חגיגת המסיק הגדולה חוזרת

    קובי פינקלר Comments Off on חגיגת המסיק הגדולה חוזרת
    22:01
    28.03.24
    המהדורה המרכזית No Comments on השרה מירי רגב: "לא מאמינה שהחרדים יפרשו מהממשלה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    פסטיבל "ימי ענף הזית" יתקיים זו השנה ה-18 עם שפע אטרקציות, סיורים, סדנאות, מסעדות  כשרות וחוויות ברחבי הגליל, הגולן והעמקים.

    האירועים בתאריכים ט"ו  מר-חשון עד כ"ז  מר-חשון ( 01/11-11/11).

    פסוקי פרשת נח על היונה היוצאת מן התיבה לאחר ימים ארוכים וחוזרת לעת ערב כשעלה זית בפיה, מוכרים ומהדהדים כאחד. ימי הסתיו, ימי חודש מר-חשון (ובחודש השני…) הם ימי הזית בארצנו.

     בכל פינה אשר נפנה לילך בה,לא נפקד מקומם של עצי הזית. בצפון פזורים עצי הזית לכל רוחבו של הגליל, בקעת בית הכרם החוצה למעשה ובפועל בין הגליל העליון לתחתון, הינה בקעה של כרמי הזית, העיר כרמיאל, מזכירה בשמה את כרמי הזית ואף הישוב הערבי הסמוך לה מג'דל כרום הלו הוא מגדל הכרם, כרמי הזית.

     עונת המסיק החלה, והשנה היבול צפוי להיות עשיר, כמו מדי שנה שנייה אחרי שנה דלה יחסית.

     הזית, זאת יש לדעת הינו פרי מסורג, המניב פרי לסירוגין. שנה אחת פריו מלא ועציו עמוסי פרי ולאחריה דלים הם הזיתים אשר בענפים. כתוצאה מכך צפויים גם מחירי שמן הזית לעלות בהתאם.

     ועדיין, המסיק המסורתי, אותה פעולה של חביטה בעץ ואיסוף הזיתים מהמחצלות, היא אירוע מעניין  למבוגרים ולילדים, בוודאי יותר מהשיטות המודרניות, כמו המנערת או הקומביינים הגדולים העוברים בינות לשורות העמוסות פרי והיישר מכילות אל קרבן את הזית האצילי.

    פסטיבל "ימי ענף הזית" יחגוג השנה  ח"י שנים וכמיטב המסורת גם השנה יתקיימו שפע של פעילויות, טיולים, בתי בד שיארחו את קהל המבקרים, מסיק זיתים, ביקורים בכרמי הזיתים, מסעדות שיגישו תפריטים ייחודיים לכבוד הפסטיבל לאוהבי אוכל, טיולים בנופים עוצרי נשימה ועוד.

    במשך כל ימי הפסטיבל, בתי הבד הפזורים ברחבי הגליל הגולן והעמקים יארחו את באי הפסטיבל במגוון אפשרויות: צפייה והשתתפות במסיק מודרני ומסורתי, הסברים וצפייה על תהליך הפקת שמן הזית, סדנאות לכבישת זיתים, טיולים בכרמים, פעילויות יצירה על פלחי עץ זית, הרצאות על שמן הזית וסגולותיו הרפואיות, טעימות, מספרי סיפורים ומפגש עם  אנשי הגליל.

     בחרנו  כדוגמא, בשני בתי בד. בגליל התחתון, במושב ציפורי וברמת הגולן במושב גשור.

     

    ריש לקיש, ציפורי

     

     במושב ציפורי , הוקם לפני כעשור בית בד קטן ואקולוגי, במבנה העשוי כולו קש ובוץ.סיבוב קצר בשדות המושב מגלה עצים עתיקים בני 200 עד 1000  שנה.

     משפחה לתפארת. אבי המשפחה שהגיע מווילס דרך דרום אמריקה יחד עם אשתו ושש ילדיהם הם אלו העומדים מאחורי הרעיון האקולוגי והחם הזה. "טוב שם משמן טוב" אמר קהלת ובמקרה הזה טובים השניים מן האחד.טוב השמן עד מאד וטובה גם עבודתן של איילה ואמא המופקדות על הצד התיירותי.

    "קובי. די לכתוב ולצלם צא לשדה" הן שואגות אלי ואני ונכדיי ממושמעים עד להפליא יוצאים לשדה ומתחילים במסיק. נוטלים כלי וממלאים. בבית הבד של ריש לקיש סידרת פעילויות: סדנה של כבישת זיתים והפקת משחות על בסיס שמן זית ואריגה מחומרים טבעיים, או בניית בית בוץ. הסיורים כוללים יציאה בקבוצות אל המטעים ומסיקת העצים, סיור בבית הבד והסברים על אבני הריחיים, טיול בגינת הירק האורגנית והסבר על הבנייה הירוקה של בית הבד.

    משך הפעילות: הסיור חצי שעה עד שעה, הסדנה 45–30 דקות נוספות. במקום גם בית קפה המגיש ארוחות אורגניות קלות. פרטים: טעימות וסיור ללא תשלום כל השנה, סדנאות לילדים בעונת המסיק ב־15 שקל למשתתף. סדנת בוץ 15 שקלים נוספים. שווה ביותר.

    יש לתאם מראש, טלפון: 052-8454662/3.

    וזו רק דוגמא אחת.

     

    כפר בלום וריש לקיש (צילום: קובי פינקלר)

     

    בגולן – בית הבד בגשור

     

    ניחוחות וטעמים יש  גם ברמת הגולן.  "ארץ חלב ודבש" מכנה התורה את שבחה של ארץ ישראל ולפסוק יש ממשות בשטח. בכרמים, בפרי, ביבול.

    כשפוסעים בכרמי הזית במרום רמת הגולן ובארץ גשור ארץ השמן, מבחינים מיד בשוני שבין הזיתים.

     יש זיתים קטנים,יש גדולים, יש שמעטה שחור כבר עוטה עליהם ויש כאלו שממתינים למסיק.

     מכונה מיוחדת שהובאה ארצה מספרד עושה עתה את העבודה בצורה הטובה ביותר. לא פחות משלושים דונם זיתים מסוגלת הבוצרת הזו לעשות ועוד ידה נטויה.

    אחד המקומות בהם ניתן לראות הן את הבוצרת המיוחדת בפעולתה, הן לראות כיצד מייצרים שמן טוב והן לדעת שאתה מגיע למקום שזכה במקום הראשון בתחרות השמנים הוא "שמן זית ארץ גשור" שקם על רקע עיסוק רב שנים בגידול ענבי יין ליקבי רמת הגולן. מסתבר, אמרו אנשי המקום שכמו ביין, דבר חשוב מאין כמותו הוא מועד מסיק ומהירות ההגעה לבית הבד. הבוצרת מאפשרת למסוק כל זן וזן בדיוק במועד המתאים מבלי להתפשר, זאת מעצם יעילותה הגבוהה ומהירות העבודה "המסחררת" שלה, כי היא בכל זאת נוסעת ב- 0.8 קמ"ש…בית הבד  של המקום מותאם בדיוק לתפיסת עולם זו.

    בדיוק כמו ש"היין מתחיל בכרם" כך גם "השמן מתחיל בכרם". ההבדלים בין זן לזן מושגים לא ע"י פעולות בבית הבד אלא ע"י המאפיינים הטבעיים לכל זן ומועד המסיק.

    שמן זית  של ארץ גשור שם לעצמו למטרה להוביל את שמן הזית הזני והאיכותי בארץ. לאחרונה אף נבחר, בפעם השלישית ברציפות והיחידים מישראל, להיכנס לרשימת שמני הזית הטובים בעולם!

    הביקור מיועד לכל המשפחה ומשלב צפייה בתהליך המתקדם של עצירת השמן,  צפייה בסרט "סיפורו של שמן ארץ גשור" וכמובן טעימות ממגוון השמנים הזניים תוך הכרת השימושים והארומה הייחודית לכל זן.  הפעילויות עונתיות ומתאימות למבוגרים ולילדים, חובבי טבע וחקלאות.
    בסיום הסיור, ואחרי שתדעו מהו הטעם האהוב עליכם, תוכלו לרכוש בחנות הצמודה למקום לשימושכם הפרטי או כמתנות, מבחר מוצרים בבקבוקים ופחים מעוצבים להפליא – כולם ממוצרי האיכות של ארץ גשור.

    הדרך לקבוץ גשור, 15 דקות בלבד מהכנרת, עוברת בתוך נוף גולן מרהיב ומומלץ לשלב את הסיור עם טיולים בסביבה.  רצוי לתאם הגעה מראש . לתאום 04-6764169

     

    כפר בלום וריש לקיש (צילום: קובי פינקלר)

     

    ובכלל,

     

    המסעדות הכשרות המשתתפות בפסטיבל יציעו תפריטים מיוחדים על טהרת הזית ושמן הזית ברוח גלילית ארצישראלית.

    פעילויות לכל גיל יתקיימו באתרים שונים המשתתפים בפסטיבל. הילדים יוכלו להנות מפינות יצירה בטבע, מבוכים וחידות בין העצים, סדנאות שוקולד המכיל שמן זית, סדנאות בישול עם כל המשפחה ועוד. לחובבי הטיולים יתקיימו טיול שכנים מודרך בכפרים, בערים ובקהילה הדרוזית והערבית.  טיול בין בתי בד בגליל, טיולים מודרכים בהדרכת קרן קיימת לישראל והחברה להגנת הטבע, ומסלולי טיול נוספים רגליים, רכובים, למשפחות ומיטבי לכת בכל רחבי הגליל והעמקים.

    הפעילויות יתקיימו ברחבי הגליל והעמקים, בקיבוצים במושבים ובכפרים.

    פסטיבל 'ימי ענף הזית' בהובלת הרשות לפיתוח הגליל וענף הזית ובהשתתפות המשרד לפיתוח הנגב והגליל, משרד התיירות, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, הרשות לפיתוח כלכלי ערבי דרוזי וצרקסי במשרד רה"מ, מועצת הצמחים, עמותות התיירות, תיירנים ורשויות.

    לפרטים נוספים :  http://Zait.Galil.Gov.il | 073-7060808

    האזינו לתכנית על המפה עם קובי פינקלר:



    0 תגובות