נחנכה אנדרטה לזכר חללי אונית ה"אלטלנה" בבית העלמין נחלת יצחק

    קובי פינקלר No Comments on נחנכה אנדרטה לזכר חללי אונית ה"אלטלנה" בבית העלמין נחלת יצחק

    חברה קדישא תל אביב ופרויקט "אתרי מורשת" של משרד ראש הממשלה חנכו אחה"צ אנדרטה לזכר חללי אוניית ה"אלטלנה" בבית העלמין נחלת יצחק, עליה נהרגו 16 לוחמי ארגון האצ"ל, אשר הובאו לקבורה בבית העלמין

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חברה קדישא תל אביב ופרויקט "אתרי מורשת" של משרד ראש הממשלה חנכו אחה"צ אנדרטה לזכר חללי אוניית ה"אלטלנה" בבית העלמין נחלת יצחק, עליה נהרגו 16 לוחמי ארגון האצ"ל, אשר הובאו לקבורה בבית העלמין.

    טקס הסרת הלוט התקיים במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לענייני מורשת זאב אלקין, ראש עריית תל אביב- יפו רון חולדאי, חברי כנסת וכן אנשי ארגון ברית חללי האצ"ל, ביניהם ניצולי אלטלנה.

    האנדרטה, אשר עיצובה נבחן ואושר באופן אישי ע"י ראש הממשלה מבין שלל דגמים, הוקמה במימון משותף של המרכז לאתרי מורשת במשרד ראש הממשלה ושל חברה קדישא תל אביב. האנדרטה מוצגת כדגם עשוי בטון מצופה מתכת של ספינת אלטלנה, כאשר חלק ממנה נראה כשקוע במי הים. על צידה מצוטט המשפט האלמותי מאת מנחם בגין, מי שהיה על האנייה בעת הפרשה, "מלחמת אחים לעולם לא". כחלק מעיצובה הייחודי של האוניה הוקנו לה צבעי חלודה המסמלים את שרידי האוניה העולים מן האוב כמבקשים שלא להישכח. אורכה של האנדרטה הוא כ-7 מטר וכ-2 מטר גובהה, כאשר בלילה מאירה אותה תאורה ייעודית המבליטה את עלייתה של האוניה מן המצולות ומדגישה את חשיבותו של האירוע כמקרה מכונן בהיסטוריה של מדינת ישראל.

    בית העלמין נחלת יצחק החל לפעול בשנת 1932 ונחשב לאחד מבתי הקברות הוותיקים בגוש דן; בנחלת יצחק טמונים גדולי עולם התורה, היראה והחסידות כמו כ"ק אדמו"רי בית רוזי'ן, לצד מפקד הלח"י, אברהם שטרן, אב"א אחימאיר-ממנהיגיה הרוחניים של התנועה הרוויזיוניסטית, לוחמי המחתרות, עסקנים, סופרים וחברי כנסת .

    אברהם מנלה , מנכ"ל חברה קדישא תל אביב אומר "אנו שואפים שהמבקרים יחושו את הכבוד שרוחשים בבית הקברות הזה לדמויות שאכלסו את הישוב היהודי ונלחמו כדי להקים פה מדינה, תוך מאבק יום-יומי במחלות ובתנאי המחיה הקשים ששררו באזור בעבר. חברה קדישא שמה לעצמה למטרה לשקם את בתי העלמין העתיקים בתל אביב על מנת להפכם לאתרי עלייה לרגל, ועיצובה מחדש של אנדרטת אלטלנה היא הסנונית הראשונה לשיקום בית העלמין. כואב לראות את ההזנחה של חלק גדול מהקברים, ולמרות שאין זאת משימה של חברה קדישא, החלטנו לקחת אותה על עצמנו , בשיתוף עם גופים שונים במטרה לשפץ את המקום. פה קבורה ההיסטוריה של מדינת ישראל. אבן שואבת להיסטוריית המאבק שניהלו אישים להקמת המדינה הזאת ואין סיבה שבבית העלמין בפראג יבקרו 10 מיליון בשנה, בזמן שבתי הקברות ההיסטוריים שלנו יסבלו מהזנחה. אני רוצה לברך את המוסדות העירוניים והממשלתיים אשר עוזרים לנו בשימורו ושיקומו של האתר ההיסטורי הזה. המיקום הסימבולי בו מוצבת האנדרטה הוא בין רחבת הטקסים של צה"ל לבין האנדרטאות לזכר השואה, מיקום המחזק את התחושה של יציאה משנות סבל ארוכות, לעבר עצמאות מדינית. האנדרטה הישנה מסמלת את הנפילה עצמה, בעוד החדשה עולה מלמטה בקריאה עכשווית לשים את השסעים בצד ולזכור כמה חשוב להיות מאוחדים."



    0 תגובות