"הבן איש חי התפלל ב'מוסיוף' כשביקר בירושלים"

    "תאר לך את הרקורד שיש לבית הכנסת" ממשיך כהן "חכם נעים, אחיו של מרן הגר"מ אליהו זצ"ל אמר לי פעם 'אני וחכם מרדכי כשהיינו צעירים היינו גבאים של בית הכנסת. שלא נדבר על מרן שכל חייו או התפלל או מסר שיעורים כאן."
    עמית דניאל No Comments on "הבן איש חי התפלל ב'מוסיוף' כשביקר בירושלים"

    טוקר שהתכוון לקיים כמנהגו בימים אלה "שיחת סליחה" אך הפך באומנות רבה את השיחה לראיון נרחב והצצה נדירה לעולמם של גבאי בית הכנסת הגדולים ביותר במדינת ישראל

    "תאר לך את הרקורד שיש לבית הכנסת" ממשיך כהן "חכם נעים, אחיו של מרן הגר"מ אליהו זצ"ל אמר לי פעם 'אני וחכם מרדכי כשהיינו צעירים היינו גבאים של בית הכנסת. שלא נדבר על מרן שכל חייו או התפלל או מסר שיעורים כאן."
    20:51
    28.03.24
    פנחס בן זיו No Comments on המערכת הפוליטית כמרקחה: קריאות לפרישה מהממשלה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במסגרת 'שיחת סליחה', שוחח מנחם טוקר בתכניתו "זמן אוויר" היום עם שני גבאים. אל תטעו, לא מדובר בשני גבאים מן המניין אלא בשני גבאים האמונים על שני בתי הכנסת המוכרים ביותר בהם מתקיימים מניינים רבים במשך היום.

    הראשון הוא ר' אברהם כהן המשמש בקודש למעלה מעשרים וחמש שנה כגבאי בית הכנסת "מוסיוף" בירושלים והשני הוא ר' יצחק שיינין המשמש בקודש שנים רבות כגבאי בית הכנסת "איצקוביץ'" בבני ברק ולתדהמת טוקר השניים הפגינו ידידות מופלאה ומעניינת.

    "הייתה תקופה בה החלטתי להתפטר מתפקידי" מגלה ר' אברהם כהן "אבל מרן הגר"ע יוסף זצ"ל ערך שיעור שלא מן המניין והושיב אותי לצדו תוך שהוא פותח בשיחה מיוחדת בעניין אנשים העוסקים בצרכי ציבור וביקש ממני להישאר בתפקיד. אני זוכר אגב, שכשמרן היה גר בז'בוטינסקי מיד כשהיה מגיע לבית הכנסת היו קוראים בחוץ 'מניין עם מרן' וןתיכף היו נכנסים מאות אנשים וזוכים להתפלל יחד עם הרב."

    "אתה יודע" אומר ר' יצחק "אנחנו תמיד הכתובת לכל בעיה, אנחנו גם האשמים בבעיה. לא משנה אם אנשים מסבים נזקים כאלו ואחרים אבל תמיד יבואו אלינו עם אצבע מאשימה. אם המזגן לא עובד, יגידו שזה בכוונה ולמה הכל לא מטופל SOS. אבל מצד שני יש אנשים שיודעים לבוא ולהודות."

    הימים הנוראים בפתח והשאלה עד כמה קשה עבודת הגבאים בחודש זה נדמה לא הייתה צריכה להישאל "אנו עומדים בפתחם של הימים הנוראים וההבדל בין פסח לדוגמא לבין החודש הקרוב הוא עצום." אומר שיינין "פסח הוא חג וכשהוא מסתיים הכל מתנקה והשגרה שבה אך בחודש הזה יש ראש השנה ולאחר מכן יו"כ ומיד לאחר מכן סוכות כשבסיום החג יש את הושענא רבה ואנשים מקיימים את הסגולה של זריקת הערבות מעל הארון קודש. מחילה אבל אנחנו מכניסים לתוך בית הכנסת פחי אשפה על מנת לאסוף את הערבות זה בלי לדבר על האתרוגים והלולבים שאנשים משאירים."

    "אם אדם לא בא למוסיוף" אומר כהן "כנראה שהוא לא באמת בירושלים. כך גם בבני ברק אם אדם לא נכנס לאיצקוביץ' כנראה שהוא לא באמת בבני ברק. לא מזמן חגגנו 120 שנה לבית הכנסת מוסיוף. אומרים שכשהבן איש חי זיע"א הגיע לירושלים, כשהוא בא ל'שושנים לדוד' ברחוב זוננפלד, כשבנו שם הוא היה מעורב בזה, הוא גם התפלל במוסיוף, בעל "כף החיים" הרב יעקב סופר זצ"ל גם התפלל במוסיוף וכך גם כ"ק האדמו"ר מאשלג, בעל "הסולם"." לשאלת טוקר האם בשערי בית הכנסת באים גם מתפללים מעדות אשכנז עונה כהן "יש כמה מאות אשכנזים שבאים בפרט במנחה וערבית ועוד רבים שמשתתפים בשיעורי התורה שמתקיימים אצלנו."

    "תאר לך את הרקורד שיש לבית הכנסת" ממשיך כהן "חכם נעים, אחיו של מרן הגר"מ אליהו זצ"ל אמר לי פעם 'אני וחכם מרדכי כשהיינו צעירים היינו גבאים של בית הכנסת. שלא נדבר על מרן שכל חייו או התפלל או מסר שיעורים כאן."

    טוקר התעניין מהי העליה היקרה ביותר שנמכרה השנה בבתי הכנסת ושיינין ענה "אצלנו המדד הוא שונה. אמנם מרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א התפלל בראש השנה ויום כיפור אבל בשנים האחרונות הוא לא הגיע. העליות נמכרות אבל לא בזה אני מתגאה. כולם רצים בערב ראש השנה ויו"כ הביתה אבל אנחנו מטפלים בבית הכנסת."

    "אצלנו זה לא יכול לעבור את ה-1000,2000 ש"ח" אומר כהן "האוכלוסיה מורכבת מ-70% בני תורה. הנה היום בבוקר, אם אדם קנה ב-10 ש"ח או בח"י שקלים זה יפה. אם אדם אמר 36 או 52 כולם הסתובבו אליו. אבל שתדע, כסף זה דבר חשוב ואני אפילו נאצלץ לנסוע לחו"ל להוסיף כסף לקופת הבית כנסת אבל לפעמים היכן שיש עוני יש אושר גדול וב"ה יש אצלנו 600 שיעורי תורה בכל חודש."

    לסיום טוקר שאל ממי הם, הרואים אלפי אנשים בכל יום, מבקשים סליחה ור' אברהם כהן ענה "אני מבקש סליחה מעם ישראל שאני בא אתו במגע. אם אמרתי משהו אפילו דבר הכי קטן, אם עשיתי משהו או פגעתי, אני מבקש סליחה וכפרה." ור' יצחק שיניין הוסיף " אני מצטרף לדבריו ורוצה להוסיף בקשת סליחה לקבצנים שמגיעים ולא עומדים בקריטריונים. אני מבקש מהם סליחה." בקשת הסליחה של שיינין הזכירה לר' אברהם כהן את שאירע לו לפני שנים רבות בתחילת דרכו כגבאי בית הכנסת כשאנשים הלינו בפניו מדוע הוא נותן את האפשרות לקבצנים להסתובב שם. "ניגשתי לחכם בן ציון אבא שאול זצ"ל והוא אמר לי: 'הנח להם. אבל שבשקיעה ובזמנים האסורים יפסיקו.' חלף זמן וחכם בן ציון הלך לעולמו ושוב אנשים הלינו בפניי. פניתי למרן הגר"ע יוסף זצ"ל שאמר לי גם 'הנח להם רק בזמנים האסורים יפסיקו.' מרן סבר שבשקיעה כן מותר."

    האזינו:



    0 תגובות