יעוגן איסור הכנסת מזון הרגיש לילדים אלרגנים

    איתי גדסי 3 Comment on יעוגן איסור הכנסת מזון הרגיש לילדים אלרגנים

    חוזר מנכ"ל משרד החינוך יעגן איסור הכנסת מזון הרגיש לילדים אלרגנים לאזורים מוגדרים במוסדות החינוך, זאת לאחר דיון ארוך בוועדה המיוחדת לזכויות הילד

    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הוועדה המיוחדת לזכויות הילד וועדת החינוך, התרבות והספורט קיימו היום (ד') ישיבה משותפת בנושא 'תלמידים אלרגיים במערכת החינוך'.

    יו"ר ועדת החינוך ח"כ מרגי (ש"ס) פתח את הדיון: "זה לא דבר שבשגרה שוועדות מקיימות דיון משותף, המשמעות הינה שכולנו מגויסים כדי להוביל כיוון רציונאלי בטיפול הילדים האלרגנים במערכת החינוך. לנושא הוקצו משאבים רבים אך עדיין ישנן בעיות. אין פתרון מושלם, ננסה לצמצם את חששות ההורים למינימום ונעשה את המקסימום שהמערכת יכולה לעשות בסוגיה הזו. לצערי הרב אין שיתופי פעולה בנושא זה והסוגיה לא תיפתר בלי שיתוף פעולה, לכן נכנס את כולם יחד לשולחן עגול עד לפתרון".

    יו"ר הוועדה לזכויות הילד, יפעת שאשא ביטון: "התכנסנו יחד למען מטרה משותפת. הנושא הזה עולה יותר ויותר למודעות וגם היקף האלרגיים עולה, כך שאנחנו זקוקים למענה. העניין של סייעת צמודה הוא נחוץ וחשוב, אבל אני לא בטוחה שזה הפתרון הבלעדי, יכול להיות שניתן ליצור את המניעה בלי סייעת צמודה לכל ילד, בכך שנכשיר מערכות שלמות להתמודד עם האלרגיות של הילדים".

    אריאל לוי, סמנכ"ל משרד החינוך ומנהל המינהל הפדגוגי: "זה נושא שבשנים האחרונות מעסיק מאוד גם אותנו. אנו מעריכים שיש כ-20 אלף ילדים ובני נוער אלרגנים. אנו עובדים בשתי צורות – החינוכית שכוללת הסברה והדרכה וכן אישור של שעות סייעת לילדים הזקוקים לליווי. היום ילדים יודעים לא להביא מוצרים מסוימים בגלל שזה עלול לפגוע, ישנם מרכזים סטריליים בתוך כיתות".

    לוי הוסיף כי "בימים אלה מתעדכן חוזר מנכ"ל שהינו יחסית ישן, ובחוזר המחודש תעוגן בצורת הנחיה ההוראה שלא להכניס מוצרים בעלי מרכיבים רגישים לילדים האלרגנים למרחבים בהם שוהים אותם ילדים".

    במשרד החינוך והבריאות הציגו כי כ-2,600 ילדי גנים וכיתות א', ב' אלרגנים מקבלים כיום סיוע צמוד מסייעות, כאשר בתשע"א היו פחות מ-100 כאלה. עוד עלה כי נוכח המדיניות הנהוגה רק 4 ילדים מעל כיתה ב' קיבלו אישור לסיוע מצד סייעת, וכי לוועדת ערר של משרד הבריאות הוגשו לקראת שנת הלימודים הנוכחית כ-100 בקשות ערעור בנידון, כאשר רובן המכריע עדיין לא הוכרע, מה שמביא לכך שישנם הורים שלא שולחים את ילדיהם לבתי הספר מחשש לחייהם.

    במהלך הדיון הציגו הורים את המורכבות והקשיים של ילדיהם המשפיעה על כל מהלך חייהם.

    אוה, אמא לילד מולטי אלרגי בן 8 מכפר סבא: "מספיק שהילד שלי ישאף במבה שמישהו הביא או יבוא במגע עם חלב והוא בסכנה, אני לא רואה את המנהלת נצמדת אליו ושומרת עליו. השנה הוא לא פוקד את בית ספר כי אין לו סייעת. הוא לא יכול להזריק לעצמו ברגע של סכנה, וגם אין אחיות בבית ספר, מדברים על אחות אחת על 1,600 תלמידים, היא לא תגיע תוך 4 דקות לבן שלי כדי להזריק לו".

    אוה סיפרה כי הגישה ערער לוועדת הערר של משרד הבריאות: "הוועדה עובדת מאוד לאט, כפי שמענו אישרו רק 4 ילדים. הגשנו בג"ץ ואני לא רואה פתרון".

    אודליה, אם לילד אלרגי סיפרה כי ילדים אלה אינם מבוטחים מפני תאונות אישיות בבתי הספר: "המוסד החינוכי לא נגיש מהבחינה הזו, הילדים לא בחרו ברגישות הזו, ואנחנו לא יכולים לשאת בעול הכספי הזה. בדקתי את זה מול חברת הביטוח ואמרו לי שחד משמעית ילד אלרגני לא מבוטח כיתר הילדים בביטוח תאונות אישיות, יש לבטח אותם". חברי הוועדה ציינו כי הנושא ייבדק ויש לתקנו.

    ח"כ אורי מקלב ציין כי "במקרים רבים מדובר בשאלת חיים של הילד יומיומיות ושעה שעה, זה מלווה את הילד והוריו בלי הרף. יש מקומות שילד מרגיש שהוא נטל, אי אפשר לתאר את התחושה הזו. ישנה גם בעיה שהמזון הניתן לילדים אלרגיים כפתרון אינו בעל כשרות מהדרין מה שמקשה על משפחות המקפידות על כך".

    בתום הדיון קבעו ח"כ שאשא ביטון וח"כ מרגי כי בשבועות הקרובים יכונס שולחן עגול משותף של שתי הוועדות עם הורים ונציגים מקצועיים ונציגי המשרדים הרלוונטיים שיקבע מה השינויים והנהלים הדרושים למען הילדים האלרגנים בישראל, ובו יבוסס מסמך מוסכם וסופי לפתרון הסוגיה.



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      ומה עם זכויות הילד החרדי? למה לא התקיים דיון דחוף על הודעתה המרושעת של פקידת משרד החינוך מאיה ניאזוב בשליחות שר החינוך נפתלי בנט בערב החג למוסדות המוכש"ר החרדי בדבר קיצוץ 20% בגין שעות תמרוץ וטיפוח חברים יקרים
      אם לא נתעורר לא יהיה החודש כסף לשלם משכורות !!!
      חייבים להפוך עולמות.
      קיצוץ זה נעשה בו בזמן שהוגשה עתירה לבג"צ על ידי עשרות מוסדות חרדים הופלו לרעה בתקצוב לעומת המוכש"ר הערבי נוצרי שתוקצבו בתוספת 50 מליון ש"ח! ובנוסף רק חודש קודם, התקציב במוסדות המוכש"ר התקבל על בסיס נתוני שנה שעברה בלי כיתות צמחות
      וכעת אם החכי"ם החרדים לא יעוררו את ההתנגדות הנדרשת החודש תהיה הפחתה של 20% בגין שעות התמרוץ והטיפוח.
      בהמשך ישיר למכתב של מאיה ניאזוב מערב החג

      1. יש חרדים שלפי תגובתם אינם מבינים את גבולות הכוח של החכים החרדים, הם חושבים שהם יכולים לעשות כל מה שהם רוצים.

        1. גבולות כח? על מה אתה מדבר?
          על-פי נתונים שהופקו ממערכת שקיפות תקציבית של מינהל כלכלה ותקציבים במשרד החינוך, הכוללת נתונים על תקציבים שהועברו על-ידי משרד החינוך לפעילויות חינוך ברשויות המקומיות ובמוסדות חינוך, העלות השנתית הממוצעת של תלמיד בחינוך המוכר שאינו רשמי פחות מ- 5000 ש"ח לתלמיד לעומת למעלה מ- 15,000 ש"ח בחינוך היסודי (פי שלוש!)
          העלות השנתית הממוצעת של כיתה בחינוך המוכר שאינו רשמי 150,000 ש"ח לערך לעומת כלמעלה מ- 450,000 ש"ח בחינוך הרשמי.
          אם נוסיף את הפערים האדירים בתקצוב הרשויות המקומיות אז מדובר בפער בלתי נתפס
          לא זו בלבד שמתוקצבים בפירורים, עוד יש למשרד האוצר ומשרד החינוך את החוצפה לבקר את המוסדות החרדים ולקבוע להם רף של סכומים להוצאות דמיוניות שאינם יכולים לעמוד בהם!
          מדובר בחיסול פומבי של התשתית הקיומית של הציבור החרדי!
          אין שום נציגות פלמנטרית בשום מקום בעולם שהייתה מניחה לדבר כזה לעבור מבלי להרעיש עולמות כפשוטו!
          רק אצלינו הנציגים לא נבחרים באמת על ידי הציבור אלא על ידי קשרים הדוקים בחצרות ולא צריכים לעשות חשבון לאיש.
          מדוע הנציגות החרדית לא יכולה להביא הישגים לפחות כמו שהביאו הנציגים הערבים לחינוך הנוצרי ערבי? , ההסכם שעשו עם הערבים הנוצרים בגלל פחד מוות של העריצים במדינה מדעת הקהל הבין לאומית מוכיחה שמדובר בפשע בקנה מידה בין לאומי!
          אז למי נפנה ונזעק חמס אם לא לנציגים החרדים? אולי נשאר לפנות לבית הדין הבין לאומי בהאג (ברצינות ממש, בכלל לא בציניות!)