שיחת חג • "אנחנו בהחלט בתקופת תור הזהב של הספרות"

    לעומת מוזיקאים שהפרנסה קשה הרבה יותר עקב מכת ההעתקות והזיופים, ספרים לא שווה להעתיק זה קשה מאד ההתעסקות שבדפוס וההוצאה לאור לא משתלמת בעליל
    אתי קצבורג 3 Comment on שיחת חג • "אנחנו בהחלט בתקופת תור הזהב של הספרות"

    הסופר חיים ולדר בשיחה מיוחדת על ספרים, סופרים וספרות במגזר החרדי • על אייפדים מול ספרים, העתקת ספרים וזליגה לדיסקי שמע • מה דעתו על מאבק הקנאים על 'פך השמן הטהור'? • ויש לו המלצה לסיום לכם – ההורים

    חיים ולדר
    לעומת מוזיקאים שהפרנסה קשה הרבה יותר עקב מכת ההעתקות והזיופים, ספרים לא שווה להעתיק זה קשה מאד ההתעסקות שבדפוס וההוצאה לאור לא משתלמת בעליל
    21:24
    17.04.24
    איתי גדסי No Comments on חשיפה: נתניהו מעדיף להגיב באמצעות המוסד; הרמטכ"ל מתנגד

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כנהוג במועדי ישראל, זה הזמן לפרויקטים מיוחדים ולא שגרתיים. כזה הוא הפרוייקט שלנו לחג הסוכות תשע"ז. פנינו למספר דמויות ידועות, אישים שפועלים כל השנה בעיסוקים שמחברים אותם לציבור.

    חג סוכות עת יושבים עם ישראל תחת גפנם ותאנתם זה שעתם היפה של הספרים, הושבנו לשיחת חג את היועץ, הסופר, המחנך וגם איש התקשורת חיים ולדר מגיש תוכנית עצות מהחיים בקול חי.

    זכרון אחד חד מאד יש לי מילדות, לעולם לא אשכח אותו ולעד שאזכר בסיטואציה תעטוף אותי תחושת מבוכה או אי נעימות מלווה בתחושת עקצוץ, כפי שנהוג בהרבה בתי ישראל ההורים קונים מתנת חג לילדיהם, ספר או משחק או משהו שיעסיק אותם לחצי שעה בתוך החופשה וייתן חצי שעה שקט מהמשפט "אמא משעמם לי"

    באותו חג זה מהזכרון הנ"ל אמא קנתה לי מתנה ספר, כתולעת ספרים מושבעת זה היה שי אולטימטיבי שהפך אותי למאושרת אך דא עקא טרם אמא נתנה לי רשמית את הספר, מצאתי את מקום מחבואו קראתי אותו והחזרתי אותו למקום עד שאקבל אותו רשמית לכבוד החג, עד היום זכר המעשה הטיפשי הזה מעלה בי סומק ומצד שני נוכחתי לראות עד כמה אהבתי למילה הכתובה העבירה אותי על דעתי.

    היכן היום ממוקמת הספרות החרדית?
    "מצד אחד ככל שהמודרנה נכנסת יש פחות ספרים יש מגוון מדיות שונות וטכנולגיות פורצות דרך ושוק הספרים בהאטה מסוימת מצד שני במגזר החרדי המצב קצת שונה הטכנולוגיה בהרבה מקומות לא נכנסה במלוא עוזה לדוגמא כמעט ולא קיים ספרים חרדים באייפדים, כן יש קידמה יש תזוזה אך הציבור שאינו משתמש באינטרנט לצורך קריאה ספרותית גדול מאד".

    בבתים שישנם מחשבים בשימוש האם זה משפיע על הקריאה של הילדים?
    "חד משמעי כן, שימוש של ילדים במחשב פירושו גזרת כליה על הספרים לילד קל הרבה יותר לראות לשמוע ולחוש מאשר לקרוא, לדוגמא חבורת תרי"ג שזה דיסק שמע בלבד הפתיע אותי בגדול".

    כסופר האם אתה נערך לעתיד שחלקו כבר כאן חי נושם ובועט?
    "ברור שכן, העולם מגיע לשם אם ארצה או לא, חלק מהקבצים שלי אני מכין לאייפדים או לגרסאות דיגטליות שונות".

    פרנוסה מכתיבת ספרים ומכירתם יש?
    "כן, לעומת מוזיקאים שהפרנסה קשה הרבה יותר עקב מכת ההעתקות והזיופים, ספרים לא שווה להעתיק זה קשה מאד ההתעסקות שבדפוס וההוצאה לאור לא משתלמת בעליל (גנבים, אל תגידו שלא אמרתי)".

    בוא נדבר רגע שוב על התהפוכות והשינוי שעובר המגזר החרדי עם עידן הדיגיטל
    "מאבק הקנאים ומאבקם על פך השמן הטהור שלא ייגעו בו לרעה זה בעצם המאבק שלהם עבורנו. הם מגינים על הנפש של כולנו ועל כן הם צועקים מעל כל במה את נהמת ליבם. העולם בעיצומו של שינוי משמעותי, שכל אחד ואחד מאיתנו חש על בשרו, על כן אנו צריכים לכבד את המאבק, לא לבזות או להתנגד לו ולנסות עד כמה שאפשר לשמור על הגחלת הטהורה ולא להיכנע למודרניזציה הפושה במחנה. בספרים אני רואה את זה בחוש. אנשים מחפשים את האותנטיות, את הטוהר ובמידה מסוימת ניתן לומר שזה תקופת תור הזהב של הספרות".

    לאור האמור לעיל איך בכל אופן מחדשים ומביאים חדשנות וקידמה לענף הזה?
    "עולם הקומיקס שפורח ומלבלב מהווה תשובה הולמת לקידמה, זה מאתגר ומשעשע ומעביר מסרים באופן יוצא דופן מבלי לפגוע במקצועיות והנה לדוגמא דבר נוסף שנכנס – עולם הפסיכולוגיה ופתיחות רגשית מה שהיה הרבה פחות בעבר הגיע בצורת ספרות ילדים עשירה בה קיים עולם שלם חדש של פתיחות מבפנים החוצה, יש פתאום שיח על הדברים הכואבים ביותר, הרגישים ביותר באופן של ספורת חוויתית ואמצעים וויזואלים מרתקים".

    מילה לסיום
    "עודדו את הילדים לקרוא מה שיותר, ערך הקריאה לא יסולא מפז זה מהווה אתגר למח, מאמץ חשיבתי והמון המון אינטלגנציה במימדים שונים, אחרי הכל אנחנו עם הספר".

    חג שמח!



    3 תגובות

    מיין תגובות
    1. 3

      הילדים שלי שומעים את חבורת תרי"ג
      הם מאוד מרוצים, אנחנו ההורים ממש לא …
      סיפורי מתח, שב"כ, בקתות ביער, חטיפות ילדים – איך זה שייך לילדים בציבור החרדי ?

    2. 2

      כבר יצאו נגד חיים ולדר רבים ביהנייהם גם רבנים מבני ברק

    3. 1

      אין על תריג אליפותתתת מוכשר ולדר