סימן שזה ראש השנה • על העדות ועל המנהגים

    על תפוח בדבש אף אחד לא מוותר קטנים וגדולים,כי מי מאיתנו לא רוצה שנה טובה ומתוקה?
    אתי קצבורג No Comments on סימן שזה ראש השנה • על העדות ועל המנהגים

    כך תוכלו למצוא משפחות שהכנת הסימנים וסדר אכילתם בחג, מהווה טקס רב רושם מלא סוגים ומינים וכל המרבה הרי זה משובח. לעומת משפחות שתמצאו אצלם כמה קישים מבוססי ירקות (תרד וכרישה) ומספר גרגירי רימון לקישוט

    צילום: Hadas Parush/Flash90
    על תפוח בדבש אף אחד לא מוותר קטנים וגדולים,כי מי מאיתנו לא רוצה שנה טובה ומתוקה?
    12:46
    19.04.24
    אבי יעקב No Comments on הלכה למעשה: מרן הגאב"ד הגר"מ גרוס בדרשת שבת הגדול | צפו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הקציצות הירוקות נערמו בזה אחר זה על הצלחת, באוויר ניתן היה לחוש את ריחו המתוק של הקרא המתבשל, ובצד כמו שני זקיפים גאים עמדו רימונים אדומים לראשם כתר וכמו מבינים את גודל החשיבות של אכילתם. ראשם האדים מהתרגשות, מחכים לפירוקם למאות גרגירים קטנים.

    טקס הכנת הסימנים של גב' כהן הירושלמית הוא ריטואל קבוע בערבי ראש השנה. כנצר למשפחה ירושלמית שורשית היא ממשיכה את המסורת של הכנת כל סוגי הסימנים ושליחתם ארוזים בקפידה לכל צאצאיה ומכריה, את העם היהודי לא ניתן למנות על פי הבטחתו של הקדוש ברוך הוא לאברהם אבינו, כך גם לא ניתן למנות את הסגנונות וסוגי המנהגים הקיימים בכלל ובענייני סימנים בפרט.

    כך תוכלו למצוא משפחות שהכנת הסימנים וסדר אכילתם בחג, מהווה טקס רב רושם מלא סוגים ומינים וכל המרבה הרי זה משובח. לעומת משפחות שתמצאו אצלם כמה קישים מבוססי ירקות (תרד וכרישה) ומספר גרגירי רימון לקישוט. יש המגדילים לעשות ותמצאו אצלם על השולחן ראשי דג ממינים שונים, רימונים מזנים שונים, קציצות אפויות ומטוגנות, תפוחים מקורמלים ואפויים ועוד היד נטויה.

    כך או כך קיים סדר ברכות אחיד אותו תיקנו בנוסחים שונים, על תפוח בדבש אף אחד לא מוותר קטנים וגדולים,כי מי מאיתנו לא רוצה שנה טובה ומתוקה? אז לאלה שמכירים הכל ולאלה שפחות מכירים מוקדש סדר הסימנים והברכות ואפילו מתכון של סבתא.

    תמרים
    תמר מג'הול או לח ,רק לא לשכוח לבדוק תולעים. הברכה שמברכים על התמר: יהי רצון מלפניך ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו, שיתמו אויבנו ושונאינו, וכל מבקשי רעתנו.

    רוביא (או לוביה)
    שייכת למשפחת השעועית הירוקה , אך דקה ועדינה יחסית בכדי להפוך אותה למשהו אכיל ניתן לבשל מספר דקות במים רותחים עם מלח ולאחר מכן להקפיץ בשמן ולהוסיף מלח ופלפל ודבש. הברכה שמברכים על רוביא :"יהי רצון מלפניך ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו, שירבו זכויותינו, ותלבבנו".

    כרתי ( כרישה)
    הכרישה שייכת למשפחת הבצל הירוק טעימה במאכלים שונים ואומלטים , לחג ניתן לעשות ממנה פשטידה או קציצות עגולות קטנטנות שישלימו את צלחת הסימנים הנאה. הברכה שמברכים על כרתי :"יהי רצון מלפניך ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו, שייכרתו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו".

    סלקא (סלק)
    הסילקא אלו עלי סלק בריאים וטעימים לאחר ששוטפים אותם היטב ניתן להכין מהם קציצות מצוינות ולברך עליהם בהנאה

    מתכון של סבתא רחל:

    7 עלי סלק. לשטוף היטב ולבשל במים עם כף מלח, לסנן ולטחון היטב עם מעט לחם רטוב, פירורי לחם לתבל בשום, פלפל שחור ,כמון ופפריקה ולהוסיף 3 ביצים. ליצור קציצות קטנות ולטגן בשמן עמוק (ניתן לאפות חצי שעה על 180). הברכה שמברכים על סילקא "יהי רצון מלפניך ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו, שיסתלקו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו."

    קרא (סוג של דלעת)
    מבשלים עם סוכר ומיץ לימון. הברכה שמברכים על קרא: יהי רצון מלפניך ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו, שתקרע רוע גזר דיננו, וייקראו לפניך זכויותינו"

    רימון
    חגיגה לילדים. מפרקים אותו בזהירות כמו פלחי תפוז מניחים בקערה ענקית, אוכלים ומבקשים לה' שנזכה שירבו זכויותינו כרימון. הברכה שמברכים על הרימון: "יהי רצון מלפניך ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו, שירבו זכויותינו כרימון"

    ראש של דג
    ראש של קרפיון או כסיף (צריך להתנהג יפה ליד השולחן כי העיניים של הדג מביטות בנו). עם גזר מעל לברכה נוספת

    הברכות לשניהם: "יהי רצון מלפניך ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו, שנהיה לראש ולא לזנב". "יהי רצון מלפניך ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו, שתגזור עלינו גזירות טובות ישועות ונחמות".

    תפוח בדבש
    ניתן להשתמש בכמה סוגים של תפוחים (פינק ליידי הוא המועדף). והעיקר לא לשכוח לטבול בדבש לשנה מתוקה באמת. מברכים על התפוח: "יהי רצון מלפניך ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו, שתתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה כדבש".

    טיפ: את התפוחים רצוי לחתוך רק סמוך לארוחה, כדי שלא ישחירו. אפשר לטפטף עליהם מספר טיפות מיץ לימון טרי, ולכסות בנייר אלומיניום

    תם הטקס שתהיה לכולנו שנה טובה!



    0 תגובות