- רדיו קול חי - -

גפני: לבטל מיידית את 'מחיר למשתכן' ברמת שלמה

חשש כבד מפגיעה חמורה בצביון הערים והשכונות החרדיות, בעקבות התוכנית החדשה של 'מחיר למשתכן'. הבוקר מתפרסם ב' יתד נאמן' כי יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני פנה לראש מטה הדיור אביגדור יצחקי ודרש ממנו לבטל מיידית את מכרז 'מחיר למשתכן' העומד להיסגר בימים אלה בשכונת רמת שלמה בירושלים, ולפרסמו מחדש בעיתונות החרדית לטובת הציבור החרדי, זאת מאחר והמכרז האמור לפנות לציבור החרדי כלל לא פורסם בעיתונות החרדית, אלא באתרי אינטרנט.

גפני ציין כי המשך המכרז במתכונתו הנוכחי יגרום פגיעה חמורה בצביון ובאופי השכונה בשל הדרת זוגות צעירים חרדים מהשתתפות במכרז, ומנגד עידוד זוגות מהמגזר הכללי לרכוש דירות בשכונה, "מדובר בגזילת כבשת הרש, המכרז 'מחיר למשתכן' הנוכחי הוא היחיד בכל רחבי הארץ בשכונה חרדית, ופונה למגזר החרדי, ואת זה לא פרסמו לציבור החרדי…".

בהמשך נכתב ביתד נאמן כי הגאון הגדול רבי דוד כהן שליט"א, ראש ישיבת חברון וחבר מועצת גדולי התורה, אשר מקדיש מעיתותיו למען הצורך בפתרונות דיור לציבור האברכים ורואה בנושא זה חשיבות עליונה, שוחח בנושא בערב יו"כ עם ח"כ משה גפני ויו"ר סיעת יהדות התורה בעירית ירושלים אליעזר ראוכברגר, וביקשם לפעול בכל דרך כדי להביא לביטול המכרז.

"ראשי משרד האוצר והשיכון הצהירו שהם רוצים לשווק אלפי דירות לציבור החרדי. הם טוענים שבערים חילוניות או מעורבות יש קושי לשווק לציבור החרדי, אבל לפחות שבשכונה חרדית טהורה כמו רמת שלמה, שישווקו לציבור החרדי ולא יסתירו מהציבור הזה את המכרז. צריך לדרוש את ביטול המכרז ולוודא שישווקו את הדירות האלה לאברכים", אמר הגאון הגדול שליט"א.

גם ח"כ יעקב אשר, המכהן כיו"ר השדולה המוניציפאלית בכנסת פנה בשבוע שעבר בדחיפות בנושא זה למנכ"ל משרד השיכון ולראש מטה הדיור בדרישה מיידית לבטל את המכרז במתכונתו הנוכחית, ולפרסמו מחדש לאחר פרסום ייעודי למגזר החרדי.

בנוסף לעובדה הבעייתית כי המכרז פורסם ועומד לסגירה זאת מבלי שמשרד השיכון פרסם כלל את המכרז באופן ממוקד לציבור החרדי, אלא פרסם באתרי האינטרנט דבר שמעורר חשש כבד מפגיעה חמורה בצביון השכונה החרדית, קיימת גם בעיה בעצם שיטת המכרז ל'מחיר למשתכן'- תקנות חדשות שקבעו לאחרונה במשרדי האוצר והשיכון בשיטת ההתמודדות במכרזי מחיר למשתכן, מאפשרות התמודדות במכרזים רק לקבוצה סגורה של 60 אלף זכאים שהזדרזו להירשם לתכנית מחיר למשתכן ('סדרה א'). באוצר אף הודיעו על תקנות שיעודדו את חברי סדרה א' להתמודד על כל מכרז שיוצא לדרך, כאשר זכאי שלא יממש את זכאותו בפרק זמן מסוים יאבד את מקומו ויעבור לסדרה ב' בעלת העדיפות הנמוכה.

כתוצאה ישירה מכך, מכרזי 'מחיר למשתכן' המתפרסמים בימים אלה מושכים נרשמים רבים מכלל המגזרים באוכלוסייה, בלי שתינתן תשומת לב כבעבר לחלוקה בהתאם לאופי השכונות והערים בהן מתפרסמים המכרזים.

פועל יוצא מהדרת הפרסום בעיתונות החרדית, ב'סדרה א" של זכאי מחיר למשתכן קיימת נוכחות נמוכה מאד של זכאים חרדים.

במקביל, התפרסם בשבועות האחרונים מכרז ל- 200 דירות ברמת שלמה במחיר מוזל במסגרת התכנית. התקנות החדשות והדרת זכאים רבים מהציבור החרדי מ'סדרה א", תביא אפוא לכך שמרבית, אם לא כל הנרשמים לדירה במכרז החדש בשכונה, יהיו מהמגזר הכללי, מה שיפגע באופי השכונה וגם בזכאים חילונים שיתקשו לממש את זכאותם לדירה כמיעוט חילוני בלב שכונה חרדית.

בדרישתו הנחרצת, דורש כאמור הרב גפני את פרסומו מחדש של המכרז 'מחיר למשתכן' בעיתונות החרדית, כדי שקהל היעד, האמור להתמודד על המכרז יוכל להיוודע לו ובנוסף להביא לשינוי בתקנות החדשות של תכנית 'מחיר למשתכן' שיאפשר התמודדות ממוקדת לפי קהלי היעד באזורי המגורים בהן יוצאים מכרזים.

"רק לפני מספר שבועות אישר קבינט הדיור הצעה שהגיש שר השיכון לעידוד בניית אלפי יח"ד לציבור החרדי בשנים הקרובות. ההצעה מתבססת על עידוד מתחמי דיור נפרדים לציבור החרדי בערים הוותיקות ועיבוי מתחמים קיימים.

"לא יתכן שכאשר ישנה אפשרות לשווק מאות יחידות דיור שיתנו פתרון מעשי למאות משפחות בציבור החרדי, אפילו לא יגיע לידיעתו. מטה הדיור במשרד האוצר ובמשרד השיכון, המדברים גבוהה גבוהה על רצונם להעניק פתרונות דיור לציבור החרדי וכאשר נקרית הזדמנות כזו, הם אפילו לא מביאים את עובדת המכרז לידיעת הציבור החרדי, שלא לדבר על כך שהיה צריך לפעול שהמכרז יהיה ייעודי לציבור החרדי בלבד וזאת בהתאם לאופי השכונה". אמר גפני בכאב.