בחורשת האקליפטוס ו"קבר בובה" כבר ביקרתם?

    בובה הייתה שייכת לאהרן שידלובסקי, מחלוצי קבוצת כנרת, ויחד עמו עבדה בגן הירק של הקבוצה. כשהזדקנה החלה מובילה את ביצי הלול אל המדגרה או אל חדר האוכל, ולאחר מותה קבר אותה שידלובסקי באדמת הביצה
    קובי פינקלר 5 Comment on בחורשת האקליפטוס ו"קבר בובה" כבר ביקרתם?

    בלב חורשת האקליפטוס, "המצבה" של בובה – פרדה שלאנשי העמק היה אכפת ממנה, עד כדי כך שהקימו עבורה מצבה • "חרשה קילטרה ותילמה בנאמנות את אדמת כנרת בשנות ה- 20 וה- 30 של המאה ה- 20"

    בובה הייתה שייכת לאהרן שידלובסקי, מחלוצי קבוצת כנרת, ויחד עמו עבדה בגן הירק של הקבוצה. כשהזדקנה החלה מובילה את ביצי הלול אל המדגרה או אל חדר האוכל, ולאחר מותה קבר אותה שידלובסקי באדמת הביצה
    21:01
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on הפיגוע המחריד בבנימין: "בדקנו היטב את בטיחות החווה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בכניסה לקבוצת כנרת שבעמק הירדן ממוקמת חורשת האקליפטוס לזכרה של המשוררת נעמי שמר ז"ל ובקרבתה ממוקם "בית המוטור" (בית משאבה בתחילת המאה ה- 120).

    כאשר ממשיכים פנימה, לתוך בריכות הדגים לשעבר, קשה להתעלם מהשלט שמכוון באמצעות חץ וכיתוב אדום לעבר מצבתה של בובה שהוקמה על ידי קיבוץ קבוצת כנרת.

    ואכן, בינות בריכות הדגים, עצי התמרים המיתמרים ועצי האקליפטוס שמסוככים על המים, ממוקמת המצבה של בובה – פרדה שכנראה ממש היה אכפת ממנה, עד כדי כך שהקימו עבורה מצבה די מכובדת.

    המדריכים מצידם הסבירו שהמצבה מעידה על כך שבעבר לחיות הייתה חשיבות ומשמעות בעבור החקלאים שעבדו איתם עד כדי כך שהם בחרו להנציח את זכרם.

    אחד המדריכים אף הקריא את הכתוב על המצבה של בובה בה מצוין שהיא הייתה ממש פרדה לתפארת "שחרשה קילטרה ותילמה בנאמנות את אדמת כנרת בשנות ה- 20 וה- 30 של המאה ה- 20. יהא זכרה שזור בתולדות כנרת 1985".

    כמו כן הם הסבו את תשומת ליבם לכך שמעל למצבתה של בובה תלויה המחרשה שלה ותלמידים סקרנים ניגשו למשש.

    מקים "המצבה" אהרוניק ישראלי (94) שהוא גם בן המשק הוותיק בארץ סיפר: "בובה מתה זקנה מאוד בסביבות גיל 30 ולא היה לב לזרוק אותה לוואדי כפי שהיה נהוג בשעתו אז קברו אותה.

    עברו שנים ובשטח עשו בריכות דגים, אבל במקום קבורתה של בובה לא היה לב להפוך את האדמה, אז השאירו אי קטן ולא חפרו עם טרקטורים כי אמרו פה קבורה בובה.

    "השנים עברו, בריכות הדגים חוסלו, כי הצעירים לא רצו לעבוד שם, ובשטח גדלה צמחיית פרא. לי היה יחס מיוחד לוותיקים והצעתי לעשות פרויקט. נטעתי כמה עצים לעשות לה מצבה. באתי למזכירות והאספה לא אישרה את זה. אמרו שזה מעליב שאני רוצה לעשות מצבה לפרדה כמו לבני אדם ובאמת החליטו שלא לתת לי להקים מצבה".

    ישראלי לא נואש והוא תלה את תקוותו בוועדה מיוחדת שהוקמה לבחינת ההצעה. "הקימו ועדה שתחשוב איך להנציח את זכרה", הוא נזכר, "חיכיתי ארבע שנים ושום ועדה לא קמה עד שנמאס לי והקמתי את המצבה שמעליה מחרשה ערבית. מאז כל חברי כנרת שהתנגדו מלקקים את הלשון שכן על ידי כך מזכירים את תקופת הוותיקים" .

    על אחת מסוללות העפר בביצה, בצילם של עצי דקל, הוקמה אנדרטה לזכרה של הפרדה בובה. בובה הייתה שייכת לאהרן שידלובסקי, מחלוצי קבוצת כנרת, ויחד עמו עבדה בגן הירק של הקבוצה. כשהזדקנה החלה מובילה את ביצי הלול אל המדגרה או אל חדר האוכל, ולאחר מותה קבר אותה שידלובסקי באדמת הביצה. בשנת 1985 הוקמה במקום אנדרטת אבן לזכרה של בובה, שמעליה ניצבת מחרשה ועליה קבוע לוח הנצחה.



    5 תגובות

    מיין תגובות
    1. 5

      הייתי שם בבין הזמנים האחרון
      , המקום מאד יפה ומקסים

    2. 4

      אין דבר כזה פרדה יש פרד ופרד זה נקבה ובת זוגתו של החמור

      1. נכוןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןן