- רדיו קול חי - -

הראיון של חיים ישראל מעורר סערה: "לא ראוי ולא מכובד"

הזמר המזרחי חיים ישראל העניק בסוף השבוע האחרון ראיון ארוך לאלון הדר בידיעות אחרונות שם סיפר על חיו ואמונותיו. הראיון צוטט אתמול בחלקו כאן באתר ועורר סערה רחבה.

אישי ציבור ומחנכים שנחשפו לתוכן הדברים בקשו למחות בתוקף על "המשפטים הפסולים שמוזיקאי מוכשר ומוכר מוציא מפיו מבלי לחשוב על ההשלכות" כפי שהתבטאו.

"לא יתכן שמגיע בנאדם בלי רקע תורני בולט ומחליט על דעת עצמו דברים הכתובים מפורש בהלכה הפסוקה מדורי דורות" אמרו האישים לאתר קול חי והוסיפו "אי אפשר שבן אדם ש'בונה' על אהדת הקהל החרדי יחליט שבשביל לקושש סימפטיה מציבור רחוק הוא יפתח ויחשוף עברותיו בפומבי".

בראיון בידיעות ממנו ציטטנו אמר ישראל "כתוב, קול באישה — ערווה. אני לא צדיק גדול. אני שומע מוזיקת נשים. שרית חדד היא ידידה קרובה, והיא עושה קידוש השם גדול עם כל ההפרשות חלה".

על האפליה החרדית אמר "את האפליה מרגישים בחינוך. עד היום יש את ההפרדה הגזענית הזו. אני לא מתכחש לה. הכתרים הגדולים של הספרדים לומדים בישיבות האשכנזיות, והאחרים לא. אותו דבר בסמינרים של הבנות. ש"ס חוללה מהפכה ופתחה רשת מוסדות חינוך. היום יש ישיבות ספרדיות שעולות על ישיבות אשכנזיות".

ובכל זאת במוזיקה הוא מרגיש שאין אפליה. "מי ששמע אז מוזיקה מזרחית נחשב לשייגעץ, פרחח. כאילו עבר עבירת לאו בתורה. אני זוכר שהלכתי לחנות דיסקים במאה שערים ובדיוק חסיד אחד ביקש מהמוכר את חיים ישראל. הזלתי דמעה. אמרתי, פה מתחילה המהפכה: שבירת החומה בין אשכנזים וספרדים דרך המוזיקה".

ויש לו גם סיפור יפה: "הצעתי לאברהם פריד דואט בשם 'מלאכים קדושים', אבל הוא לא רצה. ביצעתי אותו לבד והוא הפך ללהיט גדול. היום הוא מזמין אותי להופעות בארץ ובחו"ל".

בראיון הוא סיפר על התקופה שישב בכלא לעשרה חודשים בגלל אלכוהול אבל הוא משווה את עצמו ל"יוסף הצדיק היה בכלא, גם הרבי מלובביץ". וכך הוא מספר: "הייתי בשלילה אחרי שנתפסתי בבדיקה שגרתית באיילון עם 30־20 אחוז אלכוהול מעל המותר, וקיבלתי מאסר על תנאי ושלילה לכמה חודשים. במהלך התקופה, הטיפש נהג פעמיים. בפעם הראשונה נתפסתי והמתנו למשפט, ותוך כדי נהגתי שוב. הפעם ארבו לי מהבילוש ותפסו אותי. הבאתי את זה על עצמי, לא יודע מה חשבתי. אולי חשבתי שלי מותר. טעות של ילד. שמתי פס, והשופטים קלטו והענישו בהתאם. הגיע לי. זו עבירה חמורה. אני קורא היום את הידיעות על תאונות דרכים ומקבל צמרמורת. ברוך השם שלא פגעתי באף אחד".

כשהוא נשאל האם הוא לא חושש שההופעות שלו בחברון מדי חול המועד יהרסו לו את הקריירה כיון שהמקום שנוי במחלוקת הוא עונה וגם חושף: "שנוי במחלוקת? אולי גם ירושלים שנויה במחלוקת, הרי שמעת על החלטת אונסק"ו.חוץ מזה, מערת המכפלה לא שנויה במחלוקת. אברהם קנה את השדה מעפרון החתי שחור על גבי לבן לפני 3,000 שנה. עוצר בחברון יש פעמיים בשנה. אז מה קרה? תראה מה הולך בהר הבית. עליתי לשם עם קבוצה של 30 אנשים. מסביבנו 30 מאבטחים ערבים ו־20 אנשי וואקף ירדנים. אומרים לך לא להתפלל או למלמל. עולה כמו פסל לקודש הקודשים. בא לך לזרוק איזו תפילה מעומקא דליבא, לדמוע ולצרוח, 'השם, תבנה את בית המקדש' — ישר בא לך וואקף מול הפרצוף ואומר, 'דיר באלאק'. פה הרגשתי את ההשפלה. נחלתנו הייתה לזרים. ירדתי לכותל ובכיתי כמו ילד קטן".

כשהוא נשאל מה החלום שלו הוא עונה בפירוט: "קיסריה? הייתי. חו"ל? יום הולדת של לב לבייב במוסקבה, עשירי יהדות מקסיקו, קזינו דה־פריז, הכנסת ספר תורה בהונג־קונג, בספרד בתוך זירת שוורים, ניו־יורק. בפסטיבל המחול בכרמיאל רוקדים את 'מלך העולם' ו'רבי רבי'. אפילו רוקדים בפינלנד את 'בהסתרה'. תראה ביוטיוב, לא תאמין. אז מה אני רוצה? לקבל פני משיח בכותל. הר הזיתים שיתבקע. לעמוד על החומה ולשיר 'יתגדל ויתקדש'. אני יודע שעכשיו הקוראים צוחקים".