פארק עצמאות ארה"ב, חרבות חנות ועין מטע

    קובי פינקלר ויעקב שקולניק No Comments on פארק עצמאות ארה"ב, חרבות חנות ועין מטע

    זהו טיול של לחול המועד או ליום שישי , או של שעות אחר הצהרים הקצרות כשמשך שעות האור הולך ומתקצר • פשוט לנסוע מרחק שעת נסיעה מאזור המרכז, או רבע שעה מירושלים ולהרגיש את הטבע במלא הדרו

    21:01
    18.04.24
    אבי מימרן No Comments on הפיגוע המחריד בבנימין: "בדקנו היטב את בטיחות החווה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    פארק עצמאות ארה"ב

    תקופת הסתיו הוא הזמן היפה ביותר עבור המטייל בטבע. רגבי האדמה הלחים אחרי טפטופי הבוקר המעוררים את פרחי הסתיו מתרדמת הקיץ הארוכה, האויר הצלול והצבע הכל כך ברור של האופק הנשקף למרחקים, כל אלו הן סיבות טובות לצאת לטבע ולשכוח ולו במעט את בעיות היום יום.

    זהו טיול של לחול המועד או ליום שישי , או של שעות אחר הצהרים הקצרות כשמשך שעות האור הולך ומתקצר. פשוט לנסוע מרחק שעת נסיעה מאזור המרכז, או רבע שעה מירושלים ולהרגיש את הטבע במלא הדרו. אנחנו בפארק עצמאות ארה"ב, בלב הרי יהודה.

    שטחו של האזור כ 15,000 דונם והוא כולל את כל השטח בין בית שמש במערב , גוש עציון ומבוא ביתר במזרח, נחל שורק בצפון ובדרום (צריך לזכור שהנחל מתפתל בין ההרים). מכאן האפשרויות הרבות לטיול הגלומות בו.

    20161013_103859_resized

    חלקים נרחבים מהיער נתרמו על ידי יהודים טובים מארה"ב שאף הקדישו חלקת יער לשגרירה בעבר, של המעצמה הגדולה סם לואיס. עשרות מסלולים, יוצאים מפינות שונות של היער וכולם נתונות להשגחתו של תצפיתן היערות . לעלות לאחד המגדלים הללו, לראות את הנוף הנפרס לכל עבר ואח"כ לממש ברגלים את השטח זו בהחלט מחשבה נכונה.

    כבר במעלה ההר אנחנו מתחילים לגלות את הגלובוס. בצומת הפונה לכיוון מערת הנטיפים (אליה לא נכנס בטיול הפעם) כשמולנו הר יעלה,נבחין בפיסול גדול ממדים של כדור הארץ. אולי זהו סמל למעצמה הגדולה שעל שמה נקרא הפארק ואולי כדי שנחוש שאנחנו במרכז היקום וכולם סובבים אותנו, כך או אחרת זוהי בהחלט נקודה יפה לתחילת המסלול. נמשיך ונעלה במעלה ההר. מימין ומשמאל לנו שבילי טיול המתאימים לכל נפש. כמעט בכל ק"מ נבחין בשילוט המסביר את תוואי המסלול המוצע מכאן. בפסגת ההר ב"בר בהר" ליד הישוב בר גיורא ישנה עמדת מודיעין טובה המשמשת כמרכז מידע על כל האפשרויות באזור. כל מה שנבחר לעשות באזור יהיה טוב. לא צריך לעשות את כל המסלולים.

    נבחר הפעם שניים. חורבת חנות ועין מטע.

    איך מגיעים?

    20161013_103859_resized
    מהמרכז- במחלף בית שמש פונים לכביש 38 עד לבית שמש. שם פונים שמאלה לכביש 3855 המוביל למחסיה. בפניה בשילוט למערת הנטיפים נפנה שמאלה ונתחבר לכביש 3866. במעלה ההר נבחין בפיסול כדור ה ארץ. נמשיך בכביש עד לצומת בר גיורא, שם ליד תחנת המידע מתחיל פארק עצמאות ארה"ב.

    לבאים מירושלים- יורדים מבית החולים הדסה עין כרם בכביש 386 לכיוון בר גיורא. בצומת הראשון בחיבור לכביש 3866 מצד ימין תחנת המידע.

    חורבת חנות ועין מטע כתב: יעקב שקולניק

    שני מעיינות קטנים ונחמדים – עין מטע ועין תנור – נחבאים בערוץ נחל זנוח שבלב הרי ירושלים. מסלול מעגלי שאורכו כ-3 ק"מ יסדר לכם ביקור בשניהם, ועצי תאנה ואיקליפטוס שצומחים לצדם יעניקו לכם צל ואפלולית נעימה גם בימי הקיץ. יש גם חניון נחמד כבסיס ליציאה, ואנא, אל תשכחו את הפנסים, כי יש גם נקבה עתיקה. הביאו בחשבון שבדרך חזרה יש לעלות בשביל שמתגבר על הפרש גובה של כ-60 מ'.

    נתחיל את הסיור בחורבת חנות (ח'ירבת אל ח'אן, ח'ירבת עלאר). קק"ל שיפרה לאחרונה את החניון, סללה רחבת חניה והוסיפה ברזי מים לשתייה. ליד רחבת החניה יש גם חניון ובו שולחנות פיקניק.

    התקופה הרומית הותירה את חותמה על הדרך בדמותן של מדרגות חצובות הנראות לצד הכביש של ימינו, מעט במורד הדרך מחורבת חנות. חובבי האגדות ייהנו מן הסתם לשמוע שגל האבנים הקטן שבין עצי היער, ליד רחבת החניה, מזוהה כבר מימי קדם עם קברו של גוליית הפלישתי.

    20161013_100258_resized

    החניון בחורבת חנות הוא מן היפים בהרי ירושלים. הוא שוכן בלב יער מטע, המהווה חלק מפארק עצמאות ארצות הברית.

    קק"ל נטעה את היער בראשית שנות ה-50 של המאה ה-20, והוא נקרא על שם מושב מטע, ששאב את ההשראה לשמו מהמטעים שבסביבה ומהפסוק בספר יחזקאל: "והקימותי להם מטע לשם, ולא יהיו עוד אסופי רעב בארץ ולא ישאו עוד כלימת הגויים" (יחזקאל לד, כט).

    אל עין מטע

    מרחבת החניה יש לצעוד מזרחה בדרך עפר (סימון שבילים כחול), לצד עצי יער ועצי בוסתן שנטעה קק"ל במקום. הדרך עוברת ליד הגת הגדולה, המרוצפת אבני פסיפס פשוטות. כ-50 מ' אחריה הדרך מתעקלת שמאלה ומגיעה לרחבה שממנה יוצאים שני שבילים מסומנים: דרך עפר מסומנת אדום המתאימה לרכב 4X4, ושביל הולכי רגל מסומן שחור. שניהם יורדים לעין מטע. ההמלצה שלנו: לרדת בדרך העפר "האדומה" ולשוב בשביל "השחור".

    מגמת פנינו היא חורשת האיקליפטוסים הקטנה שבערוץ הנחל. הדרך יורדת ביער מעורב בעצי חורש טבעי כגון אלון מצוי, אלה ארצישראלית, חרוב מצוי ואשחר מצוי. במדרון נפגוש גם את השביל "השחור" ואחר כך, בערוץ הנחל, את הנקודה שממנה יוצא השביל שבו נעלה בסיום הביקור במעיינות.

    20161013_111701_resized

    הדרך "האדומה" חוצה את הערוץ הרדוד של נחל זנוח ופוגשת בדרך עפר מסומנת, שבה עובר שביל ישראל. כמה צעדים ימינה ואנו בחורשת האיקליפטוסים הקטנה, המסמנת את מקום המעיין. המקום נחמד. המים יוצאים מטרסה הנהנית מצל עץ תאנה. מישהו אף טרח לאגום אותם בבריכת שכשוך קטנה. הצל נעים, ואפשר לבלות כאן שעה או שעתיים בכיף.

    כמה עשרות מטרים מעבר למעיין נמצאת חורשה צפופה ויפהפייה של דקלי וושינגטוניה. יודעי דבר מתארכים את החורשה לכשמונים שנה. כנראה שריד למשתלה. פינה יפה למנוחה גם כאשר בריכת המעיין סובלת מעומס מבקרים.



    0 תגובות