שיחת חג • "הציבור שלנו מתענה באירועים עם מקצבי טראנס נכריים"

    בקלויז באומן השנה, הכניסו אורגן עם מקצבים נכריים וזמר, לעומת כליזמרים חסידיים אותנטיים שבמשך חצי יובל הרימו את נפש רוח ונשמה של הקהל במוצאי ראש השנה לגבהים
    אתי קצבורג No Comments on שיחת חג • "הציבור שלנו מתענה באירועים עם מקצבי טראנס נכריים"

    הם מרגשים, מרטיטים צובטים את הלב ומעירים את הדקים שבנימים • התואר הבלתי מעורער של שימור מורשת הכלייזמר שייך בלי ספק לאברהם לייב (אברום) בורשטיין שפותח צוהר מלבב לעולם הזה • אל תפספסו

    בקלויז באומן השנה, הכניסו אורגן עם מקצבים נכריים וזמר, לעומת כליזמרים חסידיים אותנטיים שבמשך חצי יובל הרימו את נפש רוח ונשמה של הקהל במוצאי ראש השנה לגבהים
    9:52
    29.03.24
    הרב אהרן לוי No Comments on מלכודת גיוס החרדים \\ פרשת צו עם הרב אהרן לוי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הם מרגשים, מרטיטים צובטים את הלב ומעירים את הדקים שבנימים אלו המנגינות המלודיות שכשאתה מאזין להם בכל שעה וכל זמן הם מחזירים אותך למקורות, מגלים לך פינות חבויות וכבויות ומעירים אצל כל יהודי העולם את הניצוץ שבלב, לכל אורך ההיסטוריה היהודית המנגינות היהודיות האותנטיות.

    אלה שאנחנו לעיתים שרים כלאחר יד ששגורים על לשונינו מילדות לא נס ליחם, לא הועם אורם. קבוצת הכלייזמרים העולמית והארצית היא זו שעוזרת לניגונים אלו להשאר שמורים בקופסאת זכרון עם עטיפה שלא מחלידה לעולם.

    התואר הבלתי מעורער של שימור מורשת הכלייזמר שייך בלי ספק לאברהם לייב (אברום) בורשטיין, בנו של ר' משה בורשטיין שיחיה, בורשטיין יליד 1971 בשכונת קטמון בירושלים, מוזיקאי, שחקן, מנחיל מורשת הכליזמר האותנטית ומייסד אגודת הכליזמרים ירושלים.

    אביהם של אמנים רבים
    במהלך השנים בורשטיין אימן צעירים בהם גילה כשרון מוזיקלי, להבעת מנגינות כליזמר, במטרה להמשיך את מסורת נגינת הכליזמר המקורית כפי שקיבל ממוריו המפורסמים נגני הקלרינט יחיאל (חיליק) פרנק ונתן קורל בני ה-16, שהפכו בשנות התשעים ללהיטים במגזר החרדי והדתי-לאומי, החלו אז את אימוניהם בהכוונתו של בורשטיין ויחד עמו, ויחד הפיקו אלבומים למוזיקת כליזמר ונשמה במטרה לשמר את המנגינות, אופיים ומורשתם.

    על ניגונים וימים נוראים
    לראשונה בהיסטוריה של חסידי ברסלב, בורשטיין הקליט שירים וניגוני ימים נוראים של ראש השנה ויום כיפור שעברו במסורת מאת תלמידי רבי ישראל הבעל שם טוב ונשמרו בידי חסידי ברסלב במשך כ-200 שנים, הקלטות אלו הפכו לרבי מכר ובעלי השפעה רחבה על קהילות ברסלב בישראל ובעולם.

    מלווי מלכה מוזיקליים
    במשך כ-15 שנה, במוצאי שבתות איגד בורשטיין צעירים מוכשרים והם נהגו לערוך סעודת מלווה מלכה עם שירה וריקודים במקום זה צמחו וגדלו אמני כלייזמר מוכשרים ממשיכי השולשלת הכלייזמראית.

    שינוי התפיסה על עולם הכלייזמר היהודי
    המהפכה של בורשטיין היתה בכך שהופעותיו בלטו בסגנונם הייחודי, בהן ניגנו ורקדו חסידים צעירים עטורים בפאות, כיפות וציציות, ליהודיים וגויים מקומיים כאחד להופעותיו באירופה נחשפו קהלים מקומיים לנגינה אותנטית של אנשי היישוב הישן מירושלים.

    כלייזמר ללא הפסקה
    כמלך הכלייזמרים בורשטיין יזם פרוייקטים מרתקים וייחודיים לשימור המסורת בהם נטלו חלק תלמידיו וממשיכי דרכו בין הפרוייקטים המפורסמים שבורשטיין אמון עליהם זה: השמחה המרכזית באומן, הבמה המרכזית במירון, קבלת שבת בתל אביב, תהלוכת הכלייזמרים בירושלים ומועדון ייחודי מסוגו שזכה לשם "הקרצ'מע של בורשטיין".

    ערב סוכות בקשנו לשמוע את דעתו של בורשטיין על עולם הכלייזמרים ובכלל רגעים מיוחדים שארעו לאחרונה בעולמו

    רגע משמח
    "חתונת בתי כשכל מיטב כשרונות הכליזמר שגדלו אצלי משך השנים באו לנגן, החופה ארכה זמן ניכר עם ניגוני חסידות עתיקים, והחתונה התנהלה כפי החזון שלי, אני מקווה כי חלומי יתממש ויום יגיע וכך יראו החתונות בציבור שלנו.

    רגע עצוב
    בקלויז באומן השנה, הכניסו אורגן עם מקצבים נכריים וזמר, לעומת כליזמרים חסידיים אותנטיים שבמשך חצי יובל הרימו את נפש רוח ונשמה של הקהל במוצאי ראש השנה לגבהים.

    מצב הכלייזמרים היום ומה העתיד צופן לדעתך?
    סגנון נגינת הכליזמרים האותנטיים החסידיים כפי שהיה משך מאות שנים בעיירות הקהילות היהודיות, היה בסכנת הכחדה והיעלמות, הודות למאמצים של עשרות שנים, שהתחיל בתשנ"א עם הכשרת אמנים צעירים כמו חיליק פרנק ונתן קורל ובהמשך דוד הלר ונחמן צוקר ואברום בלטי והכנר שימי ויצהנדלר, וארגון חתונות ומופעים בסגנון הזה, קם דור חדש שמשלב מקצועיות רבה של נגינה ועמידה על במה, ויוצק תוכן של נשמה בנגינת כליזמר בכלי הנגינה כמו קלרינט אקרודיון כינור ועוד.

    לצערנו כיום הציבור שלנו עדיין מתענה באירועים וחתונות עם אורגנים ומקצבי טראנס נכריים עקורי נשמה, לכן גם מרימים את הווליום לדציבלים איומים כדי לכסות את הריקנות שבסגנון זה, הזמרים מרעישים והשירים מבוצעים בקצב מהיר מאוד ומתחלפים בכל דקה, לעומת הדורות הקודמים שהשירה בוצעה בידי הקהל, התזמורת הייתה מלווה ועוזרת להם לשיר ולא "מנצחת אותם ברעש", השירים נוגנו משך דקות ארוכות כשהתוכן היה ממלא את הנפש,מובטחני שבשנים הקרובות נזכה לראות יותר ויותר נגני כליזמר בחתונות כפי שקורה היום בציבור הדתי לאומי, שם פשוט תענוג לראות את הקהל שר בקצב נעים, והכליזמרים מלווים בנחת.

    הקשר שלך עם סוכות והכליזמר

    כ-40 שנה אני מתגורר באזור מאה שערים בכיוון העיר העתיקה. בשחר ילדותי הייתי מושכב לישון בסוכה כשהדים רחוקים של נגינת קלרינט היו ממלאים את כל חלומות ילדותי, זה היה נשמע כמו חזון נביאים וקינת מלאכים בצלילי הקלרינט.

    כבר עשור שיסדתי תהלוכת "כליזמרים ברגל" בשלשת הרגלים, בחול המועד פסח וסוכות ובמוצאי שבועות מימין משה ועד קבר דוד המלך מייסד השירה היהודית, בכדי להבטיח שהשירה הזו שדומה במקצת לשירת המלאכים לא תפוג לעולם.



    0 תגובות