כשג'ו שוטנשטיין איבד את התואר 'בעל ספר התורה הקטן בעולם'

    "הכנת הקולומוס לכתיבה הקטנטונת הזו, דורשת כל כך הרבה מיומנות. הצדדים צריכים להיות שווים והחריץ מדויק בלי פספוסים". רק הכנת הקולמוס תיארך שעות ודורשת סבלנות השמורה לסופרי סתם בלבד
    אתי קצבורג 2 Comment on כשג'ו שוטנשטיין איבד את התואר 'בעל ספר התורה הקטן בעולם'

    רגע לפני שמחת תורה סוחר יודאיקה וסופר סת"ם מספרים על הלהיט החדש – ספר תורה מיניאטורי • הויסקי באלף דולר בפלורידה, הזמרת שבקשה ס"ת וסורבה והסאטמראי שביקש משכן • ושאלת מליון הדולר: כמה זה עולה?

    "הכנת הקולומוס לכתיבה הקטנטונת הזו, דורשת כל כך הרבה מיומנות. הצדדים צריכים להיות שווים והחריץ מדויק בלי פספוסים". רק הכנת הקולמוס תיארך שעות ודורשת סבלנות השמורה לסופרי סתם בלבד
    13:20
    22.04.24
    אתר קול חי No Comments on "כולנו מסובין": סדר פסח מוזיקלי עם מוישי רוט וחברים • צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    את הרגע המרגש הזה, משה לא ישכח לעולם. בעיצומו של חג הסוכות הוא הוזמן לחגוג עם הנגיד ג'ו שוטנשטיין, בסוכתו שבמלון "מצודת דוד", את סיומו של כתיבת ספר תורה ברוחב 7.7 ס"מ. כמעט הכי קטן שיש בעולם. למה כמעט? כי מיד לאחר מכן 'נגיד' נוסף קיבל תיאבון וכתבו לכבודו ספר ברוחב 5.5 ס"מ.

    קבלו הצצה לעולם אספנות היודאיקה, וספרי תורה מיניאטורים בפרט. "זה עולם מופלא ומורכב ומדויק לעין שיעור", מספר לי משה שביב, סופר סת"ם מבוקש, שבאמתחתו רזומה ארוך של כתיבת ספרי תורה בכתב יפהפה ומהודר וספרי תורה מיניאטוריים ייחודיים. אין הרבה שאמונים על מלאכת המחשבת הזו. כל כתיבה כרוכה בסיכונים הלכתיים רבים ודקדוק על קוצו של קולמוס.

    רק כדי לסבר את האוזן ולהבין את סדרי הגודל: ספר תורה סטנדרטי נכתב בגודל של 48 ס"מ על 56 ס"מ. ספרים קטנים יותר מגיעים ל-25 ס"מ, אותם תוכלו למצוא במקומות שיש לאנשים בתי כנסת קטנים בבית וכדו'. הכתב הוא בגודל כתב של מזוזות. בכל עמוד בספר תורה 42 שורות ובמזוזה 21 שורות, כלומר חצי עמוד מספר תורה. ספרים קטנים מכך, כבר לא סטנדרט. אלו ספרים לאספנים.

    ספר לי קצת על השוק המיוחד הזה?
    "חובבי יודאיקה ומינאטורה, אלו אספנים לכל דבר, עם אותם סיגמנטים של אספני רכב למשל. הם אף פעם לא יסתפקו במה שיש להם והם יסכימו לשלם הון עתק כדי שיכתבו להם ספר תורה בכל גודל שהם בוחרים. כאן זה הפוך. קודם הם בוחרים את המעטפת – ארון קודש זעיר ורק אח"כ הם תרים אחר ספר תורה בגודל המתאים. יש כאלה שמגיעים עם רעיונות. אחד ביקש פעם לכתוב לו את כל התנ"ך בגודל פיצפון, אחר ביקש 5 מגילות. לא תמיד זה מתאפשר, כי יש כאן המון אתגר כדי שמבחינה הלכתית המוצר יהיה מושלם, זה לא מוצר מדף.

    האתגר
    "זה לא סת"ם. בכתיבת ספר תורה סטנדרטי, כל אות בנויה משלוש משיכות קולמוס וכל שורה ברוחב 3 מ"מ. אות יושבת על חצי שורה, כלומר בכל ה-3 מ"מ יש 6 קולמוסים. בספר תורה שכתבתי ברוחב 7.7 ס"מ, כל שורה בספר היתה 1.4 מ"מ וכל אות יושבת על חצי שורה".

    כאן הוא ביקש שאתחיל לחשבן מתמטית, וזה השלב בו התחלתי להסתבך ועיני החלו לכאוב רק מלנסות להבין את גודל המאמץ ההירואי שכרוך בכתיבת ספר מהסוג הזה.

    "הכנת הקולומוס לכתיבה הקטנטונת הזו, דורשת כל כך הרבה מיומנות. הצדדים צריכים להיות שווים והחריץ מדויק בלי פספוסים". רק הכנת הקולמוס תיארך שעות ודורשת סבלנות השמורה לסופרי סתם בלבד.

    נחזור להתחלה לרגע המרגש של הכנסת ספר תורה של המיני שכתבת
    "היה מרגש לרדת לכותל המערבי ולקרוא בספר התורה שהזמין הנגיד שוטנשטיין, שחיבתו לספרי תורה קטנים ידועה. הכתר של ספר התורה הקטן הזה, מיוחד בפני עצמו ושיבצו בטס אלמנט מיוחד מכסף עם זכוכית מגדלת (להקל על הבעל קורא).

    אגב, אחרי הספר הזה נכתב ספר קטן יותר רוחב 5.5. "הוא נכתב עם מיקרוסקופ שזה שווה כתבה בפני עצמה".

    "ארגון ידוע בארה"ב מצא דרך מקורית לצ'פר את התורמים שלו", כך פותח חיים דרוק, סוחר יודאיקה מפורסם. "כדי לדרבן את תורמיו הוא הבטיח כי מי שיתרום מעל 100 אלף דולר יקבל ספר תורה מיניאטורי, שישה ספרים נכתבו עבור הנגידים האלה וההתרגשות היתה גדולה".

    לקוחות מיוחדים וסיפורים מעניינים
    "חסיד סאטמר ממונרו קנה דרכי ספר תורה. הוא בנה ארון קודש כמו הארון של המשכן, הכל מזהב טהור וידיות כמו במשכן, משהו מדהים. ולשם כך ייצרנו לו ספר תורה מיוחד.

    "מדי פעם אני מקבל פניות למוצר הזה. השוק שלו מצומצם יחסית אבל מי שנמצא בתוכו יודע בדיוק מה הוא מחפש. לדוגמא, זמרת גויה מפורסמת פנתה אליי שאשיג לה ספר כזה אך קיבלתי הוראה מפורשת שאסור לי למכור לה. מכרתי לאוליגרך רוסי ממוסקבה, התהליך הוא מייגע אך התוצאה מרגשת ומשתלמת".

    מכמה כסף נצטרך להיפרד אם נחליט שאנחנו מאד רוצים אחד כזה בארון שלנו?
    "ככל שהספר קטן יותר מחירו נוסק כמובן, כי העבודה וההשקעה סביבו היא הזויה וזה יכול להגיע אל ליותר מ-100,000 דולר, בסך הכל 200 אלף דולר, כולל הזהב והיהלומים וארון הקודש הייחודי לפי כל קנה מידה".

    הכנסת ספר תורה, יש לפידים?
    "זכור לי עורך דין מפלורידה שהזמין אותי לביתו, להכנסת ספר תורה של ספר מיניאטורי שכתבנו לו. עשינו כמה סיבובים בסלון שלו (הסופר, מגלף ארון הקודש ואנוכי). שתינו וויסקי של 1,000 דולר וחזרנו הביתה".

    רגע לפני שמחת תורה, שנזכה לחגוג את סיום התורה באמת, עם ספרים קטנים כגדולים. זה לא ממש משנה.
    חג שמח!



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      מרתק! אפרופו ספרי קודש לאספנים ,אם יש לכם אוסף ספרים ישנים או שהזדמן לכם ספר שנראה לכם מיוחד או בעל ערך אספני, יש מי מצב שמדובר על פריט יקר ערך. חפשו בגוגל "ספרים נדירים יוסף האוסף" וקבלו מאמר מקצועי על הערכת שווי הספרים הישנים שלכם באופן עצמאי.

    2. 1

      מרתק! אם יש לכם אוסף ספרים ישנים או שהזדמן לכם ספר קודש שנראה לכם מיוחד שנראה לכם בכל ערך אספני, יש מי שייקנה אותו מכם. חפשו בגוגל "ספרים יוסף האוסף" וקבלו מאמר מקצועי על הערכת שווי הספרים הישנים שלכם באופן עצמאי.