון בעקבות הלחץ הקואליציוני לאישור חוק ההסדרה בכנסת.

    כבר בשנת 2012, ימי ממשלת נתניהו השניה, עלה חוק ההסדרה לדיון בכנסת, גם אז הלחץ הקואליציוני היה גדול, על השולחן עמדה האפשרות של הריסת שכונת גבעת האולפנה בבית אל, חברי הכנסת הימין הניחו הצעת חוק דומה לחוק ההסדרה הנוכחי, עליה חתמו חברי הכנסת זבולון אורלב, זאב אלקין, רוברט אילטוב, דוד אזולאי ועוד. הצעות חוק דומות בעיקרן הונחו על שולחן הכנסת השמונה-עשרה על ידי חבר הכנסת יעקב כץ, על ידי חברת הכנסת מירי רגב ועל ידי חבר הכנסת יריב לוין.

    הצעת החוק נועדה להסדיר את המגורים על המקרקעין במגרון, גבעת אסף, עמונה ושכונת האולפנה בבית אל. וזכו לתמיכה רבה לא רק בקרב חברי סיעת הבית היהודי, אלא גם משרים בכירים בליכוד.

    אך יממה לפני ההצבעה החליט ראש הממשלה נתניהו להתנגד להצעת החוק, והודיע כי שרים שיצביעו בעד הצעת החוק יפוטרו לאלתר. שרי ש"ס שנכנסו למעונו של מרן הגר"ע יוסף, שמעו ממנו דברים ברורים בעד תמיכה בחוק. לחברי הכנסת של הקואליציה ניתן חופש הצבעה.

    הגר"ע יוסף: לתמוך בחוק ההסדרה

    שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס הסביר מעל דוכן המליאה את עמדת ש"ס בנוגע לחוק ההסדרה: "היום בבוקר אמר מרן הרב עובדיה יוסף, כי ברמת השקפה של ההלכה התורנית. לפי ההלכה, אם מישהו גנב לך קורה והכניס אותה בתוך בניין, והקורה נמצאת בבניין עכשיו. והוא רוצה דווקא את הקורה. וזה אומר לשבור את הבניין. אז הוא יקבל את הכסף של שווי הקורה, ולא את הקורה. בגלל שאתה לא יכול לעשות לו נזק נוסף מעבר למה שמגיע לך. הוא חייב לשלם לך את הנזק, אבל הוא לא יכול שזה יעלה לו הרבה יותר מאשר העלות עצמה של הקורה. לא מכריחים אותך לשבור את הבית בשביל מחיר של קורה.

    אך למרות החלטת מרן הגר"ע יוסף, שרי ש"ס חששו מפיטורין, והכריזו כי לא יפילו את הממשלה ועל כן שרי ש"ס אלי ישי, אריאל אטיאס, יעקב מרגי ויצחק כהן נעדרו מההצבעה בכנסת באישור הגר"ע יוסף, אך חברי הכנסת של ש"ס תמכו בחוק ההסדרה.

    הגראי"ל שטיינמן: להתנגד לחוק ההסדרה

    ביהדות התורה המצב היה מפוצל בשאלת חוק ההסדרה. חברי הכנסת של דגל התורה משה גפני ואורי מקלב הצביעו נגד חוק ההסדרה.

    חברי הכנסת יעקב ליצמן ומנחם אליעזר מוזס נעדרו מההצבעה, וח"כ ישראל אייכלר הצביע בעד.

    חברי הכנסת של דגל התורה הסבירו לאחר מכן כי הצביעו נגד החוק בהוראת מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שפסק כי לפי ההלכה לא ניתן לכפות על בעלים למכור את שדהו אם הוא מודיע שאינו מסכים לכך. היות לפי ההלכה אין "חזקה" במקרה כזה, על אף שהבעלים אינו יהודי.

    חבר הכנסת ישראל אייכלר שתמך בחוק ציין כי התייעץ עם מורו ורבו כ"ק האדמו"ר מבעלזא שהורה לו לתמוך בחוק.

    יצאנו לבדוק גם היום כיצד יצביעו חברי הכנסת והשרים החרדים.

    בשולי הדברים נציין כי ח"כ בני בגין, אז שר (ללא תיק) התנגד להצעת החוק והצביע נגדה. וגם היום מכריז ח"כ בגין כי יתנגד להצעת החוק.

    אם נסתכל על ההיסטוריה, הרי שחוק ההסדרה לא הפיל את הממשלה למרות שלא עבר ולמרות ההצהרות החריפות מצד ראשי הבית היהודי "הפלת החוק היא האבן הראשונה שנופלת בחומת הקואליציה", אמר מגיש החוק ח"כ זבולון אורלב והוסיף כי ידרוש מסיעתו לפרוש מהקואליציה. אך נראה כי המאבק הפעם הוא חריף יותר לאחר ששר החינוך בנט סבור אולי שבחירות על רקע פינוי עמונה יעשו טוב למפלגתו ולמספר המנדטים שלה. ועל כן בבית היהודי לא מסתפקים רק בחוק ההסדרה, אלא מקדמים בימים אלו גם את חוק המואזין וגם את חוק חזקת הגיל הרך של ח"כ שולי מועלם.



    0 תגובות