"לבטל את התקנה שלא מאפשרת לנהגים פרטיים להסיע אנשים בתשלום"

    החלק שלכם בתהליך הזה הוא מאוד קטן, אם אתם בכלל נפגעים, אלה שלוקחים מוניות ישירות כל בוקר ימשיכו בכך כי זה תמיד יותר נוח לנסוע לבד, אם לא יש עניין של פיצוי. זה ששמים אתכם במרכז זו טעות שלנו וגם טעות שלכם
    שלמה בן יוסף No Comments on "לבטל את התקנה שלא מאפשרת לנהגים פרטיים להסיע אנשים בתשלום"

    במהלך דיון סוער בוועדת המדע והטכנולוגיה ציינה הממונה על ההגבלים כי מול בעיות התחבורה הקשות "על מדינת ישראל לאמץ כל רעיון של תחבורה שיתופית" • מ-1952 כמות המוניות עלתה פי 2, כמות המכוניות עלתה פי 300

    צילום: Kobi Gideon / Flash90.
    החלק שלכם בתהליך הזה הוא מאוד קטן, אם אתם בכלל נפגעים, אלה שלוקחים מוניות ישירות כל בוקר ימשיכו בכך כי זה תמיד יותר נוח לנסוע לבד, אם לא יש עניין של פיצוי. זה ששמים אתכם במרכז זו טעות שלנו וגם טעות שלכם
    22:58
    24.04.24
    אבי יעקב No Comments on תקלה חמורה ברשת יש חסד: מוצרים ללא כשרות לפסח

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    דיון סוער בוועדת המדע והטכנולוגיה במסגרת ישיבת המשך בנושא 'הגברת התחרות באמצעות התחבורה השיתופית'.

    יו"ר הוועדה ח"כ אורי מקלב פתח את הדיון: "התכנסנו לדיון המשך כדי לקדם ולדחוף את נושא התחבורה השיתופית, שאנחנו יודעים שמבחינה חברתית תביא להוזלה משמעותית עבור האזרח וכן להקלה בהגעה לנקודות אליהן לא תמיד התחבורה הציבורית מגיעה, או לא מגיעה באופן רציף. ברמה המערכתית יש חשיבות בכל הנוגע לעומס בכבישים ולאיכות העבודה שיורדת לאחר שאנשים נשרכים בכבישים ומגיעים מותשים למקום עבודתם. ישנה גם חשיבות של איכות הסביבה וזיהום האוויר. הטכנולוגיה נותנת מענה לצורך שהיה קיים תמיד ואנחנו כבר רואים את השימוש בתחבורה שיתופית, לא ניתן לעצור זאת. כדאי שנגיע להסדרה לפני שיקובעו דברים בשטח ונאלץ לרדוף אחריהם".

    הממונה על ההגבלים העסקיים עו"ד מיכל הלפרין: "התחברו כאן יחד 2 אג'נדות מאוד משמעותיות והביאו אותנו להתעסק בנושא. המצב של התחבורה הציבורית בישראל בכי רע, השימוש ברכבים פרטים הולך וגדל, ולצד כך ההתפתחות הטכנולוגית נותנת לנו ליצור מנגנונים שמאפשרים מגוון שירותים לציבור. למדינת ישראל אין פריבילגיה להדוף את הפתרונות האלה החוצה. אנחנו צריכים לאמץ כל רעיון של תחבורה שיתופית".

    הלפרין ציינה כי היא מתייחסת למגוון האפליקציות והאפשרויות הקיימות, מכאלה המקשרות בין נהגי מוניות לנוסעים דרך אלה המקשרות נוסעים פרטיים בעלי יעד משותף תמורת השתתפות בעלויות ועד לנהגים פרטיים שיגבו תשלום בעבור נסיעות בדומה לנהגי מוניות.

    "על רקע כל הטכנולוגיה החדשה הזו חובה עלינו לבחון האם ההסדרה של מוניות מסורתיות היא עדיין ישימה ועדיין חובה. זה לדעתנו שוק בו כל הפתרונות מתקיימים לצד עולם מוניות שממשיך ומתפקד. כדי שזה יקרה אנחנו צריכים רגולציה תחרותית למוניות, כדי שגם הם יוכלו להתחרות. החסם הראשון הוא עלות המספר הירוק, 245 אלף ₪, החסם השני זה ההכשרות, לאפשר כניסה ללא הכשרה ארוכה".

    כן ציינה הלפרין כי "אינדיקציות ראשוניות מראות שנהגי אובר מרוויחים יותר מנהגי מוניות פר שעת נסיעה. יכול מאוד להיות שזה פותח בפני הנהגים ששוכרים את מספר המונית אפשרויות שלא היו להם קודם".

    הלפרין הציגה שקפים עם נתונים שונים (מצ"ב) לפיהם מ-1952 כמות המוניות לאלף איש בישראל עלתה ב-קצת יותר מפי 2, בעוד כמות המכוניות עלתה בכמעט פי 300. "אנחנו חסרים במוניות, בראש ובראשונה אנחנו מגדילים את ההיצע, את הזמינות ואת איכות השירות" ציינה.

    עוד הציגה הלפרין כי השימוש באובר עלה משמעותית בשנים האחרונות בערים שונות בעולם, כאשר בניו יורק מהווה החברה למעלה מ-20 אחוזים מנתח השוק ובסן פרנסיסקו למעלה מ-70 אחוזים, וכי בסך הכל גם אם אחוז השימוש במוניות יורד מביאה התחבורה השיתופית לעלייה בשימוש הכולל בצורות התחבורה השונות לרווחת הציבור.

    ח"כ מקלב ציין בנוגע לדברים כי "הציבור מספיק בוגר כדי להחליט אם הוא מרגיש מספיק בטוח לנסוע עם השכן שלו או עם אדם שעובד בסביבתו".

    בסיכום דבריה קראה הלפרין כי "הגיעה העת לבטל את התקנה שלא מאפשרת לנהגים פרטיים להסיע אנשים כנגד תשלום, אני קוראת לנהגי המוניות לתפוס בשתי הידיים את הרצון לנהל איתם משא ומתן. אי אפשר לעצור את הכניסה של התחבורה השיתופית כדי להגן על הסכומים שנהגי המוניות שילמו בעבר, זה מזכיר לי את המחשבה שלא להכניס את מכונות הדפוס לשימוש כדי להגן על הכמרים שכתבו בנייר ועט".

    בתגובה לדברים טענו נציגי נהגי המוניות בדיון כי הדברים נחתמו מראש. יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר אור: המספרים שמוצגים משקפים את השוק בארה"ב, זה רחוק מהמציאות בישראל. ישנם אזורים שלמים בארה"ב בהם הרחיקו את אובר בשל הגודש בכבישים שיצרו הנהגים הפרטיים. היום עם 22 אלף מוניות שיתופיות נוכל להסיע 1.2 מיליון אנשים ביום, במסגרת זו הסכמנו לעד 50 אחוזים הנחה בנסיעה. אנשים שמשתמשים יום יום בנסיעות ירוויחו במיוחד, אנחנו לא מתנגדים למוניות נוספות אלא להכנסת רכבים פרטיים לענף שמאכיל 35 אלף משפחות".

    במהלך חילופי הדברים התלהטו הרוחות ואחד מנציגי נהגי המוניות אף עזב את האולם. יו"ר הוועדה פנה בעקבות ההתלהטות לנציגי נהגי המוניות: "החלק שלכם בתהליך הזה הוא מאוד קטן, אם אתם בכלל נפגעים, אלה שלוקחים מוניות ישירות כל בוקר ימשיכו בכך כי זה תמיד יותר נוח לנסוע לבד, אם לא יש עניין של פיצוי. זה ששמים אתכם במרכז זו טעות שלנו וגם טעות שלכם. לא יכול להיות שכל גוף אינטרסנטי יביא להפסד משמעותי לציבור. אנחנו לא מפוחדים, שום שיח ציבורי לא יאיים עלינו".

    דרור גנון, מנהל אגף בכיר תכנון, תפעול ורישוי תח"צ במשרד התחבורה: "אני מגיע עכשיו מוועדת הכלכלה, בקרוב יהיו 20 אלף רכבים שיוכלו להשתלב בתחום המוניות השיתופיות. זו עוד החלטה שמאפשרת אמצעי נוסף לאנשים שמעוניינים לנסוע בדרכים אחרות. בנוגע לתחבורה שיתופית בכלל, הנושא מקודם, אנחנו עדיין בוחנים את המשמעויות של זה. בקרוב תשמעו על צעדים שיקרו".



    0 תגובות